آفتاب
مهر خبر می‌دهد؛

تلاش جدی چین برای کاهش تولید مواد شیمیایی مخرب لایه اوزون

تلاش جدی چین برای کاهش تولید مواد شیمیایی مخرب لایه اوزون

مقامات چینی از اعزام تیم‎‌های بازرسی به استان‌های این کشور برای نظارت بر کاهش تولید و انتشار مواد شیمیایی مخرب لایه اوزون خبر داده‌اند.

به‌گزارش خبرنگار مهر، مقامات دولتی چین امروز از اعزام تیم‌های بازرسی به استان‌های این کشور برای اطمینان از رعایت محدودیت‌های بین‌المللی در جهت کاهش تولید گازهای مخرب لایه اوزون خبر دادند.

کشور چین از متحدین معاهده جهانی مونترال بوده و بر اساس آن در جهت کاهش تولید گازهای مخرب لایه اوزون و مواد شیمیایی مضر برای کره زمین عمل می‌کند. پروتکل ۱۹۸۷ مونترال یک معاهده جهانی بوده که کشورها را ملزم به کاهش تولید مواد شیمیایی می‌کند.

تولید و انتشار مواد شیمیایی علاوه بر گرم شدن زمین موجب تخریب لایه اوزون (لایه محافظت کننده زمین از اشعه ماورا بنفش) نیز می‌شود.

ژئو یینگمین وزیر محیط زیست چین از کاهش ۲۸۰ هزار تن ظرفیت تولید سالانه گازهای اودی‌سی ( گازهای مخرب لایه اوزون) کشور خود خبر داده و گفته است: تلاش خواهیم کرد در حد امکان انتشار گازهای مخرب لایه اوزون را کاهش دهیم.    

 ابتدای سال جاری نیز شرکت‌های چینی از سوی گروه‌های محیط زیستی به استفاده از یک ماده شیمیایی مخرب لایه اوزون باعنوان «سی‌اف‌سی_۱۱ » متهم شده‌اند. این ماده شیمیایی ممنوعه به‌عنوان یک ماده خنک کننده در تولید فوم پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

وزیر محیط زیست چین نیز از برخورد شدید با متخلفان از معاهده مونترال خبر داده است.

کشور چین در جهت کاهش تولید مواد شیمیایی مخرب لایه اوزون، تعداد زیادی از تولیدکنندگان فوم‌های شیمیایی را در مناطق مختلف این کشور جای داده و آن‌ها را متفرق کرده است.   

چن لیانگ مدیر دفتر همکاری‌های اقتصادی در وزارت محیط زیست چین در گفت‌وگوبا خبرگزاری رویترز، گفته است: بازرسان دولت به‌شدت به موارد نقض محدودیت‌های مربوط به انتشار گازهای مخرب لایه اوزون رسیدگی خواهند کرد.

به گفته وی فعالیت ۱۷۰۰ واحد از ۳ هزار واحد تولید کننده گازهای مخرب در این کشور متوقف شده است. همچنین چندین مورد استفاده از گاز سی‌اف‌سی_۱۱ نیز گزارش شده که به آن‌ها نیز رسیدگی خواهد شد.

 این مقام مسئول درخصوص استفاده از گازهای اودی‌سی نیز عنوان کرد: ابتدا باید غیرقانونی بودن استفاده از این گازها اثبات شود و در حال تحقیق بر روی آن هستیم.

به‌گفته وی روند متوقف کردن استفاده از این گاز برای کشور چین زمان‌بر خواهد بود.  

کد N1961129

وبگردی