آفتاب
گزارش مهر؛

رژه اقتدار نیروهای مسلح در پهنه ایران/«دهان دشمن را خرد می‌کنیم»

رژه اقتدار نیروهای مسلح در پهنه ایران/«دهان دشمن را خرد می‌کنیم»

رژه باشکوه و سراسری نیروهای مسلح در اولین روز هفته دفاع مقدس، نمایش اقتدار و عزت دفاعی و امنیتی ایران به جهانیان بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز و به مناسبت هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور انجام شد. این مراسم در تهران در جوار حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و در بندرعباس با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در سخنرانی‌های خود بر آمادگی کامل ایران برای ایستادگی در مقابل هر گونه تهدیدی تاکید کردند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران، عصبانیت دشمنان از قدرت موشکی را به معنای تاثیرگذاری آن برشمرد و گفت: اینکه دشمنان از موشک‌های ما عصبانی هستند به این معناست که تاثیرگذارترین سلاح ما امروز موشک‌های ماست. با حرف دشمنان، ما امروز قدر موشک هایمان را بیش از گذشته می‌دانیم.

در این مراسم یگان‌های نمونه پیاده و محمول ارتش، سپاه و نیروی انتظامی جدیدترین دستاوردهای دفاعی کشور را به نمایش گذاشتند. همچنین ۶۰۰ فروند شناورهای متنوع سنگین و سبک سطحی و زیرسطحی نیروهای دریایی ارتش و سپاه در کنار بیش از ۳۰ فروند انواع جنگنده، هواپیما و بالگرد بصورت همزمان در آب‌های نیلگون خلیج فارس اقتدار خود را به نمایش درآوردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در رژه نیروهای مسلح در بندرعباس با بیان اینکه در برابر تهدیدات آمریکا هم نیروهای مسلح ما دهان آنها و هرکس با آنها علیه ملت ایران همراهی کند، خرد می کنند، گفت: در پاسخ تحرک بی خردانه شان هرگز آنها را رها نمی کنیم و نباید فریب برخی تسلیحات خود را بخورند.

همچنین در تهران نیز انواع سامانه های موشکی خرمشهر، ذوالفقار، قیام، قدر، عماد و سجیل در رژه سراسری نیروهای مسلح به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به نمایش درآمد.

مشروح اخبار رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور به شرح زیر است:

۱- تهران

مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با ۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شد.

در این مراسم حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور،  سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر صباحی فر فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه، سردار غلامحسین غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور دارند.

روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح: قدرموشک‌ رابیشتر ازگذشته می‌دانیم/درجنگ اقتصادی، آمریکاشکست میخورد

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(شنبه) در مراسم رژه نیروهای مسلح، به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت سالگرد ایستادگی مردم و فداکاری نیروهای مسلح در برابر متجاوزین گفت: ایران هرگز آغازگر جنگ نبوده است و به کشوری تجاوز نکرد و حتی قصد حمله و تجاوز به هیچ کشوری را نداشته است.

پیام انقلاب اسلامی از روز اول صلح و آشتی بود

وی افزود: پیام انقلاب اسلامی از روز اول صلح، آشتی، اجرای فرامین الهی و حسن همجواری با کشورهای همسایه بوده است.

روحانی اظهار داشت: اینکه مردم ما در دفاع مقدس در برابر دشمنان دفاع و جانبازی کردند برای این بود که تردیدی نداشتند که ایران آغاز گر جنگ نبوده و این دیگران بودند که به کشور ما حمله و تجاوز را آغاز کردند و ما تنها با عنوان دفاع و ایستادگی در برابر متجاوز از حقوق، حیثیت، عزت و سرزمینمان دفاع کردیم. این رمز جاودانگی عزت و عظمت دفاع مقدس در تاریخ ۳۸ ساله و در قرن های آینده خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، ملتی است که مدافع حقش بود و قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشت، گفت: به همین دلیل حکومت ما با اتحاد، وحدت، ایمان، امید و ابتکار توانست از همه پیچ و خم های دوره ۸ ساله به خوبی عبور کند.

روحانی با بیان اینکه جنگی به ما تحمیل شد که جنگ عادی نبود، تصریح کرد: در جنگی که بارها جنایت جنگی علیه نیروهای مسلح و مردم ما رخ داد. در همان روزهای اولیه جنگ عراق شهرهای مسکونی و مردم بیگناه ما را زیر حملات بمباران موشک باران و گلوله باران خود قرار می داد که نمونه روشن آن شهر دزفول بود که صدامیان از ملت غیور دزفول به شدت  عصبانی بودند، زیرا سقوط دزفول به معنای سقوط خوزستان بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این ایستادگی، مقاومت و ایثار مردم بزرگترین شکستی که مردم به صدامیان تحمیل کردند، موجب شد که ماه های متوالی، خانه های آنها زیر حملات شدید صدامیان قرار گیرد.

عراق در جنگ برخلاف همه موازین بین المللی از سلاح شیمیایی استفاده کرد

روحانی خاطرنشان کرد: عراق در جنگ برخلاف همه موازین بین المللی از سلاح شیمیایی استفاده کرد. عراق بر علیه مردم بیگناه سردشت و حتی مردم بیگناه شهر خودش حلبچه از بمباران شیمیایی استفاده کرد که تعداد زیادی از مردم مصدوم و شیمیایی شدند.

وی افزود: صدامیان، اسرای ما را مورد شکنجه قرار دادند و تعداد زیادی از آنها را زیر شکنجه به شهادت رساندند؛ از جمله شهید تندگویان که وزیر نفت ما بود، این اقدامات جنایات جنگی به حساب می آید.

عدم ایستادگی قدرت های جهان و سازمان های بین المللی در تجاوزهای صدامیان برای ما درس مهمی است

رئیس جمهور گفت: علیرغم همه این جنایت های جنگی و تجاوزهای صدامیان، هیچ قدرتی در جهان و هیچ سازمان بین المللی تمام قد در برابر این تجاوز ایستادگی نکرد و این درس مهمی برای ما است.

روحانی تأکیدکرد: تاریخ دفاع مقدس ما تاریخ گذشته نیست. سرمشق و چراغ راه آینده ماست. تاریخ دفاع ۸ ساله ما، زنده است و برای همیشه زنده خواهد ماند. مصباح هدایت و چراغ راهنمای ماست.

جنگ هشت ساله به ما آموخت که در روز سختی باید روی پای خود بایستیم

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: جنگ هشت ساله به ما آموخت که در روز سختی باید روی پای خود بایستیم. تحت فرمان رهبر انقلاب و متحد، آماده فداکاری باشیم. به پیروزی نهایی امیدوار باشیم. به یکدیگر و به مسئولین اعتماد داشته باشیم و بدانیم با ابتکار، ایثار، فداکاری و ایمان، پیروزی نهایی از آن ماست.

روحانی با بیان اینکه آغاز این جنگ با یک بهانه آغاز شد و آن زیر پا گذاشتن یک معاهده و قرارداد دوجانبه بین ایران و عراق بود، تصریح کرد: تجاوز صدام به بهانه معاهده ۱۹۷۵ آغاز شد که به اصطلاح خودش معاهده خوبی برای خود و عراق نمی دانست، با اینکه مدت ها برای این قرارداد و این معاهده مذاکره شده بود و شخص صدام پای این معاهده را امضاء کرده بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه شروع این جنگ با پاره کردن این معاهده روبروی دوربین تلویزیون و بعد حملات ناجوانمردانه آغاز شد، اظهار داشت: امروز بعد از ۳۸ سال از تجاوز صدام، زیر پا گذاشتن معاهده یک بار دیگر تکرار شده است. همان دولتی که مشوق سایر دولت‌ها برای نشستن پای میز مذاکره بود و همان دولتی که برای یک جمله ۱۷ شبانه روز وقت مذاکره کنندگان ما را گرفت و بعد از ۱۲ سال فشار بر ملت ایران در برابر منطق مستحکم دیپلمات‌های ما سر فرود آورد و به قراردادی تن داد که به نفع همه، منطقه و جهانیان بود؛ از آن توافق خارج شده است.

