آفتاب
مهر گزارش می‌دهد:

کلان‌شهرها در انتظار آسمان خاکستری | تجویز نسخه‌های تکراری

کلان‌شهرها در انتظار آسمان خاکستری | تجویز نسخه‌های تکراری

پاییز علاوه بر ترافیک‌های کلافه کننده، یادآور روزهایی است که آلودگی هوا مدارس تهران وشهرهای بزرگ راتعطیل می‌کند و زوج و فرد خودروها را در خانه‌ها محبوس؛ نسخه‌های تکراری که قصد نو شدن ندارند.

خبرگزاری مهر گروه جامعه_نورا حسینی:  نیمه سال که می شود یادمان می افتد  هوای پایتخت و کلان‌شهرهای کشور آلوده است و باید چاره ای برای آلاینده‌ها کرد. چند روزی مدارس را تعطیل می کنیم و دست به دعا بر می داریم تا باد و بارانی بیاید و دوباره پرونده آلودگی هوا بسته می شود تا سال بعد.

 امسال بهار و تابستان نیز تعداد روزهای ناسالم افزایش یافت. عامل هوای آلوده این بار ازن بود. لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون هوا ۸ روز پاک، ۱۵۱ روز سالم و ۲۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و هیچ روز ناسالمی برای همه افراد ثبت نشده است.

به گفته وی، هوای تهران در مقایسه با مدت مشابه ۳سال‌ اخیر روند نزولی داشته و روزهای آلوده بیشتری تجربه شده است. همچنین در سال جاری نقش آلاینده ازن بیش از سال‌های گذشته موجب آلودگی هوا شده است. او ادامه می دهد: در ۶ ماه دوم سال‌های اخیر، هوای تهران بر اثر تردد وسایل نقلیه بی کیفیت و مهیا شدن شرایط اینورژن، همواره در معرض آلودگی و شرایط بحرانی بوده و هر روز رقمی حدود ۲هزار تن آلاینده ‌های جوی در این شهر تولید می‌شوند که پایداری جوی می‌تواند شرایط را به سمت حبس و باز تولید شدن آلاینده‌ها در جو تهران پیش برد. طبق گزارشهای به دست آمده از ایستگاههای سنجش میزان آلودگی هوا، در سال گذشته در تهران ۸ روز هوای کاملا ناسالم و ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس داشته ایم. به طور معمول، غلظت ذرات آلاینده در نیمه دوم سال بیش از ۲ برابر نیمه اول سال است. به خصوص در محدوده آبان تا بهمن هرسال، تهران  با بحران افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون رو به رو است.

در ۶ ماه دوم سال‌های اخیر، هوای تهران بر اثر تردد وسایل نقلیه بی کیفیت و مهیا شدن شرایط اینورژن، همواره در معرض آلودگی و شرایط بحرانی بوده و هر روز رقمی حدود ۲هزار تن آلاینده ‌های جوی در این شهر تولید می‌شوند

آنچه در اختیار شهرداری برای کاهش آلودگی هوا است برنامه ریزی برای کاهش  آلایندگی ناشی از خودروها است که عامل تولید ۷۰ درصد ذرات معلق و ۸۵ درصد گازهای سمی است. به همین دلیل مدیران شهری در برنامه ای که برای مهار آلاینده ها تدوین کرده اند، اگزوز خودروها را هدف قرار داده  اند.

بر اساس گزارش بانک جهانی؛ تهران به لحاظ ذرات آلاینده کمتر از ۱۰ میکرون، در وضعیتی بهتر از شانگهای و بمبئی و کلکته و قاهره، اما در وضعیتی بدتر از گوانگجو و استانبول و سئول و بانکوک و مکزیکوسیتی قرار دارد.

کد N1968456

وبگردی