آفتاب

بیش از ۲۶ هزار اثر میراث فرهنگی ایران سوژه مسابقه بین‌المللی

بیش از ۲۶ هزار اثر میراث فرهنگی ایران سوژه مسابقه بین‌المللی

امسال ایران برای چهارمین بار به جمع کشورهای شرکت‌کننده در مسابقهٔ جهانی ویکی دوستدار یادمان‌ها می‌پیوندد. شما هم اگر به عکاسی از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی ایران علاقمندید و می‌خواهید تصویر آن‌ها را از طریق دانش‌نامهٔ ویکی‌پدیا در دسترس دیگران قرار دهید، می‌توانید در این رقابت شرکت کنید.

به گزارش ایلنا، ویکی دوستدار یادمان‌ها یک مسابقهٔ عکاسی با موضوع یادمان‌های ثبت‌شدهٔ ملی است. اولین دورهٔ این مسابقه در سال ۲۰۱۰ در کشور هلند برگزار شد و به دنبال آن در سال ۲۰۱۱ مسابقه به بسیاری از کشورهای اروپایی گسترش یافت. از سال ۲۰۱۲ این مسابقه در سطح جهانی برگزار می‌شود. هدف از این مسابقه گردهم‌آوردن عموم خواننده‌ها، کاربران ویکی‌پدیا، عکاسان و فرهنگ‌دوستان برای گرفتن عکس از یادمان‌های فرهنگی و بارگذاری آن در ویکی‌انبار برای استفاده در ویکی‌پدیا و بالا بردن دانش و آگاهی همگان است.

برای مشاهدهٔ برندگان سال‌های گذشته می‌توانید به نتایج ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در ایران مراجعه کنید. هر سال هیئت داوری محلی هر کشور ده عکس برتر را انتخاب می‌کنند و پس از آن عکس‌های برتر هر کشور در سطح جهانی با هم رقابت می‌کنند تا پانزده عکس برتر در سطح جهانی انتخاب شوند.

در بخش قوانین این مسابقه آمده است: همهٔ عکس‌ها را باید خودتان گرفته باشید.

عکس را باید در فاصله زمانی ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ تا ۱۵ مهر ۱۳۹۷ بارگذاری کنید. عکس‌ها می‌توانند در هر زمان، حتی خارج از این بازهٔ یک‌ماهه، گرفته شده باشند، اما باید دقیقاً در این بازهٔ زمانی بارگذاری شوند. امکان بارگذاری عکس‌ها برای شرکت در مسابقه در ساعت ۲۳:۵۹:۰۰ به وقت تهران در روز ۱۵ مهرماه متوقف خواهد شد و این زمان تغییرپذیر نیست.

عکس (های) بارگذاری شدهٔ شما باید روی ویکی‌انبار در دسترس باشد و اجازه استفادهٔ عمومی از آن توسط شما داده شده باشد.

عکس‌های بارگذاری شده برای مسابقه باید مربوط به یکی از یادمان‌های فهرست‌شده برای مسابقه باشند. بیش از ۲۶۰۰۰ یادمان در شهرهای مختلف ایران در نظر گرفته شده‌اند.

برای شرکت در مسابقهٔ جهانی، عکس شما باید جزو ده عکس برتر در سطح ملی (ایران) باشد.

محل عکس‌برداری را به صورت واضح، در زمان بارگذاری عکس ذکر کنید.

تلاش کنید عنوان پرونده به فارسی یا انگلیسی و معنادار باشد و بتوان از روی عنوان موضوع و مکان عکس را تشخیص داد. (مثلاً file:dci-۰۱۲۳۴۵.jpg یک عنوان بدون معناست)

توجه کنید که می‌توانید بیش از یک عکس برای شرکت در مسابقه ارسال کنید. برای این‌که واجد شرایط بردن جایزه باشید، باید راهی برای تماس با خودتان در اختیار ما قرار دهید. بهتر است که در تنظیمات‌تان نشانی ایمیل فعالی داشته باشید و گزینهٔ موافقت با دریافت ایمیل را هم انتخاب کرده باشید.