وی افزود: فردی که به هیچ یک از مقررات بین المللی احترام نمی‌گذارد، در برابر تعهدش در یک توافق چندجانبه که با تایید یک سازمان بین المللی و شورای امنیت است را زیرپا گذاشت.

در اولین مرحله ملت بزرگ ما آمریکا را مایوس کرد

روحانی با بیان اینکه امروز دیگر جنگ نیابتی نیست، ادامه داد: آمریکا خود مستقیم در برابر ملت ایران ایستاده است و پیمان شکنی و از عهد و پیمان خارج شدن را او آغاز کرده است. در اولین مرحله ملت بزرگ ما آمریکا را مایوس کرد و همانطور که در اولین روزهای جنگ ایستادگی مبارزین ما از ارتش و سپاه و بسیج و نیروی انتظامی صدامیان را از اهدافشان مایوس کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: صدام ظاهرش قرارداد ۱۹۷۵ بود و باطنش از بین بردن انقلاب اسلامی بود. ترامپ هم ظاهرش خارج شدن از برجام است اما هدفش ضربه زدن به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است. صدام علیرغم ۸ سال تلاش با حمایت همه قدرت‌های جهان و منطقه به اهدافش دست نیافت، نتوانست خط تالوگ را عوض کند؛ نتوانست مقررات ۱۹۷۵ را عوض کند، نتوانست بر نظام مستحکم جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کند. هرچه زمان گذشت ملت ما مصمم تر و بعد از ۸ سال پیروزی نظامی، اخلاقی، سیاسی از آن ما شد و سرزمین‌مان را از متجاوز پس گرفتیم.

آنچه بر سر صدام آمده است، بر سر آمریکا خواهد آمد

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل و شورای امنیت صدام را به عنوان آغازگر جنگ شناخت و همه کشورهایی که به نوعی به صدام کمک کرده بودند، بعدها به نوعی اظهار پشیمانی کردند، خاطرنشان کرد: عین این ماجرا برای ترامپ اتفاق خواهد افتاد و آنچه بر سر صدام آمده است بر سر آمریکا خواهد آمد. ما همانطور که در سال ۵۹ استقامت کردیم و دشمن را منهدم کردیم امروز هم ما آغازگر نبودیم.

روحانی عنوان کرد: توطئه‌های زیادی در سال ۹۵ و ۹۶ رخ داد تا ما را تحریک کنند از برجام خارج شویم تا همه مسئولیت های حقوقی و سیاسی آن به دوش ما بیفتد اما متانت، تدبیر و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران باعث خنثی شدن این توطئه شد. در مرحله بعد ترامپ فکر می کرد روزی که از برجام خارج شود ساعت بعد ما خارج می شویم و با خروج ما پرونده را به شورای امنیت خواهد برد که در این راه هم موفق نبود. در مرحله سوم ترامپ می خواست متحدان خود را پشت سر خود جمع کند و لااقل اروپا را داشته باشد و آنها بگویند ایران مقصر بوده، اما بجز دو رژیم منفور در منطقه ما هیچ دولت و ملتی از ترامپ حمایت نکرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز در سراسر دنیا پیروزی سیاسی، حقوقی و اخلافی از آن ماست، اظهار داشت: ما به سازمان و دادگستری بین المللی لاهه شکایت برده‌ایم که آمریکایی‌ها از آن بسیار عصبانی هستند. دادگاه لاهه هر حکمی را صادر کند، ما از نظر وجدان عمومی پیروز این ماجرا هستیم و به عهدمان وفادار ماندیم.

وی افزود: جنگ اقتصادی و روانی را آمریکا علیه ما آغاز کرده است و پایان این جنگ از جنگ ۸ ساله خوش تر خواهد بود. هم زمانش بسیار کوتاه‌تر و هم تجربه ما بیشتر و هم دشمن ضعیف‌تر است. آن روز همه شرق و غرب پشت صدام جمع شدند، امروز همه شرق و غرب در کنار ما هستند و کار آمریکا را محکوم می کنند. در جنگ تحمیلی البته که مردم ما را آزار و رنج دادند و مشکلاتی را ایجاد کردند؛ برخی عزیزان ما را شهید و مجروح و اسیر کردند، اما به هدف خود نرسیدند و ملت ما دشمن را به شکست کشاند و پشیمانشان کرد.

تاریخ قضاوت خواهد کرد که شکست خورده جنگ اقتصادی، روانی و سیاسی آمریکا خواهد بود

روحانی گفت: تاریخ ماه‌های آینده نیز قضاوت خواهد کرد که شکست خورده این جنگ اقتصادی، روانی و سیاسی آمریکا خواهد بود. ملت ایران پیروز خواهد بود همانطور که در همه صحنه‌ها پیروز میدان بوده است.

ایران توانمندی دفاعی خود را کم نخواهد کرد و روز به روز بر قدرت دفاعی خود خواهد افزود

رئیس‌جمهور اظهار داشت: آنها می‌گویند ما از سلاح‌های دفاعی دست برداریم، آنها می گویند برای اینکه به برجام برگردیم موشک های خود را کنار بگذارید، آنها می گویند برای آنکه به برجام برگردیم به تعبیر خودشان در امور منطقه مداخله‌ای نداشته باشید. ایران سلاح های دفاعی خود را کنار نخواهد گذاشت. توانمندی دفاعی خود را کم نخواهد کرد و روز به روز بر قدرت دفاعی خود خواهد افزود.

وی تاکید کرد: اینکه دشمنان از موشک‌های ما عصبانی هستند به این معناست که تاثیرگذارترین سلاح ما امروز موشک‌های ماست. با حرف دشمنان، ما امروز قدر موشک هایمان را بیش از گذشته می‌دانیم.

امروز کشتی‌های ایران از این منطقه حفاظت می کنند

رئیس‌جمهور ادامه داد: دشمنان می‌گویند ما در منطقه حضور نداشته باشیم، سوال اینجاست شما از هزاران کیلومتر به این منطقه برای چه کاری آمده اید؟ ما همیشه حافظ خلیج فارس و دریای عمان بوده ایم. ما همیشه حافظ اقیانوس هند و باب‌المندب بوده‌ایم، امروز کشتی‌های ما از این منطقه حفاظت می کنند. کشتی های تجاری کشورهای مختلف به این واقعیت اعتراف دارند.

روحانی تاکید کرد: امروز ملت بزرگ ایران در قلب مردم عراق، سوریه، لبنان و یمن جای دارد. شما کجا هستید؟

ایران در برابر مظلومیت ملت های منطقه و تجاوز به آنها سکوت نخواهد کرد

وی ادامه داد: شما بمب و موشک و امکانات را به دو کشور دادید تا مردم فقیر یمن را زیر بمباران و فشار قحطی قرار دهند؛ البته که ایران در منطقه تاثیرگذار است. ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه است و در برابر مظلومیت ملت های منطقه و تجاوز به آنها سکوت نخواهد کرد و تحمل نمی کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما این درس را از امام حسین(ع) آموختیم که «حسین منی و انا من حسین»؛ عشق ما کربلا و عاشوراست، دستاورد ما از کربلا ایمان، قدرت، انگیزه، ایستادگی، استقامت و فداکاری است و در نهایت ذلت دشمنان حق و حقیقت است.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: از همه نیروهای مسلح که در جنگ هشت ساله فداکاری کردند و از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و همه ملت ایران که از سرزمین شان دفاع کردند سپاسگزارم و به روح همه شهیدان و امام شهیدان درود می‌فرستیم و برای همه جانبازان شفای عاجل را آرزو داریم.

