آفتاب
سیاست خارجی در هفته ای که گذشت؛

سفر نیویورک؛ فرصتی برای پیشبرد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

سفر نیویورک؛ فرصتی برای پیشبرد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی را به خود دید، از جمله خبر قطعی سفر روحانی به نیویورک که به اعتقاد ظریف، فرصت بسیار خوبی برای مطرح کردن دیپلماسی کشور در بالاترین سطح است.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی:  این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هر یک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می توانند در کنار هم، مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

شرایط عرصه بین الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان «دوران گذار» یاد می کنند، یعنی برهه ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین المللی سهم بیشتری داشته باشند.

در این هفته شاهد سفر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان به چین به دعوت رسمی همتای چینی وی بودیم که در این سفر، خرازی با تعدادی از مقامات  فعالان سیاسی چین دیدار و گفتگو کرد.

همچنین یکی از اتفاقات مهم این هفته، تعرض عده ای از عناصر گروهک تروریستی کومله به سفارت ایران در فرانسه بودیم که هیچ گونه آسیبی به افراد در داخل سفارت نرسید. این حادثه با غفلت و عدم حضور پلیس فرانسه برای حفظ و صیانت از سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس انجام شد که واکنش ایران را هم به همراه داشت.

یکی از اخبار مهم این هفته در حوزه سیاست خارجی نیز سفر رئیس جمهور به نیویورک بود که ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد نقش وزارت خارجه در دفاع مقدس آن را اعلام کرد و از سفر روحانی به نیویورک و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خبر داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم به منظور شرکت در کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین سفر کرد و در حاشیه آن نشست به هیات های مختلفی که در آن کنفرانس شرکت کرده بودند، دیدار و گفتگو کرد.

موضوع مهم دیگر، توافق حاصله میان آنکارا و مسکو در خصوص ایجاد منطقه ای عاری از سلاح در ادلب سوریه بود که با موافقت ایران و سوریه هم این توافق بدست آمد و به نوعی می توان گفت سنگ بنای اولیه این توافق در نشست سه جانبه سران در تهران بنا نهاده شد.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

امیدواریم با بسته پیشنهادی اروپا، حقوق ایران تضمین شود

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به دعوت همتای چینی خود در آن کشور به سر می‌برد، در ادامه برنامه کاری خود در شهر شانگهای از موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای دیدار و با مسئولان این موسسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در رابطه با وضعیت بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: با اروپایی‌ها مذاکرات متعددی صورت گرفته و این مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم با بسته‌ای که اروپا ارائه می‌دهد حقوق ایران تضمین شود.

خرازی تاکید کرد: روابط ایران با چین و روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است، لذا برای حل مشکلات بعد از خروج آمریکا از برجام ضمن ادامه گفت‌وگوها باید ابتکاراتی ارائه شود.

تعرض گروهک ضد انقلاب کومله به «سفارت ایران در پاریس»

چند نفر از اعضای گروهک ضد انقلاب کومله، امروز به سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس تعرض کردند.

گفتنی است، پلیس فرانسه با وجود اطلاع قبلی از احتمال رویداد، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد.

حدود ۱۵ نفر از عناصر این گروهک تروریستی با اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی، اقدام به پرتاب سنگ و اشیای مختلف از جمله لوازم کامپیوتر، کپسول آتش نشانی و ... کردند و شیشه های ساختمان سفارت را شکستند.

بنابر اعلام صدا و سیما، پلیس فرانسه از صبح روز جمعه از تحرکات این افراد خبر داشت و به مسئولان سفارت نیز اطلاع داده بود، اما درست در زمانی که عناصر گروهک تروریستی کومله در مقابل سفارت حاضر می‌شوند، ماموران پلیس اطراف سفارت را ترک می‌کنند.

تامین امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در فرانسه به عهده میزبان است

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تعرض به سفارت کشورمان در پاریس ضمن تایید این خبر اظهار داشت: بعد از ظهر دیروز تعداد اندکی از افراد معاند ضدایرانی قصد تعرض و آسیب رساندن به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس را داشتند که البته موفق به این کار نشدند و نتوانستند به داخل ساختمان سفارت وارد شوند و با پرتاب اشیایی به سمت ساختمان سفارت، خساراتی به آن وارد کردند.

