آفتاب

درخواست دانشمندان چینی برای افزایش همکاری‌های فضایی بین‌المللی

درخواست دانشمندان چینی برای افزایش همکاری‌های فضایی بین‌المللی

دانشمندان چینی خواستار تقویت همکاری بین‌المللی در اکتشافات فضایی که هدف آن کاهش خطر "اجرام نزدیک زمین"(near-Earth objects) است، شدند.

به گزارش ایسنا وبه نقل از چاینادیلی، اجرام نزدیک زمین، اجرام نجومی هستند که مدار آنها از نزدیکی مدار زمین می‌گذرد. بیشتر آنها دنباله‌دارها  یا سیارک‌هایی هستند که تحت تاثیر گرانش خورشید و دیگر سیارات به همسایگی زمین رسیده‌اند.

"چن جیانگشنگ"(Chen Jiansheng)، ستاره شناس ارشد و عضوآکادمی علوم چین(CAS) طی کنفرانس "سواد علمی"(science literacy) گفت: در مقایسه با مسائل جهانی مانند امنیت غذایی، کمبود انرژی، تغییرات آب و هوایی، حملات سایبری و آلودگی محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های انسانی، بسیاری دیگر از تهدیدات جدی جهان ما ممکن است از سمت فضا باشد.

بیش از ۱۸۰ هزار سیارک نزدیک زمین وجود دارد که قطر حدود ۸۰۰ سیارک بیشتر از یک کیلومتر است. محققان ۱۸۰ دهانه برخوردی عظیم را در سیاره ما کشف کرده‌اند و این نشان دهنده توانایی بزرگی یک ذره کوچک آسمانی در هنگام برخورد با زمین است.

در ستاره‌شناسی به حفره یا گودالی در خاک اجرام آسمانی که در اثر برخورد شهاب سنگ پدید آمده باشد "دهانه برخوردی" گفته می‌شود.

گونه‌ای دیگر از دهانه در خاک سیارات نیز وجود دارد که بر اثر فوران آتشفشانی پدید می‌آید.

در یک میلیارد سال نخست تاریخ سامانه خورشیدی، بمباران بزرگی از شهاب‌سنگ‌ها در همه سیاره‌ها رخ داده است و دهانه‌های برخوردی نتیجه این بمباران هستند. شیوه دگرگونی این دهانه‌ها و مقدار فرسایش آن‌ها اطلاعات زیادی در مورد تاریخ تحولات و فعالیت‌های جغرافیایی سیارات به ما می‌دهد.

شواهد موجود از مطالعه لایه‌های منطقه کامبا، ناحیه جنوب غربی منطقه خودمختار تبت چین نشان داد که زمین در اثر ۶۵ میلیون سال پیش در اثر برخورد سیارک‌های اصلی، آسیب دیده است و ممکن است این موضوع منجر به انقراض دایناسورها شده باشد.

"اویانگ زیان"(Ouyang Ziyuan)، دانشمند عضو آکادمی علوم چین معتقد است که خطر وارده از سوی اجرام آسمانی کوچک نیازمند توجه بسیار است و دانشمندان سراسر جهان باید برای نظارت بر سیارک‌ها نزدیکی زمین همکاری کنند.

انتهای پیام

کد N1963577

وبگردی