آفتاب
بحران کاغذ به پایان رسید

بحران کاغذ را پشت سر گذاشتیم | لزوم همکاری بیشتر بانک مرکزی

بحران کاغذ را پشت سر گذاشتیم | لزوم همکاری بیشتر بانک مرکزی

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ از بازگشت ثبات نسبی به بازار کاغذ خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی، آرامش کامل به بازار این کالای استراتژیک بازگردد.

آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، دو روز پیش کارگروه ساماندهی کاغذ کشور، مصوبات یک ماه اخیر خود را به همراه فهرست متقاضیان مورد تائید که به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده بودند، منتشر کرد که بر اساس فهرست منتشرشده، در مجموع ۲۵ شرکت برای واردات ۶۹ هزار و ۴۳۲ تن انواع کاغذ (شامل ۳۶ هزار و ۴۵۹ تن کاغذ چاپ و تحریر و ۳۲ هزار و ۹۷۳ تن کاغذ روزنامه) به وزارت صمت، معرفی شده‌اند.


در همین حال سه روز پیش نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی با خبرنگار مهر، از پایان آنچه «شرایط بحرانی کاغذ» نامیده می‌شد، خبر داد و اعلام کرد: با تصمیماتی که در این مدت اتخاذ شد، کاغذهایی که در گمرکات باقی مانده بود، همگی ترخیص شدند و در حال حاضر هیچ کاغذ ترخیص نشده‌ای باقی نمانده است.
به گفته «سیدعباس صالحی»، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار تن کاغذ ثبت سفارش شده وجود دارد که یا در مرحله تخصیص ارز هستند و یا ارز به آنها تخصیص داده شده است.
متعاقبِ اظهارات وزیر ارشاد و انتشار فهرست متقاضیان مورد تائید واردات کاغذ، «حسن میرباقری» رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ دیروز سه شنبه ۳ مهرماه در گفتگویی، با تائید بازگشت ثبات نسبی به بازار کاغذ، گفت: در حال حاضر و با همکاری خوبی که مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واردکنندگان کاغذ ایجاد شده است، آرامش به بازار کاغذ بازگشته و دیگر آن شرایط بحرانی ماه‌های قبل را نداریم.
وی افزود: هم اکنون بازار کاغذ هم از نظر موجودی و هم قیمت، باثبات است و چنانچه این روند و همکاری‌های بین بخشی، ادامه پیدا کند، بسیار بعید است که بار دیگر گرفتار بحران در بازار کاغذ بشویم.
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ ادامه داد: تا هفته گذشته، مقداری بی‌ثباتی از نظر گمرک و ترخیص کاغذها وجود داشت که با همکاری‌هایی که انجام شد، همه این کاغذها، ترخیص و به بازار تزریق شد.
میرباقری گفت: از نظر سفارش‌های کاغذ و اُردرهای آن مشکلی وجود ندارد و معرفی متقاضیان دارای صلاحیت به خوبی و به تدریج انجام می‌شود و ثبت سفارش هم خوشبختانه، به خوبی صورت می‌گیرد. البته حل کامل مشکل بازار کاغذ نیازمند همت بانک مرکزی است که ارز مورد نیاز را تخصیص دهند که دوستان در این حوزه هم قول همکاری کامل را داده‌اند.
در حالی که قیمت کاغذ تحریر با گراماژ ۷۰ درصد، در هفته‌های گذشته به ۱۹۰ هزار تومان در هر بند هم رسیده بود، به گفته رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ، در حال حاضر قیمت این نوع کاغذ که پرمصرف‌ترین نوع کاغذ در حوزه چاپ و نشر است، به طور میانگین به حدود ۱۵۰ هزار تومان در هر بند کاهش یافته است.
وی همچنین در مورد وضعیت ورود کاغذهای سفارش داده شده به کشور، با توجه به پیوستن برخی از شرکت‌های خارجیِ تولیدکننده و فروشنده این کاغذها به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه کشورمان، گفت: تاکنون از نظر تحویل کاغذهای ثبت سفارش شده، مشکلی به وجود نیامده است؛ هر چند در مورد آینده نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد.
میرباقری افزایش قیمت کاغذ را در بازار داخلی طی هفته‌های گذشته، ناشی از افزایش میانگین قیمت جهانی عنوان کرد و با بیان اینکه این بحران ربطی به تحریم‌های اخیر نداشت، یادآور شد: وقتی هزینه حمل و نقل جهانی و همچنین خمیر پالپ افزایش پیدا می‌کند، طبیعتاً روی قیمت کاغذ در بازارهای مختلف تاثیرگذار خواهد بود.
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ ادامه داد: البته برخی کارخانجات و شرکت‌های کره‌ای اعلام کرده بودند که تا اواخر آبان ماه امسال، به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهند کالاها را از بنادر کره تحویل بگیرند که در این صورت می‌بایست به فکر جایگزین‌های مطمئن‌تری باشیم که در این زمینه هند، اندونزی و روسیه، شرکای قابل اعتمادتری می‌توانند باشند.
وی پیش‌بینی کرد که در صورت همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز مورد نیاز به متقاضیان تائید صلاحیت شده برای واردات کاغذ، مشکلی در این رابطه به وجود نیاید و در این باره گفت: خوشبختانه نمایندگان بانک مرکزی در کارگروه ساماندهی کاغذ، وعده‌های خوبی برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات کاغذ داده‌اند که امیدواریم عملی شود.




           
کد N1967256

وبگردی