رژه آخرین سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی نیروهای مسلح درحرم امام(ره)

در مراسم گرامیداشت سالگرد آغاز هفته دفاع مقدس در حرم امام خمینی(ره)، یگان‌های نمونه سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج، رژه خود را از مقابل جایگاه آغاز کردند. ‌

پیشاپیش رژه یگان‌ها، هیات‌های عزاداری نیروهای مسلح با در دست داشتن تصاویر شهدای سال‌های دفاع مقدس و با احترام به سرور و سالار شهیدان، از مقابل جایگاه حرکت کردند.

در مراسم امروز آخرین نمونه تانک ذوالفقار تجهیز شده به پیشرفته‌ترین سامانه‌های زرهی دنیا، سامانه پدافند هوایی خودکششی چرخدار مجهز به توپ ۵۷ میلیمتری دولول، توپ سداد ۲۳ میلیمتری اتوماسیون و استابلیزر شده منصوب بر خودروی تاکتیکی، ذوالفقار۳، خودروی شناسایی اسکورپین مجهز به سامانه استابلیزر و کنترل آتش بومی، تیربار نواخت بالای ۶ لول کالیبر ۵۰ محرم نصب شده بر روی خودروی شنی‌دار سیار، تک تیرانداز شاهر، تیربار نواخت بالا اخگر بر خودروی رنجر، خودروی تحقیقاتی شهرام با قابلیت آشکارسازی نوین هسته ای، شیمیایی و میکروبی، لانچر موشک انداز سهند ۳، خودروی مین ریز، نفربر چرخدار حیدر ۶، راکت انداز فجر ۵ از جمله تجهیزات نیروی زمینی ارتش، از مقابل جایگاه عبور خواهند کرد.

در این مراسم همچنین، تجهیزات نیروی هوایی ارتش از جمله خودروی حمل آرم، خودروی ارتباطی فرماندهی، خودروی ارتباطی تویوتا هایلوکس، خودروی ارتباطی TCS-۴۴۳، برج مراقبت سیار خودکششی، سامانه GSM سیار، خودروی کنترل فرماندهی سنگین، کامیون پدافند غیرعامل جبار۹، بمب قاصد ۳، بمب قاصد، بمب یاسر، بمب عصر ۶۷، بمب قدر و بمب سحاب، لانچر ۹۹ و بمب ۲ هزار پوندی، موشک قائم، موشک قادر، موشک نصر، موشک فکور ۹۰، موشک دامی T۴۲، موشک آموزشی TGM، موشک R۷۳، موشک دامی R۲۷، موشک R۶۰، موشک دامی AIM-۷F، بمب دامی KAB-۱۵۰۰، موشک PL۷، موشک AIM-۹J، موشک AIM ۵۴، موشک KH-۵۸ و بمب فاب ۵۰۰ پوندی، به نمایش درآمدند.

سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» و «تلاش» به نمایش درآمدند

صبح امروز و در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) توانمندی‌های قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش در آمد.

رادار N ۳۰ سامانه موشکی اس ۳۰۰، لانچر سامانه اس ۳۰۰ به همراه پوکه موشک‌های شلیک شده، تی‌ام سامانه موشکی اس ۳۰۰، سامانه راداری پسیو آفتاباز (DDFS)، سامانه راداری پسیو آفتاباز (IPS)، تی‌زدام موشک اس۲۰۰، موشک اس ۲۰۰ استند شیبدار، کَن سامانه موشکی اس۲۰۰ (۲عدد) استند شیبدار. لانچر تلاش، سامانه تلاش، موشک دامی صیاد ۲ و ۳، کَن موشک شلمچه (۴عدد) بر روی استند شیبدار، سامانه لانچر مرصاد تاکتیکی، رادار کاوش مرصاد تاکتیکی، رادار هادی مرصاد تاکتیکی، رادار سراج ۱، سامانه حائل، سامانه فرماندهی کنترل پیاده شده بر روی کفی (فکور)، سامانه راداری گاما، رادار یاور و همچنین رادار مراقب، تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) هستند که در مراسم رژه امروز تهران به نمایش در آمد.

موشک‌های بالستیک «ذوالفقار» و «خرمشهر» به نمایش در آمدند

در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح گرامیداشت هفته دفاع مقدس در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) سامانه‌ها و توانمندی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نمایش در آمد.

یگان زرهی نیروی زمینی سپاه شامل، تانک رخش، تانک مدرنیزه شده شبدیز، نفربر رزمی ذوالجناح، تانک ارتقا یافته تی ۷۲، راکت انداز فجر۵، موشک زلزال۱ از مقابل جایگاه عبور کردند.

همچنین یگان موشکی هوافضای سپاه شامل سامانه موشکی پدافندی سوم خرداد، سامانه پدافند هوایی طبس، سامانه تور ام یک، سامانه راداری بشیر، رادار سه بعدی، سامانه راداری کاووش، سامانه راداری مطلع الفجر، سامانه جنگ الکترونیک صاعقه و یگان موشکی هوافضای سپاه شامل ۴ عدد موشک ذوالفقار، موشک خرمشهر، موشک بالستیک قیام ۴ عدد، موشک بالستیک قدر F و قدر H، چهارفروند موشک عماد، چهارفروند موشک سجیل از جمله نمونه های تجهیزات و توانمندی های داخلی است که در جریان رژه به نمایش درآمد.

۲-هرمزگان

صبح شنبه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس رژه نیروهای مسلح در کنار سواحل خلیج فارس آغاز شد.

همچنین سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، سرلشگر صالحی، جانشین نیروی انتظامی کشور، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش و سایر فرماندهان نظامی استانی به همراه استاندار هرمزگان و نماینده ولی فقیه در هرمزگان و جمعی از خانواده شهدا حضور دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی: نیروهای مسلح ایران آمادگی ایستادگی مقابل هر تهدیدی را دارند

علی لاریجانی صبح شنبه در مراسم رژه ملی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس ضمن درود بر شهدای انقلاب اسلامی، خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان غیور و عرض سلام به فرماندهی معظم کل قوا بیان داشت:  فداکاری نیروهای مسلح در ذهن ملت ایران اسلامی باقی خواهد ماند، امروز روز حمله صدام حسین به خاک جمهوری اسلامی ایران و ثبت طولانی ترین جنگ قرن است.

وی عنوان کرد: صدام با نیتی که داشت و تحریکی که از سوی نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای داشت فکر می کرد با ارتش خود که آن را با همکاری کشورهای فرامنطقه ای قدرتمند و تجهیز کرده بود می تواند ملت ایران را به زانو درآورد و با اشغال خاک جمهوری اسلامی، ایران را تسلیم خواسته خود کند. همگان دیدند که به هیچ کدام از آرزوهای خود نرسید و علیرغم خسارت های مالی و جانی اما امروز اثری از صدام حسین و ارتش آن زمان نیست و صدام نفرت همگان را برای خود به جا گذاشت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز روابطی دوستانه و برادرانه  بین مردم ایران و عراق وجود دارد و دولت های دو کشور روابط دوستانه دارند. نیروهای مسلح عراق دوباره شکل گرفت و در خدمت ملت عراق است و در جنگ با نیروهای تروریستی است.

وی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آماده تر از گذشته آماده دفاع از کشور است و این قدرت اهدایی هیچ دولت بیگانه نیست و تدابیر فرماندهان غیور و جوانان کشور است.

