آفتاب

آیین «گذر از دبیرستان به دانشگاه» در علوم پزشکی تهران برگزار شد

آیین «گذر از دبیرستان به دانشگاه» در علوم پزشکی تهران برگزار شد

آیین گذر از دبیرستان به دانشگاه و مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی دانشکده پزشکی ویژه دانشجویان پزشکی ورودی ۹۷ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمدرضا ظفرقندی عضو هیات علمی گروه جراحی و رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران با تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) و شهادت امام سجاد (ع) و تبریک به دانشجویان جدید گفت: شما به دانشگاهی سراسر قدمت، عظمت و خدمت وارد شده‌اید.

وی گفت: بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور با بیمارستان‌های بزرگ و رشته‌های آموزشی متنوع، فضایی که سراسر فرصت است فرصت برای خدمت در ابعاد آموزشی، درمانی و پژوهشی است.

ظفرقندی با بیان این که رتبه دانشکده پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در کشور اول است و فاصله بسیار زیادی با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد خاطرنشان کرد: برای مثال در رشته جراحی رتبه قبولی در آزمون بورد در کشور به‌طور میانگین ۴۰ درصد است درحالی‌ که در دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه قبولی ۹۰ درصد است.

عضو هیات‌ علمی گروه آموزشی جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به دانشجویان گفت: شما حضور خود را در این جایگاه در وهله اول مدیون لطف خدا، در درجه دوم لطف بی‌دریغ و پرمهر پدر و مادرتان و در درجه سوم مدیون تلاش خودتان هستید، زحمات بسیاری را متقبل شدید و قله‌ی بزرگی را فتح کردید.

ظفرقندی با بیان این که ما معلم هستیم و افتخار می‌کنیم که با بهترین شاگردان این مملکت کار کنیم خاطرنشان کرد: فضایی که در آن هستیم فضای مهمی است، فضای نیاز مردم، تسکین درد مردم و احتیاج مردم و امید مردم است.

وی ادامه داد: در این رشته جمله «بعد از خدا امیدم به شماست» را بسیار می‌شنوید جمله‌ای که در هیچ رشته‌ی دیگری شنیده نمی‌شود، در این رشته دو بال بزرگ برای پرواز نیاز است اول علم و دانش قوی که درد بیمار را بدانید و تشخیص بدهید و درمان لازم را به کار ببندید و بال دوم اخلاق، مدارا و تحمل است که نیاز به خودسازی و مراقبه دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس به نقش جامعه پزشکی در ۸ سال دفاع مقدس پرداخت و با نقل خاطره‌ای از آیت ا... هاشمی رفسنجانی گفت طبق تعبیر ایشان، حوزه پزشکی تنها بخشی بود که در سال‌های جنگ هیچ کاستی در آن بخش نداشتیم.

ظفرقندی خطاب به دانشجویان جدید  گفت: شما نباید نگران مسائل مالی باشید، زمانی که یک بیمار به شما مراجعه می‌کند و طبابت و تجویز شما موجب بهبودی و تسکین آلام او می‌شود لذتی دارد که با هیچ‌چیز قابل‌مقایسه نیست. ما مانند شن‌ها و سنگ‌های کف رودخانه هستیم و دوست داریم شما مانند آب زلال از ما به‌سلامت عبور کنید.

در ادامه مراسم، ایزد محمد خواجه دبیر شورای نمایندگان پزشکی توضیحاتی را در رابطه انتخاب نماینده دانشجویان ورودی ۹۷ ارائه داد.

در ادامه این مراسم، دکتر مسلم بهادری رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تبریک به دانشجویان جدید گفت: شما نخبه‌ترین دانشجویان کشور هستید چرا که سد ورود به بهترین دانشگاه کشور را شکستید و من به‌عنوان کسی که در آغاز دهه دهم زندگی خود هستم و ششمین دهه حضور خود در این دانشگاه را سپری می‌کنم امیدوارم شاهد بالندگی شما باشم.

بهادری به بیان تاریخچه آموزش پزشکی در ایران پرداخت و گفت: تاریخ علم پزشکی در ایران سابقه چند هزارساله دارد که متأسفانه اکثر اسناد مکتوب آن در طی قرون گذشته در اثر حمله بیگانگان و بی‌توجهی مردم و حکومت‌ها از بین رفته درحالی‌که یونان و رم که از نظر تاریخی همزمان بودند همه مدارک و اسناد را دارند.

وی رشد قابل‌توجه کیفی و کمی خدمات پزشکی و آموزشی را در دهه اخیر ستودنی دانست و اظهار داشت: سطح پزشکی کشور فراتر از منطقه و در بسیاری از حوزه‌ها در سطوح بالای جهانی است.

رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان علوم پزشکی تهران تاریخچه دانشکده پزشکی را بیان کرد و گفت: سابقه تاریخی دانشکده پزشکی به دارالفنون بازمی‌گردد. 

در ادامه دکتر پروین پاسالار رئیس مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تبریک به دانشجویان جدید گفت: شما برای رسیدن به این جایگاه خیلی زحمت کشیدید اما باید بدانید کار شما تازه شروع شده است باید بدانید که مدل درس خواندن در دبیرستان با دانشگاه فرق می‌کند.

وی ادامه داد: تلاش‌های شما تازه شروع شده است اگر کمی تلاش کنید می‌توانید غیر از پزشکی یک رشته دیگر و یا یک کارشناسی ارشد دیگر بخوانید.

مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی دانشکده پزشکی روز شنبه ۳۱ شهریور با ثبت‌نام از دانشجویان جدید پزشکی آغاز شد سپس با سخنرانی مسئولان دانشکده در تالار ابن‌سینا و برگزاری پانل مسئولین با والدین ادامه یافت سپس دانشجویان بر سردر دانشکده پزشکی عکس یادگاری گرفتند.

در ادامه این مراسم دانشجویان در پنل آشنایی با امور بین‌الملل و تور دانشگاه گردی شرکت کردند. شرکت در آزمون تعیین سطح زبان در روز یکشنبه اول مهر و اردوی دانشجویی اردوگاه شهید باهنر در تاریخ ۵ و ۶ مهر از دیگر برنامه‌های مراسم گذر است.

پس از اقامه نماز و ضیافت ناهار طبق برنامه دانشجویان در برنامه معرفی و آشنایی با اساتید مشاور شرکت خواهند کرد و والدین نیز در کارگاه سرنخ‌های کلیدی مواجهه با زندگی دانشجویی حضور خواهند یافت.

کد N1964621

وبگردی