آفتاب

ادامه‌ فشار شهرداری امیدیه بر نماینده صنفی کارگران/چالش برای معوقات هنوز ادامه دارد

ادامه‌ فشار شهرداری امیدیه بر نماینده صنفی کارگران/چالش برای معوقات هنوز ادامه دارد

به نقل از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری امیدیه در استان خوزستان گفته می‌شود که یکی از همکاران آنها که در حال حاضر حدود ۲۶۰ کارگر را در این واحد نمایندگی می‌کند، از سوی کارفرما محدود شده است.

کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه به علت داشتن سه ماه معوقه مزدی، در اداره‌ی زندگی با مشکل روبه‌رو شده‌اند، گفتند: کارگران فضای سبز دو ماه معوقه مزدی و کارگران بخش خدمات شهر، آتش‌نشانی و عمرانی۳ ماه معوقه مزدی دارند.

آنها ادامه دادند: مشکلات ما به همین جا ختم نمی‌شود. شهرداری امیدیه و پیمانکار با اعمال فشار روی نمایندگان صنفی کارگران در پی ایجاد فضایی هستند که با ترساندن کارگران، مانع از پیگیری مطالبات کارگران از جانب شورای صنفی باشند.

این کارگران در مورد ایجاد محدودیت در فعالیت نماینده صنفی خود گفتند: از ۲۲ آبان ماه سال ۹۶ این اعمال فشارها اتفاق افتاد. بعد از آن از ابتدای دی ماه سال گذشته همزمان با تغییر پیمانکار، فشار کارفرما برای منصرف کردن نماینده صنفی‌مان برای پیگیری مطالبات قانونی که در یک دوره انتخابات با نظارت اداره کار انتخاب شده‌ است، بیشتر شد. 

آنها با بیان اینکه ماهیت نهادهای صنفی کارگری واقعی و اصیل؛ پیگیری حقوق قانونی همه افرادی است که در کسوت کارگر مشغول کارند، در ادامه گفتند: پیش‌تر این نماینده برای مدت سه تا چهار روز از سوی کارفرما از کار معلق شد که با حمایت اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان امیدیه به کارش بازگشت.

کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری امیدیه با بیان اینکه اخراج با تهدید نهادهای کارگری اقدامی غیرقانونی ازسوی کارفرماست و مسئولان مرتبط باید به این موضوع رسیدگی کنند، افزودند: در حال حاضر فشار به نماینده صنفی‌مان بیشتر شده تا جایی که با جابجایی محل کار او فرصت انجام فعالیت نمایندگی از وی گرفته شده است.

به گفته آنها، این اقدام کارفرما به دنبال پیگیری اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و مطالبات مزدی سال جاری و سال‌های گذشته (۹۲ و ۹۳) انجام شده است.

آنها افزودند: از دید کارفرما، نماینده صنفی‌مان با پیگیری مصرانه خود در روند فعالیت شرکت اختلال ایجاد کرده است. بدین ترتیب سعی در محدود کردن فعالیت وی کرده‌اند.

اما مسعود حمید (مدیریت شرکت پیمانکاری اطلس جلای امیدیه)در پاسخ به معوقات مزدی کارگران و علت جابه‌جایی نماینده‌ی کارگران گفت: این کارگران معوقه مزدی ندارند و حقوق آنها پرداخت شده‌ است. 

وی ادامه داد: جابه‌جایی و تغییر مکان خدمت نماینده‌ی کارگران از سمت من نیست و از سمت محمدرضا شریفات (شهردارامیدیه) انجام شده است.

با این وجود کارگران فضای سبز امیدیه مدعی هستند که تاکنون مطالبات مزدی‌شان را دریافت نکرده‌اند.

آنها ادامه دادند: اداره کار و تعاون امیدیه در تاریخ۹۷/۶/۱۰ حکم به بازگشت نماینده کارگران به محل کار قبلی با حفظ مزایا و اضافه‌کاری‌های سابق داده است اما شهردار ارومیه پاسخگوی تماس‌ هیچکس نیست.

کد N1967160

وبگردی