وی افزود: متاسفانه به رغم انتظار طبیعی که از پلیس فرانسه وجود داشت، آنان هنگام حضور این مهاجمین که از وابستگان یک گروهک تروریستی بودند، به موقع در محل حاضر نبودند که موضوع تهاجم این گروه و عدم حضور به هنگام پلیس، تحت بررسی و پیگیری است. خاطرنشان می کنم پس از پیگیری های متعدد و حضور نیروهای ذیربط تعدادی از مهاجمین توسط پلیس دستگیر شدند که خواستار محاکمه و مجازات آنها و اعلام نتیجه از سوی مقامات ذیصلاح هستیم. 

قاسمی انتخاب «الحلبوسی» به ریاست مجلس عراق را تبریک گفت

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه انتخاب رییس مجلس عراق توسط نمایندگان منتخب مردم این کشور را تبریک گفت.

وی با تبریک این انتخاب به آقای الحلبوسی، رئیس جدید مجلس عراق، اعضای پارلمان و مردم عراق افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی دمکراسی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق بوده و از تصمیمات نمایندگان منتخب مردم حمایت می کند و اعتقاد دارد انتخاب رییس مجلس یک گام مهم و ضروری برای تشکیل دولت جدید عراق می باشد و امیدواریم به زودی شاهد انتخاب رییس جمهور و نخست وزیر و فراهم شدن زمینه تشکیل دولت جدید و منتخب عراق باشیم.

صالحی با رئیس «روس اتم» دیدار و گفتگو کرد

علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با «الکسی لیخاچف» رئیس انرژی اتمی روسیه (روس اتم) دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، صالحی از همکاری های رو به گسترش هسته ای صلح آمیز میان دو کشور قدردانی کرد.

وی در این ملاقات، به علاقمندی سازمان انرژی اتمی به همکاری های علمی، تحقیق و توسعه در زمینه انرژی هسته ای و کاربردهای صلح آمیز آن در حوزه های مختلف اشاره کرد که با استقبال طرف روسی مواجه شد.

همچنین در این دیدار طرفین به بررسی آخرین وضعیت واحدهای نیروگاه های جدید در حال ساخت پرداختند.

لیخاچف نیز ضمن تاکید مجدد حمایت کشورش از برجام، به سفر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به تهران اشاره کرد و با موفق توصیف کردن آن سفر، از تعمیق همکاری های دوجانبه در بخش های مختلف صنعت هسته ای استقبال کرد.

دستورکارسفرصالحی به وین/طرح مطالبات ایران ازطرفین باقیمانده برجام

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهداف سفر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین اظهارداشت: آقای صالحی در رأس هیاتی روز گذشته وارد وین شدند که سفر ایشان در قالب حضور در نشست کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی است و قرار بر این است که آقای صالحی صبح امروز به عنوان دومین سخنران این کنفرانس به بیان مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مرتبط با آژانس بپردازند.

کمالوندی گفت: آقای صالحی در طول اقامت خود در وین با مقامات حاضر در نشست از کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، فرانسه، اتحادیه اروپا و مقامات آژانس دیدارها و گفتگوهایی را خواهند داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا جایی که اطلاع دارم آقای آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل بیماری که داشتند در این کنفرانس حضور نخواهند داشت، اظهار کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۳ مرتبه پس از برجام پایبندی ایران را به تعهدات خود در قالب پادمان، پروتکل الحاقی و آنچه به عنوان تعهد ایران در قالب برجام بوده، تائید کرده است.

وزارت خارجه با «دیپلماسی متوازن» منافع ملی را حفظ کند

علی‌اکبر فرازی سفیر اسبق ایران در رومانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت و لزوم توجه هر چه بیشتر دستگاه سیاست خارجی به موضوع دیپلماسی متوازن اظهارداشت: طبیعی است که برای هر دیپلماتی در دوران فعالیتش در عرصه بین المللی، حفظ منافع ملی کشورش در درجه نخست اهمیت قرار دارد و هر اقدامی که یک دیپلمات انجام می دهد در چارچوب ترسیم شده در کلان سیاست خارجی آن کشور است. 

