آفتاب
منصوری در گفتگو با مهر:

صراحت روحانی در سخنرانی سازمان ملل برای همه رضایت‌بخش بود

صراحت روحانی در سخنرانی سازمان ملل برای همه رضایت‌بخش بود

سفیر اسبق ایران در چین گفت: سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، مورد اقبال جهان قرار گرفت چرا که وی منطقی، اصولی و صریح سخنرانی کرد.

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اظهارات شب گذشته رؤسای جمهور ایران و آمریکا در صحن مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول و منطقی که در کلان سیاست خارجی خود دارد، همواره تعامل و حُسن روابط با کشورهای مختلف دنیا را در دستور کار خود قرار داده و از ابتدای انقلاب تاکنون هم، تمام تلاش ایران بر این بوده که با کشورهایی که خواهان ارتباط و تعامل سازنده بودند، روابطی دو سویه داشته باشد.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا نشان دادند که همواره به منظور سلطه و تحت فشار قرار دادن دولت‌های مستقل، از موضع بالا سعی در ارتباط برقرار کردن با آنها دارند که طبیعی است چنین امری از نظر ما نامناسب و غیرقابل پذیرش است.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به فرصت ارزشمند سخنرانی رؤسای جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل که سالی یکبار برگزار می‌شود، افزود: مقامات عالیرتبه کشورهای جهان هر سال یکبار در صحن مجمع عمومی سازمان ملل گرد هم می‌آیند و به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مهمترین مسائل جهانی می‌پردازند.

منصوری تصریح کرد: ایران هم مانند سایر کشورها در این اجلاس همواره شرکت کرده و امسال هیئت ایرانی به ریاست رئیس‌جمهور کشورمان برای بیان دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، به نیویورک رفتند.

وی گفت: شب گذشته جهان به پای صحبت رؤسای‌جمهور ایران و آمریکا نشست و همه دیدند که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها حرفی برای گفتن نداشت، بلکه در همان ابتدای سخنرانی، وی مورد تمسخر قرار گرفت که این موضوع بی سابقه بود.

سفیر اسبق ایران در چین اظهار داشت: در مقابل، صحبت‌های آقای روحانی مورد اقبال جهان قرار گرفت چرا که در سخنرانی خود به مواضع منطقی و اصولی ایران پرداخت.

منصوری افزود: یکی از نکات مهم سخنرانی آقای روحانی، صراحت وی در برابر مواضع بسیار سخیف رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات آن کشور نسبت به مردم ایران بود که فکر می‌کنم صراحت و قاطعیت وی، مورد رضایت مردم ما قرار گرفت.

وی با اشاره به درخواست‌های مکرر آمریکا برای مذاکره با ایران که به نحوی ژست سیاسی هم برای آنها دارد، گفت: شب گذشته آقای روحانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکره با آنها در صورت تغییر رفتار آمریکا و در قالب حسن رفتار، برابری و احترام متقابل، اعلام کرد که موضع‌گیری معقول و مناسبی بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: ایران همواره اعلام کرد که دخالت آمریکا در منطقه به هیچ عنوان قابل قبول نیست، در نطق آقای روحانی هم به این موضوع اشاره شد و بار دیگر از آمریکا خواستیم که اجازه دهد کشورهای منطقه، خود برای سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند و دست از سیاست های یکجانبه گرایانه و قلدرمآبانه خود نسبت به دیگر کشور ها بردارند.

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، ما همواره دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را محکوم کردیم و در مقابل هم اجازه نداده و نخواهیم داد که کسی در امور داخلی ما دخالت کند و این نیز پاسخ قاطع دیگری بود به دخالت های مکرر و بیجای آمریکایی ها که توسط مقامات کاخ سفید بارها مطرح شده است.

کد N1968018

وبگردی