وی با برشمردن چهار علت به عنوان قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به قدرتی رسیده است که آمادگی ایستادن در مقابل هر قلدر مستی را دارند. همچنین  آماده یاری رساندن به هر دوست و همسایه در منطقه است و دوستان خود را در برابر نقشه‌های زیاده خواهانه آمریکا یاری می‌کند. همان طور که در سوریه و عراق این گونه رفتار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: آمریکا روش دیگری را برای مبارزه با ملت ایران انتخاب کرده است، یکی از شگردهای آنان که شبانه روز آن را دنبال می‌کنند، ایجاد هراس تصنعی در کشورهای منطقه و اعزام هیئت های به ظاهر سیاسی، اما در حقیقت هیئت های امنیتی و اطلاعاتی به این کشورها است که خاطر کشورهای منطقه به ویژه‌ برادران دوست عرب‌مان در منطقه را نسبت به ایران بترسانند.

ترامپ هیچ ارزشی برای عرب ها قائل نیست

لاریجانی خطاب به سران کشورهای اسلامی  و اعراب خاورمیانه، گفت‌: به شما می‌گویم که آنها دشمنان اسلام و مسلمانان هستند. خودتان بهتر از ما می دانید که آنان (آمریکایی) به دنبال غارت ثروت شما هستند، اما برخی در منطقه تصور می‌کردند که با ریاست جمهوری ترامپ به آمال و آرزوهایشان می رسند. ترامپ نشان داد جز به چپاول دارایی‌های شما  هیچ ارزشی برای عرب‌ها قائل نیست.

وی گفت: متاسفانه ترامپ برای فلسطینی‌ها و عرب ها ارزشی قائل نیست، انتخاب او رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

لاریجانی خطاب به سران کشورهای اسلامی متذکر شد: ما و شما باید هوشیار باشیم و نباید اجازه تکرار تجربه صدام حسین را بدهیم. آمریکایی‌ها برای شوراندن صدام علیه جمهوری اسلامی ایران وعده‌های آن چنانی به او دادند. اما تجربه تاریخی برای ما و شما باقی ماند. صدام با شعارهای جاهلی صدر اسلام تلاش بسیاری در تحریک اعراب علیه جمهوری اسلامی ایران داشت، اما گویا فراموش کرده بود که مسلمانان یک خدای واحد قادر متعال و یک کتاب و قبله و پیامبر دارند. برادران، خلیج فارس، خلیج آشتی و دوستی بین ماست. نباید اجازه دهیم رژیم آمریکا میان ما و شما ماجراجویی کند.

وی با هشدار به برخی کشورهای منطقه، گفت‌: برخی به خاطر دریافت سلاح‌های آن چنانی مراقب باشند دچار اشتباه نشوند. از هم اکنون اعلام می‌کنیم در برابر هر اقدام تهدید آمیز، واکنش نشان خواهیم داد و آمریکایی ها را در منطقه رها نخواهیم کرد. آمریکا و ترامپ و پمپئو خیرخواه نیستند، دشمن منطقه و دنبال غارت ثروت شما هستند.

لاریجانی اظهارداشت: انتخاب آمریکا، رژیم صهیونیستی است و برای اعراب و فلسطین ارزشی قائل نیستند. تکرار تجربه صدام که فریب آمریکا را خورد کافی است. در مقابل خوی اخاذی آمریکا راهی جز نصیحت به کشورهای منطقه و خیرخواهی نداریم.

دهان آمریکا و هرکس با آنها علیه ایران اقدام کند را خرد خواهیم کرد

وی افزود: در برابر تهدیدات آمریکا هم نیروهای مسلح ما دهان آنها و هرکس با آنها علیه ملت ایران همراهی کند، خرد می کنند. در پاسخ تحرک بی خردانه شان هرگز آنها را رها نمی کنیم و نباید فریب برخی تسلیحات خود را بخورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاه در روابط با همسایه ها هزینه دادیم و گذشت کردیم، موقع حمله صدام به کویت جانب آنها را گرفتیم و برادری خود را ثابت کردیم هرچند می دانستیم در جنگ به صدام کمک کردند.

وی با اظهار اینکه احتیاجی به کدخدای ستمگر نیست  تاکید کرد: راهکار ترامپ، ترساندن کشورهای منطقه از ایران و سوق دادن شان به سمت اسراییل است. قدر ایران و نیروهای مسلح ایران را بدانید که جلوی تهدیدات آمریکا ایستاده و اگر آمریکا فرصت کند، شما را به پابوس نتانیاهو می برد و یهود را بر کعبه مسلط می کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آنها که در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند جنگ علیه ملت ایران به راه بیندازند، با مکر و خدعه وارد شده‌اند. شما کنار ملت ایران نیستید، شما به جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، علیه کودکان، علیه زنان و بیماران ملت ما برخاسته‌اید و درست مثل تروریست‌ها عمل می‌کنید که به زنان و کودکان و افراد بیگناه حمله می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها نوعی تروریست دولتی را رهبری می‌کند که نقاب حقوق بشر و دموکراسی‌خواهی زده‌اند و اما تحریم ملت ایران جز ننگ برای دولت آمریکا چیز دیگری ندارد.

رژه شناورهای سطحی و زیرسطحی ارتش و سپاه در خلیج فارس

صبح شنبه همزمان با آغاز رژه نیروهای مسلح در کشور شناورهای سطحی و زیرسطحی ارتش، سپاه و شناورهای مردمی در خلیج فارس و دریایی عمان از محل جایگاه برگزاری رژه ملی در بندرعباس رژه رفتند.

اقتدار و سیادت دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و آب های آزاد با حضور یگانها و ۶۰۰ فروند شناورهای متنوع سنگین، سبک و پرنده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی  به نمایش گذارده شد.

همچنین ۲۰۰ فروند از شناورهای مردمی به نمایندگی از هزاران شناور دیگر اقشار مختلف مردم منطقه در رژه شرکت کردند.

رژه باشکوه جنگنده های نظامی ارتش و سپاه بر فراز خلیج فارس

رژه هوایی جنگنده‌های نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و هوافضای سپاه پاسداران صبح شنبه همزمان با رژه نیروهای مسلح در بندرعباس برفراز خلیج فارس برگزار شد.

در مراسم آغاز هفته دفاع مقدس و رژه ۳۱ شهریورماه و برای دومین سال متوالی، جنگنده‌های نیروهای هوایی ارتش و هوافضای سپاه پاسداران با محوریت پایگاه شکاری شهید عبدالکریمی بندرعباس شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد ۹ فروند جنگنده اف ۴ و چهار فروند میراژ نیروی هوایی ارتش، شش فروند سوخو ۲۲ سپاه، چهار فروند توکانو، سه فروند یاک ۱۲ و ۲ فروند بالگرد ۲۱۲ نداجا و سه فروند بالگرد S.H نیروی دریایی ارتش، به انجام رژه هوایی پرداختند.

انواع هواپیمای های بال ثابت گشت دریایی ازجمله فوکر۲۷ فرندشیپ و بالگردهای AB-۲۱۲، SH-۳D از یگان هوادریای ارتش و سپاه نیز در این برنامه حاضر بودند.

۳- آذربایجان شرقی

مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر تبریز و با سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در این مراسم، گفت: امروز نیروهای مسلح در سایه هدایت‌ها و فرماندهی رهبر معظم انقلاب مانند دوران دفاع مقدس، آماده دفاع از کشور هستند.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال تجزیه ایران به ویژه در منطقه خوزستان است، گفت: دشمن همچنین می خواهد به نفت منطقه تسلط پیدا کند، مردم کشورمان با وحدت و یکپارچگی مثل همیشه دشمنان را ناامید می کنند.