وی گفت: در ایران هم، هر اقدامی که دیپلمات های ما انجام می دهند در راستای تامین منافع ملی و البته در چارچوب کلی سیاست خارجی نظام است.

فرازی اضافه کرد: دیپلماسی متوازن به عنوان یکی از روش های مد نظر در هر دیپلماسی موفقی بیانگر این نکته است که نباید دچار افراط و تفریط شد، به تعبیری مجریان سیاست خارجی باید در راستای حفظ منافع ملی و تامین امنیت ملی کشورشان، ارتباطات گسترده و مناسبی را با کشورها در هر نقطه ای از جهان برقرار کنند تا نتیجه دلخواه از قِبل آن ارتباطات بدست آید. 

سفیر اسبق ایران در مجارستان تصریح کرد: شعار محوری نه شرقی نه غربی که از اولین شعارهای انقلاب اسلامی بود و سیاست خارجی ما هم بر اساس آن شکل گرفت، به معنای دشمنی با شرق و غرب تلقی نیست، بلکه به معنای انتقال پیام جدیدی است و آن اینکه در عین حفظ استقلال و عدم وابستگی به جناح ها و بلوک بندی های جهانی، ما می توانیم منافع ملی خود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: ما در این چهل سال که از انقلاب می گذرد در این مسیر حرکت کردیم که در هیچ یک از جبهه بندی های قدرت های جهانی حضور نداشتیم اما هر جا که منافع ملی ایجاب کرده حاضر بودیم و این به معنای دنباله رو بودن سیاست های دیگران نیست بلکه هر جا که مصلحت ببینیم و بدانیم که منافع و امنیت کشور از آن طریق تامین می شود حتما در آنجا حضور فعالانه خواهیم داشت.

احتمال نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک/ روحانی به نیویورک می‌رود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، پیرامون تعرض به کنسول‌گری ایران در بصره و سفارت کشورمان در پاریس، اظهار داشت: در هر دو مورد موضع گیری‌های لازم صورت گرفته است و شخصا تصور می‌کنم ارتباطی به صورت مستقیم میان دو حادثه وجود ندارد.

وی گفت: در مساله بصره، توسط عناصر مشخصی که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند، تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همان‌گونه که پیش بینی می‌شد به دلیل میزان استحکام روابط دو کشور به هدف خود نرسیدند.

قاسمی افزود: در پاریس مساله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند. بر این اساس با دولت فرانسه تماس‌های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت بگیرد؛ بار دیگر تاکید می‌کنم که هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عملی کردن تعهدات اروپایی‌ها در برجام، تصریح کرد: تصور می‌کنم ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم، تماس‌های مستمر ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد و طرح های قبلی که امکان عملیاتی شدن نداشت را کنار گذاشتیم و در حال پیگیری مکانیزم‌های جدیدی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تماس‌های فنی میان دو طرف ادامه دارد و با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال حرکت هستیم و امیدوارم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیداری میان وزرای خارجه چهار بعلاوه یک صورت بگیرد. فکر می‌کنم باید کمی صبور بود تا دید طرح ها و برنامه‌های جدید می تواند رضایت طرف ایرانی را به همراه داشته باشد یا خیر.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند چیست و آیا ایران قصد اقدام متقابل در این خصوص را دارد یا خیر، بیان کرد: پرونده مذکور همچنان از نظر ما مفتوح است و در حال پیگیری این موضوع هستیم و بار دیگر بر این مساله تاکید می‌کنم که ما برای خود حق اقدام متقابل قائلیم و در زمان مناسب خود حتما اقدام مقتضی و لازم را با توجه به پارامترهای مختلفی که وجود دارد، انجام خواهیم داد و در این ارتباط، وزارت امور خارجه به همراه دیگر دستگاه های مرتبط با این موضوع همکاری ها و پیگیری های لازم را تا کسب نتیجه مناسب ادامه خواهند داد.

«غریب‌آبادی» معاون رئیس کنفرانس سالانه آژانس انرژی اتمی شد

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در اولین روز از شصت و دومین کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، از گروه خاورمیانه و جنوب آسیا به عنوان معاون رئیس کنفرانس انتخاب شد.

اقدام آمریکا در خروج از برجام تاثیر منفی بر امنیت جهان خواهد داشت

 علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران طی سخنرانی در روز دوشنبه مورخ ۲۶ شهریور در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، سرنوشت برجام را یکی از مهمترین نگرانی های جهانی برشمرد.

