آفتاب

سه تا ۱۰ سال زندان برای کمدین متجاوز | نخستین محکوم جنبش زنان هالیوودی راهی زندان شد

سه تا ۱۰ سال زندان برای کمدین متجاوز | نخستین محکوم جنبش زنان هالیوودی راهی زندان شد

همشهری آنلاین: کمدین سیاهپوست ۸۱ ساله که زمانی «پدر آمریکا» لقب گرفته بود، با لقب تازه «تجاوزگر آمریکایی» به سه تا ۱۰ سال زندان محکوم شد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سي‌ان‌ان، دادگاه رسيدگي به اتهام‌هاي سال 2004 بيل كازبي پس از جنجال‌هاي فراوان به پايان رسيد و قاضي اين كمدين و چهره سرشناس تلويزيون را به سه تا 10 سال حبس محكوم كرد. اين نخستين چهره مشهور پس از راه‌اندازي پويش #MeToo در آمريكا در اعتراض به رفتارهاي نامناسب مردان با بازيگران زن است اما انتظار مي‌رود آخرين مورد نباشد و پاي چهره‌هاي مشهورتر را به دادگاه و زندان باز كند.

  • گزارش گاردین | یک پرونده دیگر علیه تهیه‌کننده فاسد هالیوود

كازبي كه در دهه‌هاي 1980 و 1990 با اجراي برنامه «كازبي شو» به شهرت و محبوبيت افسانه‌اي رسيده بود، به اتهام تجاوز جنسي به آندريا كانستند در حدود يك دهه پيش در دادگاه محاكمه و سرانجام روز سه‌شنبه با حكم قاضي استيون اونيل در دادگاه مونتگمري ايالت فيلادلفيا مجرم شناخته شد. هر چند قاضي پيش از اعلام حكم نهايي به كازبي فرصت دفاع داد اما كمدين 81 ساله از اين فرصت استفاده نكرده و بايد سال‌هاي پاياني عمر خود را در زندان ايالتي بگذراند.

خانم كانستند يكي از چند شاكي پرونده تجاوز كازبي بود كه تقريبا همگي در دادگاه حضور داشتند و پس از صدور راي يكديگر را در آغوش گرفتند و از خوشحالي گريه كردند. هواي باراني بيرون دادگاه هم به عاطفي‌تر شدن صحنه كمك كرده بود. چلان لاشا كه در دادگاه عليه كازبي شهادت داده بود، به خبرنگاران گفت: «من 32 سال براي رسيدن اين لحظه و روز صبر كردم به اميد اينكه كابوس‌هايم پايان يابد. هر روز دعا مي‌كردم او را در زندان ببينم.»

از آنجا كه دادستان آمريكا كازبي را يك «غارتگر جنسي خشن» توصيف كرده، او بايد تا پايان عمر هر ماه تحت مشاوره قرار بگيرد و نتايج مشاوره‌ها چهار بار در سال به مقام‌هاي مسئول ارائه شود. نام كازبي در فهرست متجاوزان جنسي درج مي‌شود و در اختيار همسايه‌ها، مدارس و قربانيان تجاوزها قرار مي‌گيرد.

آنچه روز سه‌شنبه اتفاق افتاد، فقط مربوط به پرونده تجاوز كازبي به كانستند در سال 2004 بود. بيش از 60 زن ادعا كرده‌اند اين بازيگر قديمي آنها را آزار و اذيت كرده و بسياري از اين موارد در شرايط بيهوشي اتفاق افتاده است. هر چند دادگاه سال گذشته پنج زن ديگر با اتهام مشابه عليه كازبي بدون نتيجه پايان يافت.

کد N1967810

وبگردی