آفتاب

کتاب‌هایی درباره ایران که ترامپ باید بخواند + اسامی

کتاب‌هایی درباره ایران که ترامپ باید بخواند + اسامی

شورای آتلانتیک در یادداشتی با اشاره به جهل دولت کنونی آمریکا درباره تاریخ ایران که در خلال اظهارات مقامات این دولت از صدر تا ذیل مشخص است، تعدادی کتاب را برای مطالعه و کسب دانش درباره ایران معرفی کرده و گفت: این دولت هیچ دانشی درباره تاریخ ندارد و هیچ علاقه ای به دانستن نیز ندارد.

به گزارش ایلنا، اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی با اشاره به اظهارات بی‌اساس مقامات دولت آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید درباره ایران، تعدادی کتاب را به رییس‌جمهور پیشنهاد داده تا برای افزایش دانش خود در خصوص منطقه خاورمیانه مطالعه کند.

نویسنده این گزارش با اشاره به اولین سخنرانی ترامپ در اکتبر ۲۰۱۷ برای تبیین سیاست‌های جدید دولت در قبال ایران نوشت: ترامپ به جای تمرکز بر نقاط مهم، در صحبت‌های خود ایرانی‌ها را به دلیل استفاده از نام جعلی «خلیج عربی» به جای «خلیج فارس» خشمگین کرد. این در حالی است که بیشتر ایرانی‌ها این آب‌‌ها را بخشی از تاریخ و هویت ملی چند هزار ساله خود می‌دانند.

نویسنده  در ادامه این یادداشت به اظهارات بی‌اساس مایک پومپئو در جولای امسال اشاره شده که گفته این سخنان نشان داد هیچ تغییری در سیاست تراژیک آمریکا در چهار دهه گذشته در قبال ایران  ایجاد نشده است. جان لیمبرت یکی از گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران در بحران گروگانگیری در باره این سخنرانی گفته بود که صحبت‌های پومپئو نشان داد این دولت هیچ دانشی درباره تاریخ ندارد و هیچ علاقه‌ای به دانستن هم ندارد.

آتلانتیک به ادعاهای بریان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در موسسه هادسون هم اشاره کرد. هوک در این سخنرانی گفته بود که دولت می‌خواهد پیمانی با ایران منعقد کند که مساله زندانیان آمریکایی در تهران، برنامه موشک‌های بالستیک ایران، تاسیسات هسته‌ای و حمایت‌های ایران  از برخی گروه‌ها در خاورمیانه را پوشش دهد.

این رسانه نوشت: هوک هیچ توضیحی درباره اینکه اگر ایران هیچ اعتنایی به فهرست دوازده‌گانه درخواست‌های پومپئو برای تبدیل شدن به آنچه یک کشور عادی خوانده شده، نکند چه اتفاقی خواهد افتاد نداده است.

بر اساس این گزارش، در طول تاریخ ایران به فشارهای خارجی معترض بوده است.

در این گزارش از کارشناسان و روزنامه‌نگاران متخصص در امور ایران خواسته شده که سه کتابی که از نظر آنها برای شناخت ایران ضروری است و رییس‌جمهور آمریکا باید آنها را مطالعه کند را نام ببرند.

در میان کتاب‌هایی که کارشناسان امور ایران و روزنامه‌نگاران آمریکایی به دولت پیشنهاد داده‌اند، نام کتاب «دایی جان ناپلئون» نوشته ایرج پزشک‌زاد و «یک سال در میان ایرانی‌ها» نوشته ادوارد براون دیده می‌شود.

فهرست کتاب‌های پیشنهاد داده شده به ترامپ برای مطالعه و افزایش دانش درباره ایران در یادداشت شورای آتلانتیک به شرح زیر است؛

«چه کسی ایران را هدایت می‌کند؟ ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران»- ویلفرد بوچا

«خانه مسجد»- قادر عبدالله

«عقاب و شیر؛ تراژدی روابط ایران و آمریکا»- جیمز بیل

«جنگ گرگ و میش؛ رازهای تاریخ درگیری سی ساله آمریکا با ایران»- دیوید کریست

«دوستان تلخ، دشمنان عزیز؛ ایران، آمریکا و مسیر پرپیچ و خم رویارویی»- باربارا سالوین

«یک سال در میان ایرانی‌ها»- ادوارد براون

«اختناق ایران» مورگان شوستر

«۴۴ روز: ایران و بازسازی جهان»- دیوید برنت

«همه مردان شاه؛ کودتای آمریکایی و ریشه‌های ترور در خارومیانه»- استفان کینزر

«کارت هویتی»- اسفندیاری

«کودکی بهشتی؛ جدال برای روح ایران»- لارا سکور

«تاریخ معاصر ایران»- عباس امانت

«ایران مدرن؛‌ ریشه‌ها و نتایج انقلاب»- نیکی کدی

کد N1963377

وبگردی