آفتاب

آشنایی با فرودگاه‌ بین‌المللی زوارتنوتس-ارمنستان

آشنایی با فرودگاه‌ بین‌المللی زوارتنوتس-ارمنستان

همشهری‌آنلاین - فرانک عطیف: فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس (فرودگاه ایروان) در سال ۱۹۶۱ در نزدیکی زوارتنوتس در ۱۵ کیلومتری غرب ایروان، پایتخت ارمنستان ساخته شد.

[script type='text/javascript'] $(document).ready(function () { var owlGallery = $('#pictureGallery'); owlGallery.owlCarousel({ loop: true, margin: 3, items: 1, dots: false, rtl: true, navText: ['', ''], autoHeight: true, lazyLoad: false, nav: false, responsive: true }); $('.customNextBtn').click(function () { owlGallery.trigger('next.owl.carousel'); }); $('.customPrevBtn').click(function () { owlGallery.trigger('prev.owl.carousel', [300]); }); });

فرودگاه بين‌المللي زوارتنوتس ( Zvartnots International Airport - Զվարթնոց միջազգային օդանավակայան) فرودگاه اصلي ارمنستان و شلوغ‌ترين فرودگاه اين كشور است.

اين فرودگاه نيز مانند اغلب فرودگاه‌هاي دنيا در دوره‌هاي مختلف زماني تغيير كرده و مدرن شده‌است و توانست در مراسم جوایز مربوط به فرودگاه‌ها که در سال 2013 در دبی برگزار شد، جایزه‌ بهترین فرودگاه را در بین اتحادیه کشورهای مستقل به دست بیاورد.

برای طرح ساخت و معماری این فرودگاه مسابقه‌ای درشهر ایروان برگزار شد. در این رقابت تیم‌های طراحی معروف مانند کاچیکیان، ترخانیان، قلاشیان، چرکزیان و باقداسریان در این مسابقه شرکت و به صورت مشترک جایزه مقام اول را کسب كردند   .

مدتی بعد نقشه معماری این پرژه با کمی تغییر نسبت به طرح اصلی و اولیه توسط مهندسی به نام تیگرانیان و مهندس آرتورمسچیان به مرحله اجرا و ساخت در آمد.

در سال ۱۹۸۰ این فرودگاه مجددا وارد فاز ساخت و ساز و توسعه شد.

بعدها بازسازی و توسعه در این فرودگاه بسیار انجام شد. ساخت ترمینال جدید و بازسازی مجدد بخش‌هایی از فرودگاه براي شروع و راه‌اندازی پروازهای داخلی برای حکومت شوروی انجام شد. بعد از انحلال اتحاد جماهير شوروی و اعلام  استقلال ارمنستان، ۸ سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۸، یک ترمینال باربري جدید در این فرودگاه ساخته شد.

با ساخت این ترمینال باري، سالانه ۱۰۰‌ها هزار تن بار از این فرودگاه به وسیله  هواپیماهای باربري جابه‌جا می‌شود.

فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در سال ۲۰۱۴، نزدیک به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر داشته است. 

فرودگاه بین‌المللی ایروان بعد از فرودگاه حیدر علی‌اف،آذربایجان و فرودگاه بین‌المللی تفلیس در جایگاه سومین فرودگاه پرتردد منطقه قفقاز قرار دارد.

  • ترمینال‌های فرودگاه بین المللی ایروان
مسئولان فرودگاه در سال ۲۰۰۴، پروژه ساخت ترمینال‌های بین‌المللی جدید را آغاز کردند. اولین ترمینال جدید این فرودگاه در ژوئن ۲۰۰۷ به پایان رسید. ساخت ترمینال دوم نیز پس از ۴۰ ماه در دستامبر ۲۰۱۱ به اتمام رسید.

فرودگاه بین‌المللی ایروان ۳ ترمینال دارد که ترمینال شماره  ۱ آن از  همان ابتدای تاسیس فرودگاه شروع به کار کرد. پروازهای ورودی این ترمینال و سپس کلیه پروازهای این بخش از سال ۲۰۰۶ به بعد  به خاطر فضای کوچک و کم نور ترمینال شماره ۱،  به ترمينال شماره ۲ منتقل شد.

سر انجام در سال ۲۰۱۱ این ترمینال بسته شد. پس از این جابه‌جایی، سالن‌های دو ترمینال شماره  ۱ و ۲، از طریق پلی به یکدیگر متصل شده‌اند.

طبق اعلام مسئولین فرودگاه، ترمینال  شماره ۱ به خاطر معماری خاص و متفاوتش به عنوان یک اثر ملی ثبت خواهد شد.

این ترمینال، ساختمانی دایره‌ای شکل دارد که برج کنترل در مرکز آن قرار گرفته است.

ترمینال شماره  ۲ هم دارای ۲ ساختمان مجزا برای پروازهای ورودی و پروازهای خروجی است. اين ترمينال ۲۱ میز پذیرش و ۹ در ورودی دارد. ظرفيت اين ترمينال ۳/۵ میلیون مسافر در سال است.

ترمینال شماره  ۳ نیز مخصوص  پروازهای VIP و خاص است.

  • راه‌های دسترسی به فرودگاه

برای رفت و آمد به فرودگاه می‌توان از تاکسی‌های فرودگاه استفاده کرد. 
اتوبوس‌های شهری با شماره‌ ۲۰۱ نيز مسافران را به مرکز شهر و یا بالعکس از مركز شهر به فرودگاه منتقل می‌کنند.

در فرودگاه بين‌المللي زوارتنوتس فروشگاه‌های مختلف، کافه‌ها و رستوران‌های بین‌المللی و محلی از جمله مراکز خرید يا فروش  تغذیه وجود دارند.

این فرودگاه نيز مانند اغلب فرودگاه‌ها براي  افراد سیگاری  محلي مخصوص دارد.

کد N1965366

وبگردی