یادمان‌ها

بیش از ۲۶ هزار یادمان‌ واجد شرایط شرکت در مسابقه ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۸ ایران از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان،  مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد انتخاب شده‌اند.  

جایزه مسابقه در سطح ایران

تمام عکس‌هایی که در مسابقه شرکت می‌کنند توسط هیئت داوران بررسی می‌شوند و ده عکس به عنوان برترین‌های مسابقه‌ی ایران انتخاب خواهند شد. به کاربرانی که این عکس‌ها را بارگذاری کرده‌اند یک لوح تقدیر و بن چاپ عکس به ارزش ۱۰۰ هزار تومان (از طرف شرکت عکس‌پرینت) اهدا خواهد شد. عکس‌پرینت همچنین ده عکس برتر را روی تخته‌شاسی در سایز ۶۰ در ۴۰ سانتی‌متر چاپ خواهد کرد و به برندگان خواهد داد.

اگر کاربری مایل به فرستادن نشانی پستی خود به تیم برگزارکننده نباشد، لوح تقدیر به صورت الکترونیکی برای کاربر فرستاده خواهد شد. دقت کنید که اگر نشانی ایمیل در اختیار تیم برگزارکننده قرارداده نشود، متأسفانه امکان فرستادن جایزه وجود نخواهد داشت.

جوایز مسابقه در سطح جهانی

ده عکس برتری که توسط هیئت داوری محلی انتخاب می‌شوند و ایمیل حساب بارگذاری‌کننده‌ی آن‌ها در ویکی‌پدیا فعال است، در آبان‌ماه ۱۳۹۷ و توسط تیم محلی به تیم جهانی فرستاده خواهند شد. تیم جهانی با در نظر گرفتن سه معیار تکنیک عکاسی، تازگی نوع نگاه و میزان کاربرد عکس‌ها برای ویکی‌پدیا، در آذرماه پانزده عکس برنده در سطح جهان را معرفی خواهد کرد.

تمام پانزده برنده مسابقه در سطح جهانی لوح جهانی دریافت خواهند کرد. ده نفر اول در سطح جهانی جوایز دیگری نیز دریافت خواهند کرد که جزئیات آن‌ها در ذیل آمده‌است:

نفر اول: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۱۵۰۰ یورو به همراه پرینت عکس برنده با امضای آقای پلاسیدو دومینگو، رئیس اروپانوسترا

نفر دوم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۱۲۰۰ یورو

نفر سوم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۱۰۰۰ یورو

نفر چهارم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۸۰۰ یورو

نفر پنجم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۵۰۰ یورو

نفر ششم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۴۰۰ یورو

نفر هفتم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۳۰۰ یورو

نفر هشتم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۲۰۰ یورو

نفر نهم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۱۰۰ یورو

نفر دهم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۱۰۰ یورو

اطلاعات بیشتر در مورد جوایز جهانی در وب‌سایت مسابقه در سطح جهانی قابل دسترسی هستند.

جوایز ویژه‌ سال میراث فرهنگی اروپا

به مناسبت سال میراث فرهنگی اروپا، هیئت حمایت از یادمان‌های ملی آلمان جوایز زیر را به سه عکس اول از میراث فرهنگی اروپا اختصاص داده است:

نفر اول: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۱۵۰۰ یورو

نفر دوم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۷۰۰ یورو

نفر سوم: جایزهٔ غیر نقدی تا سقف ۳۰۰ یورو

عکس‌هایی می‌توانند برای جایزه ویژه با هم رقابت کنند که توسط کشورهای شرکت‌کننده عضو شورای اروپا به اضافه کوزووو به عنوان یکی از ۱۰ عکس برتر این کشورها انتخاب شوند.

مسابقهٔ امسال در بازهٔ زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

کد N1970208

وبگردی