آفتاب
حجت الاسلام حیدری تهرانی(۷):

مساجد هسته‌ اولیه تجمع و ایجاد امت الهی است

مساجد هسته‌ اولیه تجمع و ایجاد امت الهی است

حجت الاسلام حیدری تهرانی گفت: مسجد، مرکز آرایش سیاسی محله‌ها در جامعه اسلامی و هسته‌ اولیه تجمع و ایجاد امت الهی است.

 به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر سخنرانی حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری تهرانی در شب شب هشتم محرم، ۲۶ شهریور ۹۷ در هیئت گفتمان انقلاب اسلامی است که در ادامه می خوانید؛

در مباحث گذشته درباره ساختارهای سیاسیِ قاتل امام(ع) توضیحاتی بیان شد و سپس در مقایسه با آن، ساختارهای جدیدی که امروزه نظام کفر در عرصه سیاسی (دموکراسی، تحزب و رسانه) ایجاد کرده و نظام اسلامی را در معرض خطر براندازی قرار داده، تبیین شد. حال باید جامعه مؤمنین بدانند در مقابل این ساختارهای مادی، چه ساختارهای الهی و نرم افزارهای دینی برای ساماندهی عرصه سیاسی در امت دینی وجود دارد. در واقع تبیین عمق ظلماتِ ساختارهای سیاسی مدرن، با هدف ایجاد ترس و خوف در جامعه مؤمنین نیست، بلکه اولاً باید عمق دشمنی و پیچیدگی این ساختارهای مادی معلوم شود تا برخورد ساده‌انگارانه با آنها صورت نگیرد و ثانیاً این‌که اساساً خدای متعال، مأموریت اصلی انبیاء را ایجاد امت دینی و به تبع آن ساختارهای الهی قرار داده است و لذا در این زمینه، تشریع‌های مفصل و مهمی وجود دارد؛ گرچه با نگاه فردی به قرآن و روایات، این نرم‌افزارها و ساختارهای سیاسی قابل استنباط نیست.

البته فقه شیعه در دوران غیبت کبری علی‌رغم نگاه فردی به دین، مبنای سلامت و حفظ امت دینی بوده اما ــ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند [div id='ftn1']

[span dir='LTR'][۱] . مقام معظم رهبری: «به خاطر طول سال‌هایی که فقهای شیعه و خودِ گروه شیعه، در دنیای اسلام به قدرت و حکومت دسترسی نداشتند و فقه شیعه، یک فقهِ غیرحکومتی و فقهِ فردی بود، امام بزرگوار، فقه شیعه را به سمت فقه حکومتی کشاند... علّت هم معلوم است. فقهای شیعه، در این مورد تقصیر یا قصوری نکرده‌اند. برای آنها، این مسائل مطرح نبوده است. شیعه، حکومت نداشته است. فقه شیعه، نمی‌خواسته است جامعه سیاسی را اداره کند. حکومتی در اختیار او نبوده است که جهاد بخواهد آن حکومت را اداره کند و احکامش را از کتاب و سنّت استنباط نماید. لذا فقه شیعه و کتب فقهی شیعه، بیشتر فقه فردی بود؛ فقهی که برای اداره امور دینی یک فرد، یا حدّاکثر دایره‌های محدودی از زندگی اجتماعی، مثل مسائل مربوط به خانواده و امثال آن کاربُرد داشت». ۱۴/۳/۷۶.

[span dir='LTR'][۲] . الامالی (للطوسی)، ص۶۹۶.

[div id='ftn3']

[span dir='LTR'][۳] . من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۷۵.

[div id='ftn4']

[span dir='LTR'][۴] . وسائل‌الشیعه، ج۵، ص۱۹۶.

[div id='ftn5']

[span dir='LTR'][۵] . «کسی که در روز جمعه غسل جمعه نماید و در اول وقت نماز،‏ حضور در نماز یابد و خود را به اول خطبه‌ها برساند و پیاده برود و در نزدیک امام جای گیرد و به خطبه‌ها گوش دهد و از لغویات در بین خطبه و حرف زدن خودداری کند به هر قدمی که بر می‌دارد اجر و ثواب یکسال عبادت از نماز و روزه برایش دارد». بحارالنوار، جلد ۸۶، ص۲۱۳.

[div id='ftn6']

[span dir='LTR'][۶] . «پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: مردم در روز قیامت به ترتیب رفتن به نمازجمعه‌ها در نزد کرامت خدا جای می‌گیرند». بحارالانوار، جلد ۸۶، ص۲۱۵.

[div id='ftn7']

[span dir='LTR'][۷] . الکافی، ج۳، ص۴۱۳.

[div id='ftn8']

[span dir='LTR'][۸] . المحاسن، ج۱، ص۸۵.