وی با اشاره به فرآیند سخت و دشوار برای رسیدن به این توافق اظهار داشت: متأسفانه علیرغم اینکه آژانس ۱۲ بار بطور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، ایالات متحده آمریکا در می ۲۰۱۸ تصمیم به خروج یکجانبه و غیرقانونی از این توافق گرفت، در حالی که دولت آمریکا بطور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.

صالحی این تصمیم یکجانبه آمریکا را نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین الملل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصربفرد علم دیپلماسی را با خطر جدی و تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی، مواجه کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: عکس العمل بین المللی به این اقدام غیرقانونی آمریکا، تردیدهای جدی را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است؛ این نگرانی صرفا به یکجانبه گرایی آمریکا بر نمی گردد بلکه با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب های فراگیر و تهدیدات تروریسم است، مرتبط می شود.

وی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه از سال ۱۹۷۴ تاکنون، اظهار داشت: نمی توان بی توجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته ای و در اختیار گرفتن زرادخانه هسته ای قابل توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد.

صالحی گفت: در مورد برنامه هسته ای ایران، همانطور که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، سیستم راستی آزمایی در حال اجراست. این یکی از نمونه های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور عضو معاهده عدم اشاعه هسته ای بطور جامع اجرا می شود، در حالی که در ارتباط با یک غیرعضو این معاهده کاملا چشمانشان را بسته اند و این رفتار فاحش تبعیض آمیز، مضحکه گرفتن عدالت است.

سفرای جدید ۳ کشور رونوشت استوارنامه های خود را تسلیم ظریف کردند

سفرای جدید بلژیک، هلند و قطر در آغاز ماموریت خود در کشورمان بعدازظهر امروز با محمد جواد ظریف دیدار و رونوشت استوار نامه خود را تسلیم وزیر امور خارجه کشورمان کردند.

دیپلماسی فعال مسئولانه به جلوگیری از جنگ در ادلب منتهی می شود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد بر کاربرد دیپلماسی در جلوگیری از جنگ در ادلب تاکید کرد. 

ظریف نوشت: «دیپلماسی فعال مسئولانه در چند هفته گذشته سفر من به آنکارا و دمشق و سپس اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران و نشست اخیر در سوچی، به جلوگیری از جنگ در ادلب منتهی می شود. دیپلماسی اثر دارد.»

نشست سران روسیه و ترکیه گامی مهم برای زدودن تروریست ها ازمنطقه است

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد نقش وزارت امور خارجه در دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در خصوص تفاهم میان روسیه و ترکیه در موضوع ادلب سوریه اظهار داشت: به هرحال بحث ادلب بحث بسیار راهبردی و اساسی است. این یک موضوع باقی مانده در سوریه و در ادامه روند مبارزه با تروریسم در آن کشور به عنوان کانونی که تروریست ها در آنجا حضور دارند، به حساب می آید و به معضلی جدی تبدیل شده است.

وی گفت: اقدامات بسیاری در چند هفته اخیر صورت گرفت؛ در همین راستا سفر آقای ظریف به آنکارا و دمشق را داشتیم و سپس اجلاس سران سه کشور را در تهران برگزار کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در اجلاس تهران صحبت های بسیاری شد و در نهایت با توجه به برخی ابهامات باقی مانده بین سه عضو پایه گذار روند آستانه، مذاکراتی بین روسیه و ترکیه صورت گرفت.