آل هاشم همچنین با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی و انتظامی در کنار یکدیگر مشغول حراست از وطن و انقلاب اسلامی هستند، افزود: امروز نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج از محبوب ‌ترین اقشار جامعه هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به حمله موشکی سپاه به گروهک تروریستی حدکا، گفت: روزهای گذشته را فراموش نکردیم که از آذربایجان ‌شرقی، موشک‌ های سپاه به سمت مقر گروهگ تروریستی «حدکا» نقطه ‌زنی شد.

وی افزود: همین موشک ها دشمنان را که در حال توطئه‌ چینی بودند، سر جای خودشان نشاند.

۴- آذربایجان غربی

نیروهای مسلح در نخستین روز از هفته دفاع مقدس با برگزاری مراسم سان و رژه در ارومیه و شهرستانهای سلماس، خوی، نقده، پسوه، مهاباد و پیرانشهر به همراه ۱۴ شهر ۵ استان شمالغرب کشور توان دفاعی خود را به نمایش گذاشتند.

در آیین سان و رژه امسال تعداد زیادی از تجهیزات و جنگ افزار های نظامی پیشرفته به نمایش درآمد.

اجرای نمایش های جنگ تن به تن، جنگ سرنیزه، سقوط آزاد از جمله دیگر بخش های سان و رژه نیروهای مسلح در ارومیه بود

۵- اصفهان

رژه نیروهای مسلح استان اصفهان به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس با مشارکت یگان‌های نمونه سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی در مقابل گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.

 در این رژه که آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، امیر محسن آذرافروز ارشد نظامی آجا در منطقه اصفهان و مسئولان ارشد نظامی و جمعی از خانواده شهدا حضور داشتند نیروهای مسلح استان اصفهان از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و نیروی انتظامی به صورت منظم از مقابل جایگاه عبورژه رفتند.

در این رژه تجهیزات زرهی از لشکر ۸ نجف اشرف، لشکر پیاده ۱۴ امام حسین (ع)، دانشکده امیرالمومنین (ع) سپاه، تانک بازسازی شده تی۷۲، راکت انداز زلزال، راکت انداز فجر ۵، تانک رخش، پل سریع النصب ام. پی و سامانه راداری فتح ۲ و سایر تجهیزات به‌روز شده ارتش و سپاه در استان اصفهان در رژه امروز به نمایش درآمد.

۶- اردبیل

آیت‌الله سیدحسن عاملی پیش از ظهر شنبه در رژه نیروهای مسلح به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس افزود: جنگی که دشمن از ۴۰ سال پیش برعلیه کشور شروع کرده همچنان تداوم داشته و در حال حاضر با مبنای اقتصادی در جریان است.

وی با اشاره به شناسایی ماهیت توطئه های دشمن ادامه داد: در این شرایط باید با برنامه‌ریزی مناسب از این جنگ اقتصادی عبور کرده و آن را به فرصت توسعه و پیشرفت تبدیل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه دشمنان و استکبار جهانی هر لحظه به دنبال ضربه به نظام و انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: با این وجود بصیرت‌ و شجاعت ملت ایران توطئه های دشمنان به یاس و ناامیدی تبدیل شده است.

وی هفته دفاع مقدس را فرصتی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و نشان دادن اقتدار و صلابت نیروهای مسلح به دشمنان دانست و بیان داشت: امروز در سایه درایت‌ و رشادت های نیروهای مسلح، کشور به امنیت همه‌جانبه دست یافته است.

امام جمعه اردبیل با اشاره به دستیابی ایران به بالاترین تکنولوژی‌ها و توانمندی های نظامی در دوران جنگ تحمیلی افزود: ما در دوران تحریم های سنگین دشمن به دستاوردهای بسیار ارزشمندی دست یافتیم و باید این تفکر برای عبور از هجمه های اقتصادی در شرایط کنونی نیز حاکم شود.

۷- البرز

مراسم رژه نیروهای مسلح مستقر در استان البرز با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار البرز، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع)، فرماندار کرج، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم صبح شنبه آغاز شد.

این مراسم با حرکت جانبازان هشت سال دفاع مقدس استان البرز از مقابل جایگاه آغاز و در ادامه یگان‌هایی از نیروهای پیاده‌نظام و سواره سپاه، نیروی انتظامی، بسیج، لشکر ۲۳ تکاور ارتش جمهوری اسلامی، یگان‌های زرهی و ماشینی، موتورسواران و گروه‌های ورزشکار از مقابل جایگاه در کرج رژه رفتند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ نزاجا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نیروهای مسلح با وحدت و همدلی تمامی نیروهای نظامی و انتظامی کشور ازجمله سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای انتظامی توانسته‌اند روحیه رشادت و ازخودگذشتگی را به جهانیان نشان دهند، عنوان کرد: این روحیه جهادی امروز به‌عنوان یک  الگو در دنیا معرفی و شناخته‌شده است.

۸- ایلام

امروز و در نخستین روز از هفته دفاع مقدس همزمان با سراسر کشور رژه نیروهای مسلح در میدان دادگستری شهر ایلام برگزار شد. در این مراسم یگان های مسلح گوشه ای از توانمندی های نظامی و دفاعی را به نمایش گذاشتند. در هفته دفاع مقدس بیش از ۴۰۰ ویژه برنامه فرهنگی در مناطق مختلف استان برگزار می شود.

آیت الله محمدنقی لطفی امام جمعه ایلام در این مراسم، گفت: با وجود گذشته بیش از ۳ دهه از پایان جنگ تحمیلی همچنان زوایای بسیاری از رشادت ملت ایران و رزمندگان اسلام از این واقعه تاریخی مغفول مانده است.

وی افزود: ملتی که در عرصه بین المللی مورد تحریم کشورهای غربی و شرقی بود و همه آنها برای فائق آمدن رژیم صدام حسین بر ملت ایران بسیج شده بودند در برابر عزم و اراده این ملت بزرگ نه تنها سودی نجستند، بلکه با خفت و خواری مجبور به عقب نسیتی از این ایران اسلامی شدند.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: استعانت از الطاف الهی، وجود رهبری امام امت و پشتیبانی همیشگی ملت از آرمان های نظام و در یک کلام وحدت کلمه و همبستگی ملی رمز پیروز ایران در دوران دفاع مقدس بود و تاکنون نیز با ادامه همین مسیر توطئه ها را پشت سر گذاشته ایم.

۹- بوشهر

همزمان با آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس، رژه نیروهای مسلح مستقر در استان بوشهر برگزار شد و یگان‌های مختلف نظامی و انتظامی گوشه‌ای از توانمندی خود را به معرض نمایش گذاشتند.

در این مراسم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، استاندار بوشهر، فرماندهان نظامی و انتظامی یگان‌های مختلف حضور داشتند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم اظهار داشت: مردم ایران اسلامی همواره در راستای حفظ ارزش‌های دینی و ملی خود کوشا هستند.

وی با بیان اینکه ملت ما بر اساس مکتب عاشورا در مسیر استکبارستیزی حرکت می‌کنند، اضافه کرد: ملت ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس ثابت کردند که به منظور تحقق نهضت کربلا انقلاب کردند.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر لزوم تقویت و حمایت از نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح هر نظام و کشور عامل اقتدار ملی، آرامش و مانع تهاجم بیگانگان به آن کشور هستند.

۱۰- چهارمحال و بختیاری

رژه نیروهای مسلح پیش از ظهر شنبه با حضور ۵۶ گروهان از نیروهای مسلح و یگان های کادر استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

این رژه در خیابان آیت الله کاشانی شهرکرد با حضور فرمانده سپاه قمر بنی هاشم چهارمحال و بختیاری،   نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، معاونان استاندار و مسئولان استانی  و... برگزار شد.

در این رژه نیروهای مسلح در سبک های مختلف اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.

 حضور نیروهای مسلح با لباس عشایر از ویژگی های برتر این مراسم بود.