[div id='ftn9']

[span dir='LTR'][۹] . «هنگامی که آنها تجارت یا سرگرمی و لهوی را ببینند پراکنده می‌شوند و به سوی آن می‌روند و تو را ایستاده به حال خود رها می‌کنند؛ بگو: آنچه نزد خداست بهتر از لهو و تجارت است و خداوند بهترین روزی‌دهندگان است».

[div id='ftn10']

[span dir='LTR'][۱۰] . الإرشاد شیخ مفید،٢/٣۴.

[div id='ftn11']

[span dir='LTR'][۱۱] . مقام معظم رهبری: «بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانش‌های ذاتاً مسموم هشدار دادم... این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهایی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی این‌ها رایج شد، مدیران بر اساس آن‌ها تربیت می‌شوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار می‌گیرند». دیدار با طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌؛ ۷/۲۹/۱۳۸۹.

[div id='ftn12']

[span dir='LTR'][۱۲] . مقام معظم رهبری: «امروز برنامه‌ی دشمن، بعد از مأیوس شدن از همه‌ی کارهای دیگر، ایجاد شکاف بین نظام جمهوری اسلامی و ملّت عزیز ایران است. این حماقت آنها است؛ نمی‌دانند که نظام جمهوری اسلامی چیزی جز ملّت ایران نیست، اینها قابل جدا شدن نیستند. نظام اسلامی یک نظامِ بوروکراتیکِ جدای از مردمِ نشسته‌ی در کاخها و قصرها نیست؛ نظامی است از خود مردم تشکیل‌یافته، متّکی به آحاد مردم و به ایمان مردم و به محبّت و عواطف مردم است؛ این نظامِ اسلامی است؛ این را چطور می‌خواهند از مردم جدا کنند؟ البتّه شش رئیس‌جمهور دیگر قبل از این شخص هم این تلاش را کردند و همه‌ی آنها از میدان خارج شدند و نتوانستند این مقصود شیطانی را انجام بدهند. این فشارهای اقتصادی [آنها] هم که عمدتاً روی مردم فشار می‌آورد، به‌خاطر این است که شاید بتوانند مردم را به ستوه بیاورند، خسته کنند. ما به حول و قوّه‌ی الهی پیوندمان را روزبه‌روز با مردم بیشتر و قوی‌تر خواهیم کرد؛ ما انسجام دشمن‌شکن خودمان را حفظ می‌کنیم؛ ما جوانان مؤمن و پُرانگیزه و اهل اقدام را هر روز بیشتر از گذشته به حول و قوّه‌ی الهی تقویت می‌کنیم»[span dir='LTR']. ۹/۴/۱۳۹۷. «خوشبختانه یک عده قابل توجه عظیمی از جوانان مؤمن و فداکار در کشور وجود دارند که حاضرند جانشان را در راه ارزش‌ها و اصول انقلابی بدهند... این جوانها واقعا هرکدامشان یک گنج اند، یک گنج اند؛ اگر خود این جوانها و آنهایی که با اینها سروکار دارند بفهمند هرکدام یک گنجند، که می‌توانند برای آینده کشور مورد استفاده قرار بگیرند به شرطی که استعدادهایشان درست به کار گرفته شود». ۱۹/۵/۱۳۹۶. «واقعاً بایستی عوامل اقتدار کشور را حفظ کرد؛ عوامل اقتدار کشور را، نیروهای مسلّح را، سپاه را، بسیج را، عناصر مؤمن و حزب‌اللّهی را. من این را به شما عرض بکنم، آن که سینه سپر می‌کند، در مقابل دشمن در بخشهای مختلف می‌ایستد، شرایط سخت را تحمّل میکند، او همان عنصر مؤمن و انقلابی و اصطلاحاً حزب‌اللّهی است» ۲۲/۳/۱۳۹۶. «قدر نیروهای انقلابی و پُرانگیزه را هم بدانید؛ من به همه‌ی مسئولین سفارش می‌کنم. نیروهای مؤمن، پُرانگیزه و انقلابی، کسانی هستند که در مشکلات، کشور را حفظ می‌کنند، دفاع می‌کنند، سینه سپر می‌کنند؛ قدر اینها را بدانیم». ۱۲/۵/۱۳۹۶.

[div id='ftn13']

[span dir='LTR'][۱۳] . الکافی، ج۴، ص۲۷۱.

[div id='ftn14']

[span dir='LTR'][۱۴] . الکافی، ج۷، ص۵۱.

[div id='ftn15']

[span dir='LTR'][۱۵] . کتاب «گفتمان انقلاب اسلامی»؛ صفحات ۳۱۵ تا ۳۷۴، چاپ دوم، حسینیه اندیشه.

[div id='ftn16']

[span dir='LTR'][۱۶] . کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع، ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، صفحات ۴۳۵ تا ۴۸۴ و  ۶۵۱ تا ۶۷۳، چاپ اول، حسینیه اندیشه.

کد N1965224

وبگردی