قاسمی افزود: طبق اطلاعات موجود در نشست میان روسیه و ترکیه تفاهاماتی بین این دو کشور درباره ادلب انجام شده که ما از آن استقبال می کنیم و آن را گام بسیار مهمی می دانیم و امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تفاهمات سه کشور و با درایت و هوشمندی در جهت پاکسازی ادلب و در اولویت قرار دادن مساله انسانی، با کمترین خسارت جانی و مالی به استقرار کامل حاکمیت ملی در این کشور و آغاز روند سیاسی برای تثبیت اوضاع در سوریه، کمک کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از نشست میان ترکیه و روسیه اطلاع داشته است یا خیر، تصریح کرد: ما از ابتدایی که کار را با دو شریک خود در روند آستانه آغاز کردیم، بصورت مستمر و دائم رایزنی ها و تماس هایی را داشتیم و داریم و هرگاه که نیاز بوده سفرهایی انجام شده و نشست های مشترکی برگزار شده و در مورد سیر تحولات در سوریه یک هماهنگی و همدلی و اشتراک مواضع وجود داشته، اگرچه در برخی موضوعات با اختلاف نظر روبرو بودیم و شاید به همین دلیل خیلی ها تصور نمی کردند آستانه و این روند پیش رود و بعنوان تنها روند موفق کار خود را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آنچه به عنوان گفتگوهای آستانه شکل گرفت و تا امروز کارش را دنبال کرده، مدیون تلاش هایی است که در جهت همزبانی و همدلی بیشتر و اتخاذ تاکتیک هایی بوده که بتواند مورد تفاهم هر سه کشور باشد.

روحانی درنیویورک سخنرانی می‌کند/ازکیسینجرتا کری به دیدارم می‌آیند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد نقش وزارت امور خارجه در دفاع مقدس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر نیویورک فرصت بسیار خوبی برای دیپلماسی کشور در بالاترین سطح ریاست جمهوری است که دیدگاه های ایران را مطرح کنند.

وی گفت: آقای روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد و در جلسات دو جانبه و چند جانبه دیگر هم شرکت می‌کند و این یک فرصت منحصر به فردی است که همه کشورها از آن استفاده می‌کنند.

ظریف ادامه داد: اگر امسال به لیست حضور در مجمع عمومی نگاه کنید ۹۵ رئیس کشور در سطح رئیس جمهور و یا پادشاه و ۳۸ نخست وزیر که رئیس دولت هستند یعنی بیش از دو سوم کشورهای عضو ملل متحد در مجمع حضور پیدا می کنند.

وی افزود: در مورد شورای امنیت آنچه از مقالاتی که منتشر شده به نظر می رسد این است که آمریکایی ها در برنامه ریزی اولیه ای که داشتند تجدید نظر کرده اند، چون می‌دانستند اگر چنین کاری بخواهند انجام دهند و اگر جلسه ای در آن شورا در خصوص ایران بگذارند، علاوه بر اینکه این جلسه خلاف همه نُرم های بین المللی است، آن جلسه به جلسه محاکمه آمریکا تبدیل می شود به خاطر اینکه تنها قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران ۲۲۳۱ است و آمریکا نه تنها خودش این قطعنامه را نقض کرده بلکه سایر کشورها را هم مجبور می‌کند که آن را نقض کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همانطور که می بینید این سر و صداهایی که از آمریکا می آید به خاطر مقاومت دیگر کشورها است. مردم ما توجه داشته باشند شلوغ بازی این روزهای آمریکا و اینکه وزارت خارجه آمریکا هر روز این و آن را تهدید می‌کند و می گوید حواستان باشد اگر با ایران روابط داشته باشید چنین و چنان می‌کنیم، اینها نشانه قدرت آمریکا نیست بلکه نشانه ضعف آنهاست؛ به این دلیل که کسی به حرف آنها گوش نکرده و کشورها در برابر حرفشان مقاومت کرده اند.

ظریف تصریح کرد: درست است که برخی شرکت‌ها موقتا از ایران خارج شدند ولی این واقعیت وجود دارد که این تکرار مستمر تهدیدات توسط آمریکا به خاطر مشکلاتی است که در برابر جامعه بین الملل پیدا کردند و این مشکل را هم برای برگزاری جلسه شورای امنیت داشتند.

سفیر ایران در ژاپن با رئیس خبرگزاری کیودو دیدار کرد

مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با تورو میزوتانی رئیس جدید خبرگزاری کیودو در محل این خبرگزاری دیدار کرد.

رحمانی موحد در این دیدار به روابط خوب و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله یادداشت تفاهم همکاری میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و کیودو اشاره کرد و خواستار تقویت همکاری‌های دو خبرگزاری در چارچوب یادداشت تفاهم امضاء شده شد.

