آفتاب

افزایش صادرات سلاح فرانسه به عربستان و تشدید نیاز پاریس به ریاض

افزایش صادرات سلاح فرانسه به عربستان و تشدید نیاز پاریس به ریاض

با وجود هشدارهای نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل در مورد جنگ یمن، فرانسه صادرات سلاح به عربستان سعودی را در سال های اخیر افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورو نیوز، صادرات سلاح فرانسه به عربستان در 5 سال اخیر چهار برابر شده است و از ۳۰۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و ۲۰۰  میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

وبسایت مدیاپارت در این رابطه می نویسد: فرانسه هیچگاه از رفتارهای ناشایست حاکمان سعودی چه در عرصه خارجی و یا داخلی انتقاد نکرده است و دلیل آن وابستگی بی سابقه فرانسه به منبع انرژی از جمله انرژی های فسیلی عربستان است. مهمترین منبع تامین نفت فرانسه بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ روسیه بود اما از سال ۲۰۱۳ این عربستان سعودی است که به اولین صادرکننده نفت به فرانسه تبدیل شده است. این کشور سالانه بیش از ۱۸.۶ درصد از نفت خام فرانسه را تامین می کند.

برخلاف بازار صادرات اسلحه که معمولا مشتری را قدرتمند می کند اما در صادرات نفت همواره قدرت در دست فروشنده می ماند و منتقدان داخلی دولت فرانسه می گویند سیاست های خارجی کشورشان کاملا تحت تاثیر رهبران عربستان سعودی است در حالی که فرانسه به عنوان یکی از قدرت های اروپایی و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باید بدون نفوذ حاکمان سعودی درباره خاورمیانه تصمیم گیری کند.

در ادامه این گزارش آمده است: هرچند وابستگی فرانسه به عربستان بیشتر از ۳۰ سال است که گریبان رهبران فرانسه را گرفته است اما به گفته کارشناسان در سال های اخیر به حد تحقیر آمیزی رسیده است تا آنجا که در ماه آوریل رئیس جمهوری فرانسه، پس از دیدار با محمد بن سلمان تصمیم گرفت تا نماینده ای ویژه برای نمایش چهره ای انسانی و دموکراتیک از ولیعهد عربستان سعودی در رسانه ها و افکار عمومی فرانسه تعیین کند. «سیلون فور» نماینده کاخ الیزه در این رابطه است.

همچنین به نوشته وبسایت مدیاپارت دولت فرانسه در ماه های اخیر تلاش های زیادی کرده است تا مانع انتشار برخی از گزارش های سازمان ملل در زمینه جنگ یمن و جنایت های عربستان شود.

کد N1961259

وبگردی