آفتاب

میراث فرهنگی در جریان وضعیت دبیرستان فیروز بهرام بود

میراث فرهنگی در جریان وضعیت دبیرستان فیروز بهرام بود

در پی انتشار خبر «ستون‌های دبیرستان فیروزبهرام جا به جا شد!»، رییس انجمن زرتشتیان تهران نسبت به برخی از موارد مطرح شده در این گزارش، توضیح‌هایی ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، در این توضیح  آمده است: «دبیرستان فیروز بهرام با قدمتی نزدیک به یک صد سال در تاریخ دو دی ماه ۱۳۱۱ گشایش یافته است و از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده ترین مدرسه‌های شهر تهران است که بر پایه نیک اندیشی و با همت بلند زرتشتیان ایران و هند و بر روی زمینی متعلق به انجمن زرتشتیان تهران بنا شده و محلی برای آموزش چند نسل از فرزندان ایران فارغ از هر دین و آیین بوده و هست و خواهد بود.

اهمیت دبیرستان، نوع معماری و قدمت آن از دید مسؤولان سازمان میراث فرهنگی دور نمانده است و این دبیرستان در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. از آن تاریخ و حتی پیش از آن انجمن زرتشتیان تهران با احترام به قوانین و مقررات موجود در زمینه نگهداری و مرمت بناهای تاریخی و ثبت شده ملی همواره هر نوع تعمیرات ساختمانی و معماری این بنا را بر پایه این مقررات و در هماهنگی کامل با مسئولین و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان تهران انجام داده است.

در تابستان امسال نیز پیمانکار جهت بازسازی بخشی از نمای جنوب دبیرستان از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌ی شماره ۹۷۲.۱۲۶.۵۶۸۹ مورخ 97/05/02 به انجمن زرتشتیان تهران معرفی شد که پس از بررسی‌های لازم انجمن زرتشتیان تهران به عنوان مالک با انجام این بازسازی‌ها بر مبنای شرح جزئیات مرقوم در پیشنهاد موافق کرده و در پی آن تمامی مراحل بازسازی از سوی سازمان میراث فرهنگی استان تهران و زیر نظر انجمن زرتشتیان تهران انجام پذیرفت.

از این رو مطلب عنوان شده در گزارش ایسنا مبنی بر بی‌اطلاعی مسئولان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نادرست است. به طور خاص، جای شگفتی است که در متن خبر از قول مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان تهران عنوان شده است که ایشان از این قضیه اطلاعی نداشته‌اند. چراکه نامه فوق الذکر (که تصویر در اختیار مسؤولان ایسنا قرار داده شده است) به امضای ایشان است.

توضیحات فوق ضمن رفع شبهه به وجود آمده در این موضوع گواهی است بر اینکه انجمن زرتشتیان تهران به عنوان مالک برخی از بناهای فرهنگی و تاریخی تهران با ثبت در فهرست آثار ملی همواره خود را ملزم به حفظ این آثار دانسته و البته به این وظیفه و دارایی مباهات می‌کند. همچنان که در این راه هیچگاه از قوانین و نظرات کارشناسان حوزه ارزشمند میراث فرهنگی کشور تخطی ننموده و بی‌گمان در آینده هم تخطی نخواهد کرد.»

همچنین مجری خط ۴ مترو در مورد ابهامات مربوط به دبیرستان فیروزبهرام، انجام هرگونه عملیات عمرانی در دبیرستان فیروز بهرام را رد کرد. «مهندس داریوش فخری با اشاره به انجام بازدید میدانی روز سه شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۷ از دبیرستان فیروز بهرام، انجام عملیات عمرانی در این مرکز آموزشی توسط شرکت مترو را رد و اضافه کرد مسئولان دبیرستان در حال انجام تعمیراتی در محوطه این مدرسه هستند که هیچ ارتباطی با توسعه خط ۴ مترو ندارد.

وی با بیان آنکه طرح نصب هواکش خط ۴ مترو در محوطه دبیرستان فیروز بهرام که مربوط به حدود یک دهه پیش است، در حد امکان سنجی بوده و چنین طرحی هیچگاه تصویب و اجرا نشد، افزود: این طرح در همان زمان با توجه به قدمت میراثی دبیرستان فیروز بهرام مورد بازنگری قرار گرفت و تجهیزات مربوطه در محل دیگری استقرار یافت.»

انتهای پیام

کد N1964591

وبگردی