۱۱- خراسان جنوبی

مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر بیرجند با حضور نماینده ولی فقیه در استان و فرماندهان نظامی و انتظامی استان برگزار شد. آیت الله عبادی در این مراسم اظهار کرد: مهمترین ویژگی نیروهای مسلح در ایران برخورداری از ایمان و مردم داری است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  بیان کرد: استقلال نیروهای مسلح در ایران اسلامی موجب شده تا فرزندان این سرزمین در سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای انتظامی بر آرمان‌های ملت سلحشور ایران ثابت قدم بمانند.

وی بیان کرد: اگر در جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن هوشیارانه عمل نکرده و با ساده لوحی از کنار آن بگذریم آسیب های جدی و جبران ناپذیری خواهیم دید.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین طرح های دشمن در جنگ روانی این است که مشکلات قابل حل در جامعه را به عنوان گره‌ها و معضلاتی لاینحل مطرح کند، یادآور شد: ملت ایران از جنگ رسانه ای و روانی دشمن نیز سرفراز بیرون خواهد آمد.

۱۲- خراسان رضوی

مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح به مناسبت سالروز آغاز دفاع مقدس در شهر مشهد با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد. علیرضا رشیدیان در این مراسم با اشاره به فرارسیدن ۴۰ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: دشمن طی سال های گذشته توطئه های زیادی علیه ملت ایران داشته اما اقتدار کشور ما از همیشه بیشتر است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) با الگو گیری از آموزه های عاشورا به پیروزی رسید و رزمندگان ما نیز در ۸ سال دفاع مقدس نشان دادند آموزه های عاشورا را به خوبی آموخته اند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: ایجاد خودباوری در ملت ایران از جمله دستاوردهای دفاع مقدس بود و همین عامل باعث شد تا اقتدار ما در جهان افزایش یافته و دشمنان از قدرت ایران در حراس باشند.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط دشمن تحریم اقتصادی و ایجاد شکاف میان مردم و مسئولان را در برنامه خود قرار داده و در این شرایط همه باید در کنار هم بوده و متحدباشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رشیدیان گفت: امروز همه باید از حاشیه سازی بپرهیزیم و تلاش کنیم تا شرایط زندگی مردم بهبود یابد. باید در این راستا اقدام عملی انجام شود تا مشکلات کاهش یابد.

۱۳- خراسان شمالی

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی صبح شنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح که بمناسبت هفته دفاع مقدس همزمان با سراسر کشور برگزار شد، با بیان اینکه ملت ایران هشت سال غیرت مندانه از دین، آب، خاک و ناموس، جانانه دفاع کردند، اظهار کرد: ملت ایران همان گونه که بت شاه و صدام را ابراهیم وار شکستند، امروز نیز بت استکبار را برای نابودی نشانه گرفته اند.

یعقوبی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری درباره تهدیدهای استکبار اشاره کرد و افزود: اکنون زمانی نیست که کسی بخواهد به ایران حمله کند و مفت از صحنه خارج بشود.

وی ادامه داد: ملت ایران به وسیله غیرت دینی خود ضربه ای به دشمن وارد کردند تا دیگر هیچ کشوری فکر حمله به ایران را به ذهن خود نیاورد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی همچنین به جنگ اقتصادی که امروز گریبان گیر شده ایم، اشاره کرد و گفت: ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی همچون جنگ نظامی غیرت دینی را می طلبد تا بتوانیم بازهم به پیروزی برسیم.

۱۴- خوزستان

رژه نیروهای مسلح در استان خوزستان در حالی برگزار شد که در خلال برگزاری این مراسم، حمله ای تروریستی از سوی ۴ تن از تروریست های وابسته به استکبار جهانی و رژیم های مرتجع منطقه‌ای رخ داد که در پی آن تا کنون ۱۵ تن از نیروهای نظامی و مردم حاضر در صحنه به شهادت رسیدند.

این تیراندازی حوالی ساعت ۹ صبح آغاز شد و در آن افرادی با لباس نظامی از پشت جایگاه ویژه به سمت مردم تیراندازی کردند. آمبولانس‌های فوریت‌های پزشکی به‌سرعت مجروحان را به مراکز درمانی انتقال دادند.

۱۵- زنجان

مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح در استان زنجان با حضور آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در این استان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه مقوله جنگ ذاتا رویداد خوبی نیست ولی هشت سال دفاع‌مقدس، هویت واقعی ملت ایران را نشان داد، افزود: ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله با شرایط دشواری مواجه بود و توانست از این برهه سخت و دشوار سربلند بیرون بیاید.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با یادآوری اینکه در طول ۳۸ سال گذشته، دشمن از همه ترفندها و توطئه‌ها استفاده کرد تا نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را ساقط کند اما تا به امروز نتوانسته است نقشه‌های خود را عملی کند، خاطرنشان کرد: امروز همان شرایط دیروز جنگ تحمیلی است، دشمن امروز در هیچ یک از نقشه‌های شوم خود موفقیتی به دست نیاورده است، جنگ را در تهاجم رسانه‌ای و اقتصادی شروع کرده است، راه ملت ایران همان راه سیدالشهدا (ع) است.

۱۶-سمنان

رژه یگان‌های منتخب نیروهای مسلح با همکاری سپاه پاسداران و ارتش در دو شهر سمنان و شاهرود با حضور فرماندهان ارشد نظامی، مسئولان استانی و شهرستانی، امامان جمعه و خانواده‌های ایثارگران، جانبازان و شهدا هم‌زمان با سراسر کشور برگزار شد.

رژه نیروهای مسلح و انتظامی نخستین برنامه آغاز هفته دفاع مقدس است که هم‌زمان با سراسر کشور صبح شنبه در سمنان و شاهرود برگزار شد و میعادگاه تجدید پیمان با شهدایی است که امروز امنیت و آزادی خود را مدیون رشادت، دلیری و جانبازی آن‌ها هستیم.

در رژه نیروهای مسلح استان سمنان لشکر۵۸تکاور ذوالفقار و تیپ‌های ۱۵۸ و ۲۵۸ شهید پژوهنده و شهید کشاورزیان، تیپ ده محرم شاهرود، فرماندهی سپاه قائم آل محمد(عج) مرکز استان، پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی در سمنان، نیروی انتظامی قهرمان و بسیج مردمی حضور دارند.

۱۷- سیستان و بلوچستان

هم‌زمان با سراسر کشور مراسم رژه نیروهای مسلح پیش از ظهر امروز و در آغاز هفته دفاع مقدس با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.

آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار داشت: روزهای گرامی داشت هفته مقدس از جمله بهترین ایامی است که می توانیم به اهداف مقدس انقلاب اسلامی ایران به خوبی بیندیشیم.

وی با اشاره به اینکه تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس سرشار از رشادت های دلاور مردان این مرز و بوم است، افزود: در دفاع مقدس همه دنیای استکبار با تمام امکانات خود در مقابل ملت قهرمان ایران بود.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: اما با وجود همه این دشمنی ها ملت قهرمان ایران با ایمان به خدا، توکل، اطاعت از ولایت و همچنین با وحدت بی نظیر نیروهای مسلح و کمک بسیج مردمی در این نبرد نابرابر به پیروزی رسید.

وی گفت: بر طبق شواهد در مدت ۸ سال دفاع مقدس بیش از ۴۰ کشور جهان با تمام توان و امکانات خود از حکومت بعثی عراق حمایت های همه جانبه کردند اما با این وجود باز هم مردم قهرمان ایران با وحدت و یکدلی به پیروزی دست پیدا کردند.

فرمانده لشکر ۸۸ زرهی زاهدان نیز در این مراسم با تسلیت ایام عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: رزمندگان ما در دوران ۸ ساله دفاع مقدس به همه نشان دادند که شجاعت و آزادگی خود را از واقعه کربلا درس گرفته اند و در واقع ادامه دهنده مسیر عاشورایی بودند.

