آفتاب

"فرصت" بالاخره رؤیت شد

"فرصت" بالاخره رؤیت شد

مدارگرد مریخ ناسا بالاخره توانست مریخ‌نورد "فرصت" را که پس از وقوع طوفان بزرگ گرد و خاک در مریخ به خواب رفته است، رویت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگرچه مریخ‌نورد "فرصت"(Opportunity) ناسا پس از طوفان بزرگ مریخ خاموش شده و به خواب رفته است، ناسا موفق به رویت و مکان‌یابی این کاوشگر رباتیک شده است.

تصاویری که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا(MRO) گرفته شده، "فرصت" را به عنوان یک شیء کوچک در دامنه‌های دره "Perseverance" نشان می‌دهد، جایی که بیش از 100 روز است تماس رادیویی کاوشگر با واحد کنترل ماموریت قطع شده است.

ناسا می‌گوید تصویر جدید توسط دوربین "HiRISE" مدارگرد مریخ و از ارتفاع 267 کیلومتری گرفته شده است. یافتن "فرصت" برای چشم غیرمسلح دشوار است، اما ناسا آن را در تصویر مشخص کرده است.

این تصویر امیدهای ناسا را برای بیدار کردن "فرصت" کمی زنده کرد، چرا که اگر غلظت هوا کم شود، امید هست که نور خورشید به "فرصت" بتابد و باتری‌های خورشیدی آن دوباره شارژ شوند.

البته اینکه روی سلول‌های خورشیدی را غبار نگرفته باشد یا دیگر قسمت‌های رباتیک کاوشگر بر اثر طوفان تخریب نشده باشند، مسئله دیگری است.

ناسا در حال حاضر عملیات نجات "فرصت" را در آزمایشگاه پیشرانش جت(JPL) در کالیفرنیا انجام می‌دهد و سیگنال‌های رادیویی را چند بار در روز با استفاده از شبکه فضای عمیق به این کاوشگر ارسال می‌کند. در همین حال، گروه علوم رادیویی در JPL به هرگونه مخابره و سیگنال احتمالی گوش سپرده است.

فرستادن سیگنال‌ها از 10 روز پیش آغاز شده و در مجموع 45 روز ادامه خواهد داشت. در صورتیکه هیچ پاسخی از "فرصت" نرسد، نشان می‌دهد که قطعات الکترونیکی آن طی طوفان و شب‌های مریخ، یخ زده است.

طوفان گرد و غبار اولین بار در ماه مه گزارش شد. از 4 تا 5 ژوئن، جو مریخ رو به خراب شدن رفت. هفتم تا 10 ژوئن، طوفان گرد و غبار شدت یافت و در این زمان بود که "فرصت" با پیام کمبود قدرت مواجه شد و تا امروز به خواب رفته است.

ناسا در تاریخ ششم اوت اعلام کرد حجم ابرهای گرد و غبار کاهش یافته و سطح مریخ در حال شفاف شدن است.

مهندسان ناسا در تاریخ 13 ژوئیه تایید کردند که طوفان گرد و غبار، بسیار بزرگ است و تمام تماس‌ها با "آپورچونیتی" از بین رفته و پنل‌های خورشیدی دیگر قادر به شارژ باتری‌های کاوشگر نیستند.

اگرچه مریخ نورد فرصت از 10 ژوئن، عکسی به زمین نفرستاده اما ناسا هنوز به آغاز دوباره فعالیت این مریخ نورد امیدوار است.

انتهای پیام

کد N1967851

وبگردی