آفتاب

بیلان منفی دشت‌‌های استان هرمزگان به 270 میلیون مترمکعب رسیده است

بیلان منفی دشت‌‌های استان هرمزگان به 270 میلیون مترمکعب رسیده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به وجود 54 دشت ممنوع در استان هرمزگان، گفت: ظرف 17 سال متوسط بارش در استان از 185 میلیمتر به 136 میلیمتر کاهش یافته است و این امر موجب شده تا 13 میلیارد مترمکعب روان آب‌های هرمزگان به 9 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، هوشنگ ملائی در همایش بررسی راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی شهرستان رودان با بیان این مطلب افزود: امروزه بحث و مشکلات پیرامون آب بر هیچکس پوشیده نیست و برای جلوگیری از این بحران ملی لازم است تمامی افراد از کودکی آموزش‌های لازم را ببینند.

وی با اشاره به اینکه سهم ایران از بارش‌های سالیانه در دنیا تنها یک سوم است، گفت: کمبود بارش در کشور ایران سبب بروز خشکسالی شده است بنابراین بایستی اجرا و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای و اقتصاد مقاومتی مورد اهمیت قرار بگیرد.

ملائی افزود: استان هرمزگان دو دهه خشکسالی پی در پی را در 50 ساله اخیر داشته و در حال حاضر جزو کم بارش ترین و خشک‌ترین استان‌های کشور به حساب می آید که این بحران لزوم ارائه راهکار برای مدیریت منابع را دو چندان می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: افزایش تعداد چاه‌ها در هرمزگان به بیش از 25 هزار حلقه چاه در این سالها منجر به این شده که برداشت از منابع آبی به بیش از یک و نیم میلیارد مترمکعب برسد که این زمانی چالش به وجود میاورد که بدانیم روان آب‌های استان طی سال جاری تنها بین 400 تا 500 میلیون متر مکعب بوده است.

ملائی خاطر نشان کرد: ظرف 17 سال متوسط بارش در استان از 185 میلیمتر به 136 میلیمتر کاهش یافته و اثرات ان در روان آب‌ها به گونه ای بوده که 13 میلیارد متر مکعبی که حاصل از روان آب بوده به 9 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی درادامه اظهار کرد: بیلان منفی دشت ها که به صورت سالیانه 100 میلیون متر مکعب بوده به 270 میلیون متر مکعب افزایش یافته که این نشان می‌دهد در امر مدیریت و راهکارها نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در خصوص دشت های استان نیز بیان کرد: حدود 70 دشت در استان وجود دارد که 54 دشت و به تعبیری 77 درصد از دشت‌ها ممنوعه و 20 دشت نیز آزاد است که این تعداد در مناطقی از استان است که غالب دشت ها شور و یا ظرفیت منابع آبی ندارند و 99.5 درصد آب را از 54 دشت ممنوعه در حال برداشت هستیم.

کد N1963390

وبگردی