۱۸- فارس

مراسم رژه نیروهای مسلح در استان فارس با حضور آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه ارتش و سپاه با جهاد خود عزت و عظمت ایران را در تاریخ تامین کرده اند، ادامه داد: شما با حضور در نهادهای نظامی عزت و عظمت ایران را حفظ می کنید و در تاریخ اسلام همواره شاهد حضور دلیرمردانی بودیم که پرچم دار مبارزه و مقابله با کفر باشند.

امام جمعه شیراز یادآور شد: ایران مرز دلیران هست و کشور اسلام که امیدوارم عزت و عظمت روز افزون شود.

۱۹- قزوین

مراسم رژه نیروهای مسلح روز شنبه با حضور آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، آیت الله علی اسلامی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری، عبدالمحمد زاهدی استاندار، امیر سرتیپ دوم بهنام پیری فرمانده ارشد آجا در قزوین و زنجان، سردار مهدی محمودی فرمانده نیروی انتظامی‌ استان، سردار شاهرخی فرمانده سپاه استان، بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام صادقی نیارکی دادستان و مدیران دستگاههای اجرایی در میدان ارتش قزوین برگزار شد.

نیروهای مسلح استان قزوین پس از ادای احترام به شهدا با رژه خود در محل لشکر ۱۶ زرهی اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.

۲۰- قم

مراسم رژه نیروهای مسلح استان قم پیش از ظهر شنبه با حضور تعدادی از مسئولان استان، فرماندهان و نیروهای نظامی و انتظامی در بلوار پیامبر اعظم(ص) قم برگزار شد.

در این مراسم آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم، سید مهدی صادقی استاندار، رضا سیار فرماندار، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه برگزاری رژه نیروهای مسلح در ایران به‌عنوان عبادت محسوب می‌شود، افزود: امام حسین(ع) در واقعه عاشورا دو جبهه حق و باطل را به نمایش گذاشتند یکی جبهه حق که امام حسین(ع) قرار داشتند و جبهه دیگر که یزید و یزیدیان بودند.

سردار احمدی، فرمانده سپاه قم نیز با بیان اینکه مدیریت صحنه جنگ تحمیلی با آمریکا بود و امکانات و تسلیحات در اختیار صدام می‌گذاشت، ابراز داشت: موتور محرکه نبرد مردم منطقه با مستکبران در زمان کنونی اندیشه‌های امام خمینی(ره) است.

وی گفت: تحریم‌ها مربوط به این دوران نیست بلکه از ابتدای انقلاب اسلامی تحریم‌ها بوده است و در دوران جنگ تحمیلی نیز شاهد آن بودیم اما آنچه اکنون مهم است اینکه برخی به توانمندی‌های داخلی برای مقابله با تحریم بی‌توجه هستند.

گفتنی است یگان‌های نمونه نیروهای مسلح استان فم همچون یگان پدافند هوایی حضرت معصومه(س) ارتش، آمادگاه شهید فراشاهی ارتش، نیروی انتظامی، آمادگاه شهید مصطفی خمینی، جانبازان و ایثاگران و بسیجیان سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) و مرکز آموزش افسری علویون از مقابل جایگاه رژه رفتند.

۲۱- کردستان

همزمان با ۳۱ شهریور ماه روز آغاز جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران و شروع هفته دفاع مقدس، مراسم رژه نیروهای مسلح کردستان در سنندج برگزار شد.

گفتنی است نیروهای مسلح مستقر در این استان با برگزاری رژه، اقتدار و آمادگی خود را برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشتند و بار دیگر با آرمان های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت کردند و تیم های رژه موتوری، تانک، خودرویی و پیاده نظام با نظم خاصی از جلوی جایگاه رژه رفتند و مقتدرانه نشان دادند جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح کردستان از جمله سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی و بسیج مردمی آماده دفاع در برابر هر گونه تهاجم و تجاوز به ایران اسلامی است.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در کردستان، استاندار، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری کردستان، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولان این استان حضور داشتند.

۲۲-کرمان

همزمان با ۳۱ شهریور ماه روز آغاز جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران و شروع هفته دفاع مقدس، مراسم رژه نیروهای مسلح استان کرمان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان در این مراسم با تسلیت ایام عزاداری سالار شهدا (ع) اظهار کرد: همگان باید امام حسین (ع) را چه در زمینه هدف و منش و چه در حوزه عملی الگو قرار دهیم.

امام جمعه کرمان با اشاره به قدرت نظامی ایران اسلامی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که دنیا حساب ویژه ای از نظر اقتدار و انسجام روی آن باز کرده است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نتیجه تلاش نیروهای مسلح، بسیج و مجموعه امنیتی کشور دانست و ذکر کرد: نیروهای مسلح و بسیج با وحدت و تحت زعامت مقام معظم رهبری قدرت و اقتداری مثال زدنی ایجاد کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به اینکه نیروهای مسلح ایران متمایز از نیروهای مسلح دنیا هستند، گفت: ایمان به خدا، مردم محوری و انجام وظیفه تحت زعامت و فرماندهی ولی فقیه دلایل این تمایز است.

۲۳- کرمانشاه

نیروهای مسلح استان کرمانشاه امروز شنبه و در اولین روز از هفته دفاع مقدس در رژه‌ای باشکوه اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.

پاسداران مرزهای غربی اعم از نیروهای نظامی و انتظامی، یگان های مسلح سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و ارتش و یگانهای موتوری گوشه‌ای از توانمندی های نظامی و دفاعی خود را به نمایش گذاشتند و نشان دادند آمادگی کامل برای برخورد با هر تهدیدی را دارند.

در این مراسم آیت الله علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، بازوند استاندار کرمانشاه و فرماندهان نیروهای مسلح، نیروهای ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی  حضور داشتند.

در این مراسم آخرین دستاوردهای دفاعی کشور در زمینه موشکی نیز به نمایش درآمد؛ یگان‌های سواره هم از مقابل جایگان رژه رفتند.

۲۴- کهگیلویه و بویراحمد

با فرارسیدن آغاز هفته دفاع مقدس، یگان های مختلف موتوری و پیاده رژه خود را با عبور از جایگاه و تجدید میتاق با آرمان های امام خمینی(ره)، شهدا، انقلاب و رهبری انجام دادند.

این مراسم با حضور منظم نیروهای رژه رونده و استقبال مردم در بلوار عدل شهر یاسوج برگزار شد. یگان های مختلف موتوری و پیاده با عبور از جایگاه یاد و خاطره دوران هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشتند. حضور جوانان و نوجوانان و اشتیاق آنها برای تماشای این رژه محسوس بود. حضور گروهان های بسیج عشایری نیز زیبایی این نمایش اقتدار را دوچندان می کرد.

گروهان های نمونه عشایری با لباس بومی در این رژه حضور پیدا کرده و به نمایش اقتدار عشایر و تجدید عهد با آرمان های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

۲۵- گلستان

نیروهای مسلح استان گلستان در اولین روز از هفته دفاع مقدس در رژه‌ای باشکوه اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.

ارشد نظامی آجا در گلستان و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ گرگان در این مراسم، گفت: خدمتگزاران شما در نیروهای مسلح آماده هستند تا روز به روز بر آمادگی خود بیفزایند.

وی ادامه داد: این آمادگی چه در بُعد نیروی انسانی و چه در بعد ساختار سازمانی و تجهیزات و چه در در زمین چه در هوا و چه در دریا به مرحله ای از بازدارندگی رسیده است که دشمن جسارت حمله به این مملکت را نخواهد داشت.