همدردی قاسمی با خانواده قربانیان طوفان‌های آمریکا، فیلیپین و چین

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز تاسف از وقوع طوفان‌های سهمگین فلورانس در آمریکا و منگهوت در فیلیپین و چین که خسارات جانی و مالی زیادی به بار آورد، با مصیبت زدگان و خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

ادعاهای وزیر امور خارجه مراکش علیه ایران اعتبار ندارد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات و ادعاهای اخیر وزیر امور خارجه مراکش درباره تلاش های ایران برای بسط نفوذ در آفریقا و قطع ارتباط کشورش با تهران اظهار داشت: روابط و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی همواره مبتنی بر احترام متقابل به حق حاکمیت ملی و توسعه زمینه های همکاری مشترک فیمابین بوده است. روابط خوب و رفت و آمدهای مقامات و شخصیت های آفریقایی و ایرانی موید دیدگاه همکاری‌محور جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مهم این منطقه از جهان است.

وی افزود: متاسفانه ادعاهای وزیر خارجه مراکش که در یکی از افراطی‌ترین و نژادپرستانه ترین رسانه نومحافظه‌کاران آمریکایی منتشر شده است، بیش از آنکه نگاهی واقع گرایانه به مسائل آفریقا داشته باشد، هم‌آوا با حاکمیت ضدآفریقایی کنونی کاخ سفید است.

جزئیات توافق ادلب؛ محور نشست ایران، ترکیه و روسیه در نیویورک

 در تماس تلفنی مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه با محمد جواد ظریف، طرفین در خصوص جزئیات توافق ادلب که به دنبال مذاکرات در آنکارا، تهران و سوچی حاصل شد، گفتگو و تبادل نظر کردند.‌

طرفین همچنین توافق کردند تا جزییات توافق را در نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نیویورک پیگیری کنند.

نشست مشترک کنسولی ایران و انگلیس برگزار شد

نشست مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و انگلیس دوشنبه ۲۶ شهریور به ریاست مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان و مدیرکل مهاجرت وزارت کشور انگلیس در تهران برگزار شد.

یادداشت تفاهم همکاریهای کنسولی و همکاریهای مهاجرتی، تسهیل و افزایش صدور روادید، بررسی امکان امضای موافقتنامه های معاضدت قضائی، انتقال محکومین و استرداد مجرمین، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، انسان و جرائم سازمان یافته، همکاریهای پلیسی، تسریع در اطلاع رسانی اتباع زندانی به سفارت خانه های دو کشور و رسیدگی به امور مرتبط با مشکلات ایرانیان مقیم از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در ای نشست مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

کشورها باید از سوریه برای اعاده حاکمیت خود وبازسازی آن حمایت کنند

غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست امروز شورای امنیت، گفت: توافق سوچی بین سوریه و ترکیه نتیجه تلاش های دیپلماتیک هفته های اخیر، از جمله در قالب نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران است.

وی که در جلسه شورای امنیت برای بررسی آخرین تحولات سوریه سخنرانی می کرد، گفت: این توافق مبتنی بر رهیافت اصولی و روح حاکم بر روند آستانه است که بر اساس آن ضمن تداوم مبارزه با تروریست ها، باید تلاشهای لازم برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه به غیرنظامیان به عمل آید.

نماینده دائم ایران افزود: این توافق همچنین در راستای اصولی است که جناب آقای روحانی در نشست سران روند آستانه بر لزوم رعایت آنها تأکید کردند.

وی اضافه کرد: این توافق زمینه لازم را برای کنترل دولت سوریه بر بخش های بیشتری از خاک خود فراهم می آورد و مثل هر کشور دیگر، این حق مسلم سوریه است.

خوشرو همچنین با تأکید بر لزوم بازگشت آوارگان سوری، آن را در آغاز گفتگوهای ملی و فرآیند سیاسی سوری – سوری مهم قلمداد کرد.

اجرای متوازن برجام خواست ایران است

علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاحهای شیمیایی مستقر در لاهه در انجمن دویت (De Witte) تاکید کرد: ایران در چارچوب اجرای برجام به تعهدات خود عمل کرده است و اکنون منتظر بقیه طرفها است که پیشنهادات اقتصادی عملی خود را ارائه کنند.

