آفتاب

رایزنی‌های ظریف برای شکست حصرمالی

رایزنی‌های ظریف برای شکست حصرمالی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از چراغ سبز ۷بانک مرکزی برای ایجاد یک کانال بانکی با هدف مصون نگه‌داشتن تجارت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی با ایران خبر داده و آن را یک راهکار خوب و مفید توصیف کرده است.

ظریف، توضیح داده با ایجاد کانال جدید، فعالیت بازرگانان ایرانی فقط با یورو انجام می‌شود و ایران هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد.

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف درباره سازوکار ویژه1+4 گفت: اروپایی‌ها در چند‌ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست‌کم تا‌کنون 7 بانک مرکزی توافق کرده‌اند که راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کرده و در آینده نیز این راهکار را به مؤسسه‌ای تبدیل کنند. او افزود:

آنچه به مسئله ایران ربط دارد، در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود اما آنچه آنها می‌خواهند مؤسسه‌ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد. وزیر امور خارجه ایران در ادامه توضیح داد: همانگونه که خانم موگرینی گفته، این راهکار ویژه فقط برای اروپا نیست بلکه برای سایر کشورها و شرکت‌هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه‌های صادرات را نیز از این حساب برداشت کنند.

  • ایجاد کانال جدید تا ۱۰آبان‌ماه

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امیدوار است، ابزار مالی مدنظر 1+4 برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و باز نگاه داشتن مجرای تأمین مالی ایران، چند روز قبل از شروع دور دوم تحریم‌ها، کار خود را شروع کند. او پیش‌تر گفته بود که اتحادیه اروپا به تعهداتش در برجام و همچنین ایجاد کانالی برای ادامه صادرات نفتی ایران و همچنین تجارت با ایران متعهد است. قرار است که این کانال - درصورت ایجاد - به صادرات نفت، مبادلات بانکی و تجارت غیرنفتی ایران کمک کند.

این مقام ارشد اروپایی، درخصوص زمان به راه افتادن این کانال مالی که با نام «سازوکار ویژه» شناخته می‌شود، گفته: «معتقدم که تا پیش از نوامبر، این کار انجام می‌شود.» اتحادیه اروپا پیش از این از طرح خود برای استفاده از «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» برای کمک به ادامه تجارت با ایران خبر داده بود؛

این بانک، بازوی مالی اتحادیه اروپا برای کمک به دوستان است اما رئیس این بانک یک روز پیش از اعلام رسمی خبر تصمیم اتحادیه برای انجام این کار، اعلام کرد که این بانک نمی‌تواند ریسک تجارت با ایران را به جان بخرد؛ چراکه نزدیک به 40درصد از سرمایه این بانک منشأ آمریکایی دارد.

به گزارش رویترز، شماری از دیپلمات‌های اروپایی سازوکار پیشنهادی طرف‌های باقیمانده در برجام را به سیستم مبادله مورد استفاده شوروی و هم‌پیمانانش در دوران جنگ سرد تشبیه کرده‌اند که به کشورهای بلوک شرق و متحدانش اجازه مبادله بین‌المللی بدون دلار آمریکا را می‌داد.

در بیانیه ۱۲بندی نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 که هفته گذشته در نیویورک برگزار شده بود، حاضران بر تعهد خود برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تأکید کردند. به گفته یک دیپلمات فرانسوی برای این کار اتحادیه اروپا قصد دارد دلار را به‌عنوان تنها ارز مورد مبادله برای خرید و فروش نفت از ایران حذف کرده و جایگزینی برای آن تعیین کند.

  • رایزنی با هندی‌ها و کره‌ای‌ها

همزمان با این تحولات، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با همتای هندی‌اش در نیویورک گفت: هندی‌ها تأکید کردند که برنامه خرید نفت خودشان را از ایران ادامه می‌دهند. ظریف افزود: آنها گفتند که به آمریکایی‌ها هم گفتیم که نفت ایران را خواهیم خرید و به آن احتیاج داریم. نکته‌ای که داشتند، روش پرداخت مالی بود که در حال بررسی آن هستیم. مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران با وزیر خارجه کره‌جنوبی، یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران هم رایزنی کرده؛ چراکه این کشور 3‌ماه است خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.

دیدار ظریف با همتای کره‌جنوبی‌اش نخستین دیدار طی 3‌سال اخیر است. وزیر خارجه کره‌جنوبی خاطرنشان کرد: دولت این کشور در حال رایزنی با آمریکاست تا تأثیر وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران بر شرکت‌های فعال در ایران به حداقل برسد. ظریف نیز در پاسخ گفت: همکاری اقتصادی کره‌جنوبی و ایران که از چند دهه پیش وجود دارد، نباید تحت‌تأثیر چنین «عوامل خارجی» قرار گیرد. صادرات کره‌جنوبی به ایران طی 7‌ماه نخست سال کنونی میلادی نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته با 4.16درصد کاهش به یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار و واردات نیز با 8.16درصد کاهش به 3میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار رسیده است.

کد N1970513

وبگردی