غفاری اضافه کرد: اما دغدغه رهبر معظم انقلاب در این پیچ تاریخی در زمینه فرهنگ و اقتصاد است، دشمن بر روی نقاط ضعف ما دست گذاشته و می خواهد مردم را از صحنه خارج کرده و از مسئولان جدا کند و نارضایتی به وجود آورده و به شکاف ها دامن بزند.

وی تأکید کرد: اما مردم ما هوشیار هستند و همان گونه که رهبری گفتند در این ۴۰ سال بسیاری از کسانی که سودای براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشتند اکنون استخوان هایشان پوسیده است.

۲۶- گیلان

صبح شنبه رژه نیروهای مسلح مستقر در استان گیلان در نخستین روز از هفته دفاع مقدس همزمان با در شهرهای مختلف گیلان برگزار شد.

یگان‌های منتخب نیروهای مسلح اعم سپاه، نیروهای انتظامی، دریایی و بسیجی مستقر در گیلان صبج امروز همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در بلوار شهید احمدزاده رشت از مقابل جایگاه با حضور مسئولان کشوری و لشکری استان گیلان رژه رفتند.

در این مراسم علاوه رژه نیروهای مسلح آخرین دستاوردهای لجستیکی و نظامی نیز به نمایش گذاشته شد.

۲۷- لرستان

صبح امروز شنبه و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، مراسم رژه نیروهای مسلح در خرم آباد مرکز لرستان برگزار شد.

آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، فرماندهان نظامی و انتظامی لرستان و ... در این مراسم حضور داشتند.

امیر نقی دریکوند فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ پیاده لرستان در این مراسم ضمن قرائت بیانیه ای گفت: امروز برای گذر از بحران های اقتصادی نیاز به حرکت هایی جهادگونه در عرصه اقتصادی داریم.

وی اظهار کرد: نظام سلطه با ایجاد فشارهای اقتصادی بر مردم و تجهیز عوامل خودفروخته، خیال خام سرنگونی نظام اسلامی را در ذهن خود می پرورد؛ اما با هوشیاری نیروهای مسلح و تدبیر مسئولان کشور بدون شک بار دیگر نظام اسلامی سربلند بیرون خواهد آمد و با قدرت بیشتر راه خود را ادامه خواهد داد.

۲۸- مازندران

همزمان با ۳۱ شهریور ماه روز آغاز جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران و شروع هفته دفاع مقدس، مراسم رژه نیروهای مسلح استان مازنداران برگزار شد.

محمد اسلامی استاندار مازندران در این مراسم با بیان اینکه با درک معنای حقیقی قیام امام حسین (ع)، برنتابیدن بر ظلم و فساد و جور را الگوی زندگی خود قرار داده ایم زیراو راه ما راه امام حسین (ع) است گفت: این راه و انتخاب مردم ایران در تبعیت از مکتب اهل بیت راهگشا است.

وی افزود: راه ملت ایران هرگز خوشایند استکبار جهانی نبوده و نخواهد بود و از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تمام رفیت ها را برای مقابله با انقلاب اسلامی بکار گرفته اند و امسال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در پرتو آیات قرآن مجید، تقویت روحیه دفاعی برگرفته از تفکر عاشورایی است.

وی گفت: بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران موجب خنثی کردن تهدیدات دشمن بدخواه و مکار این سرزمین شده است و اگر این تفکر و جهت گیری ها در راستای حفاظت انقلاب اسلامی نبود در همان روزهای نخست کشور را به کام خود مصادره می کردند.

استاندار مازندران یادآور شد: عصبانیت آمریکای جهانخوار از این جهت است جمهوری اسلامی ایران براساس منویات مردم تصمیم گیری می کند و در کشور ایران حکومت دست نشانده و تسلیم حاکم نیست.

۲۹- مرکزی

آئین رژه نیروهای مسلح در استان مرکزی امروز(شنبه) در روز آغازین هفته دفاع مقدس و همزمان با سراسر کشور در مرکز شهر اراک برگزار شد که وجه شاخص این مراسم حضور گسترده اقشار مختلف مردم و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در این مراسم بود.

در این آئین آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک و همچنین جمعی از مسئولان استانی و مسئولان نظامی و انتظامی حضور داشتند و طی برگزاری مراسم، نیروهای سپاه روح الله استان مرکزی و بسیج، فرماندهی انتظامی استان مرکزی و نیروهای ارتش و پدافند هوایی استان به رژه پرداختند.

همچنین در این مراسم اجرای مانورهای مختلف توسط نیروهای رزمی سپاه استان مرکزی و رژه یگان های خودرویی در محل رژه صورت گرفت و آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و سردار محسن کریمی، فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی به سخنرانی پرداختند.

۳۰- همدان

به مناسبت سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در همدان برگزار شد. این مراسم با شعار محوری «ما توانستیم» امروز به صورت همزمان در همدان و مرکز شهرستان های استان همدان برگزار شد

رژه نیروهای مسلح در همدان در میدان باباطاهر و با حضور یگانهای نمونه پیاده و محمول ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و نیروی انتظامی برگزار شد.

۳۱- یزد

هم‌زمان با سراسر کشور مراسم رژه نیروهای مسلح پیش از ظهر امروز و در آغاز هفته دفاع مقدس در شهر یزد برگزرا شد.

فتح‌الله جمیری فرمانده سپاه الغدیر یزد صبح امروز در این مراسم با اشاره به اینکه در این هفته جهاد، مقاومت، ایثار، شهادت، پایداری و در یک‌کلام همه خوبی‌ها و بزرگی‌های یک ملت قهرمان به اثبات می‌رسد، گفت: هفته دفاع مقدس یادآور خاطرات بسیار شیرین مردم عزیز ما و رزم بی‌امان آن‌هاست.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که در چنین روزی که یک روز مانده به ماه مهر و بازگشایی مدارس و در چنین روزی که دانش‌آموزان آماده می‌شدند برای رفتن به سمت تعلیم و آموزش، دشمن بعثی با پشتیبانی استکبار جهانی ناجوانمردانه جنگی را به این ملت تحمیل نمود.

فرمانده سپاه الغدیر استان یزد اظهار داشت: دشمن با توپخانه‌ها، هواپیماها و ابزار جنگی خودشان، دانش‌آموزان ما که در حال خرید کتاب، دفتر، کیف و لباس مدرسه بودند را در خیابان‌ها به خاک و خون کشید و جنگ تحمیلی آغاز شد؛ اما ملت قهرمان ما در برابر همه‌ استکبار جهانی و کسانی که آمده بودند تا انقلاب اسلامی ما را متوقف کنند و رژیم صهیونیستی را در منطقه تثبیت کنند، با تمام قدرت ایستادگی کرد.

محمود زمانی قمی استاندار یزد نیز با تأکید بر اینکه دشمنان بایستی درک کنند که امروزه این کشور قدرتمند است و اگر بخواهند به این مرزوبوم حمله کنند، دندان‌هایشان در دهانشان خرد خواهد شد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی مسیر خود را انتخاب کرده است و با الهام گرفتن از راه سید شهدا سعی می‌کند تا رنگ نهضت عاشورا را به خود بگیرد.

وی ادامه داد: فرمانده این انقلاب امام خمینی(ره) هرروز در جامعه در دل انسان‌های آزاده بیشتر می‌درخشد و از او بیشتر نوشته می‌شود و هرروز جاودانه‌تر ماندگار می‌شود؛ همان‌گونه که در عصر علی ابن ابی‌طالب (ع) بعد از گذشت زمان امام علی (ع) به‌عنوان نماد اخلاق، انسانیت و مسیر حق هرروز می‌درخشد و حتی غیرمسلمان‌ها نیز برای او قلم‌زده و او را می‌ستایند؛ اما از معاویه چه خبر.

کد N1963954

وبگردی