وی که در جمع نخبگان هلندی اعم از سیاستمداران، تجار، دیپلماتهای سابق و روزنامه نگاران سخن می گفت، اضافه کرد : اجرای همه بندهای برجام از سوی ایران، نشان می دهد کشورمان در عرصه بین المللی تعهد پذیر و قابل اعتماد بوده و به توافقاتی که امضاء می کند پایبند است. در مقابل ترامپ با خروج از برجام به همگان ثابت کرد که ناقض حقوق بین الملل است، متاسفانه این رفتار ترامپ فقط در مقابل برجام نیست، بلکه وی بطور کلی به دنبال تضعیف بسیاری از سازمانها و معاهدات بین المللی است.

جهانگیری سپس این سئوال را مطرح کرد، آیا اروپا می تواند اکنون به ترامپ اعتماد کند درحالیکه وی با کنار گذاشتن برجام ۱۲ سال مذاکره و نقش اتحادیه اروپا را دراین توافق نادیده گرفته است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاحهای شیمیایی مستقر در لاهه با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است ابراز امیدواری کرد، اتحادیه اروپا در پیشنهادات خود به ایران برای همکاری، تضمین خرید نفت ایران و تعاملات بانکی را نیز در نظر بگیرد.

انتظار ایران از انگلیس ایفای نقش موثر در نوسازی رآکتور اراک است

 سرپرست هیات انگلیسی و نماینده انگلیس در گروه کاری بازطراحی و مدرن سازی رآکتور اراک، در حاشیه شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

لزوم احیاء و توسعه روابط میان دو کشور در حوزه های مختلف از جمله تجاری و اقتصادی، نقش انگلیس به عنوان جانشین آمریکا در پروژه مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب (اراک)، تبادل دانشجو و برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه دانش و فناوری هسته ای، از اهم موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

در ابتدای این دیدار، علی‌اکبر صالحی به لزوم احیای روابط دو کشور در تمام حوزه‌ها و به ویژه حوزه های علمی، دانشگاهی و اقتصادی تأکید کرد و از دولت انگلیس خواست تا از فرصتی که برجام فراهم کرده است، برای گسترش و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

صالحی: ایران بدنبال ساخت رآکتورهای کوچک و متوسط است

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در حاشیه شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با ژانگ کجیان، رئیس سازمان انرژی اتمی چین دیدار و گفت و گو کرد.

پیشینه تاریخی روابط دو کشور، راهبردی بودن روابط و اشاره به اهمیت رؤسای جمهور دو کشور به روابط دوجانبه، حمایت از برجام در برابر یکجانبه گرایی آمریکا، همکاری های نوید بخش دو کشور در حوزه های هسته ای از جمله نیروگاهی، آموزشی و امنیت هسته ای، از اهم موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

در ابتدای این دیدار، آقای ژانگ روابط ایران و چین را روابطی راهبردی خواند و دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور و تأکید آنان بر این روابط را بااهمیت توصیف کرد.

صالحی نیز به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین اشاره و با توجه به دیدارهای مختلف رؤسای جمهور دو کشور در سال های اخیر، اظهار داشت: در این دیدارها همواره نسبت به گسترش و تعمیق روابط دوجانبه تأکید شده است.

علی‌اکبر صالحی با رئیس کمیسیون انرژی اتمی فرانسه دیدار کرد

علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با ژاک فرانسوا، رئیس کمیسیون انرژی اتمی فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

تأکید بر پیشینه روابط تاریخی دو کشور، حمایت از برجام و حوزه های همکاری هسته ای، اهم موضوعات مورد بحث در این دیدار را تشکیل می داد.

در ابتدای این دیدار، صالحی به پیشینه تاریخی روابط ایران و فرانسه اشاره نمود و خواستار مشارکت فعالانه فرانسه در تبادل دانشجو با ایران و برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه علوم و فناوری هسته ای شد.

وی ادامه داد: در حوزه هسته ای همکاری در حوزه های گداخت، علمی و آموزشی و مدیریت پسماند مهم است. کاربرد فناوری کوانتومی در ارتباطات، محاسبات رایانه ای، بیولوژی و حسگرها نیز یکی دیگر از حوزه های مورد علاقه مشترک برای همکاری است.

توئیت ظریف بمناسبت عاشورای حسینی/هر روزعاشورا و هر سرزمین کربلاست

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «۱۴ قرن از حماسه شهادت امام حسین و مقاومت به ظاهر نابرابر ایشان در مقابل استبداد گذشته است. فداکاری او این پیام بی نظیر و همیشگی را داشت که پیروزی، ثمره قیام برای عدالت است؛ هر روز عاشورا و هر سرزمین کربلاست»

تنها راه صلح در خاورمیانه پیوستن اسراییل به معاهده عدم اشاعه است

 کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در جلسه کنفرانس عمومی که به موضوع «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای» اختصاص داشت، خلع سلاح هسته‌ای را به عنوان یکی از اهداف اساسی معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد که علیرغم اینکه همچنان جزو بالاترین اولویت جامعه جهانی است، متأسفانه در طول ۵۰ سال گذشته شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نبوده است.

سفیر کشورمان با اشاره به اقدامات بی سرانجام بعمل آمده در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته اعم از قطعنامه‌های اجماعی پی در پی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۰ تاکنون برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای، ابراز داشت که عوامل بروز شکست در گذشته شامل فقدان اراده لازم برای اجرای تصمیمات بین المللی مایه نگرانی است.

غریب آبادی تأکید کرد که تلاش برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نباید به عنوان جایگزینی برای اقدامات عدم اشاعه‌ای و پادمانی، یا امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای در جهان مطرح گردد؛ با این وجود، ایجاد چنین منطقه‌ای در خاورمیانه، که فعالیت‌های هسته‌ای گستاخانه و لجام گسیخته رژیم اسرائیل منطقه و ورای منطقه را تهدید می‌کند، ضروری است.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کلیه معاهدات مربوط به منع سلاح‌های کشتار جمعی، بر اعتقاد راسخ کشورمان به پایبندی جهانشمول بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و اعمال فراگیر و جهانی پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی، به ویژه در منطقه خاورمیانه، به عنوان تضمینی مؤثر برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد.

درخواست ایران از سازمان ملل برای محکومیت رژیم صهیونیستی

نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان از این تهدید که چندی قبل توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در کنار تأسیسات هسته‌ای آن رژیم صورت گرفته بود، به عنوان تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی یاد کرده است.

در این نامه، داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط رژیمی که سابقه‌ای طولانی در تجاوز، اشغال، نظامی‌گری، تروریسم دولتی و دیگر جنایات بین المللی دارد، بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه‌ای عنوان و از جامعه بین‌المللی خواسته شده است در مقابل اقدامات لجام گسیخته و تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی موضعی قوی اتخاذ کند و آن را به تبعیت از مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل وادار سازد.

جمهوری اسلامی ایران همچنین از سازمان ملل خواسته است ضمن محکومیت تهدید اخیر رژیم صهیونیستی، آن را وادار کند تا به پیمان منع گسترش سلاح های سلاح هسته‌ای بپیوندد و برنامه هسته‌ای اش را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. 

سیاسی کردن سفر ایرانیان به میهن خود محکوم به شکست است

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران بعد از بیانیه وزارت خارجه انگلیس درباره سفر افراد دوتابعیتی به ایران در توئیتی نوشت: مقامات ایران مکرر اطمینان داده اندکه تابعیت مضاعف به خودی خود جرم یا نقض قانون محسوب نمی شود و کسی به این دلیل مورد پیگرد قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه هر روزه صدها ایرانی مقیم انگلیس شامل دارندگان تابعیت مضاعف در امنیت به ایران سفر می کنند، تصریح کرد: سیاسی کردن سفر ایرانیان به میهن خود محکوم به شکست است.

ظریف: برجام توافقنامه ای بین‌المللی و مورد تایید یک قطعنامه است

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توئیتی در واکنش به اظهارات برایان هوک رئیس کارگروه ویژه ایران در دولت آمریکا که شب گذشته در نشستی در موسسه «هادسن»، توافق هسته‌ای را «توافقی شخصی» میان دولت ایران و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت خواند، تاکید کرد: ایالات متحده برجام را توافقی شخصی میان دو دولت توصیف و ادعا کرده که اکنون به دنبال یک پیمان است. غلط است. این یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

وی در ادامه آورده است: علاوه بر این، ایالات متحده تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و

کد N1962980

وبگردی