آفتاب
محمدجواد صاحبی در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد:

انتشار «تفسیر تاریخ عاشورا»

انتشار «تفسیر تاریخ عاشورا»

«تفسیر تاریخ عاشورا» به قلم محمدجواد صاحبی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد. نویسنده در این کتاب به روایت و تفسیر چند وجهی واقعه کربلا پرداخته است.

محمد جواد صاحبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اشاره کرد: «تفسیر تاریخ عاشورا» هم به نقل روایت‌های تاریخی این رخداد می‌پردازد و هم سعی در پالایش آنها دارد. همچنین تلاش کرده‌ام تا روایت‌های صحیح از این رخداد را به عنوان یک نهضت فکری جاویدان که می‌تواند سرمشق ملت‌های مختلف باشد، از وجوه و رویکردهای مختلفی چون سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی و تحلیل قرار دهم.

وی افزود: «تفسیر تاریخ عاشورا» از جهاتی متمایز از دیگر پژوهش‌های منتشر شده است. در این کتاب تمام متون معتبر به صورت مقارن و تطبیقی دیده شده و مباحث به معتبرترین و قدیمی‌ترین متون استناد شده است. همچنین تعارض‌نماها در روایات تاریخی مربوط به عاشورا نیز در این کتاب جمع و حل شده‌اند.

صاحبی ادامه داد: با پژوهش و کار علمی روی تعارض‌نماها در روایات مربوط به واقعه عاشورا، نقص و کاستی‌ها متون مقدم نیز ترمیم و پالایش شدند. در تفسیرهای این واقعه نیز سعی شده تا نکات مورد استفاده از واقعه عاشورا برای جامعه فعلی به مخاطبان ارائه شود. این محقق و پژوهشگر در پایان گفت: «تفسیر تاریخ عاشورا» در ادامه کتاب‌های قبلی من درباره حضرت اباعبدالله یعنی آثاری چون «احیای ارزش‌ها در نهضت عاشورا»، «مقتل الشمس (تحقیق و تحلیل نهضت حسینی علیه السلام)» و «احیاگری و اصلاح طلبی در نهضت حسینی» است. همچنین کنگره‌های متفاوتی نیز درباره حضرت سیدالشهدا(ع) مانند «کنگره حماسه حسینی» با دبیری علمی من برپا شده است. امیدوارم که توانسته باشم قدمی در راستای ترویج تفکر حسینی برداشته باشم.

محمد جواد صاحبی، محقق، پژوهشگر و دین‌شناس معاصر، استاد حوزه و دانشگاه است. از جمله دیگر کتاب‌های منتشر شده صاحبی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «اندیشه اصلاحی در نهضت‌های اسلامی»، «مبانی نهضت احیای فکر دینی»، «درآمدی بر نظام رهبری در اسلام»، «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران»، «شناختنامه تفاسیر»، «سید جمال الدین اسدآبادی بنیانگذار نهضت احیای فکر دینی»، «گفت‌وگوی دین و فلسفه» و «تفسیر تاریخ سرخ».

موسسه بوستان کتاب قم «تفسیر تاریخ عاشورا» را با شمارگان هزار نسخه و بهای ۴۴ هزار تومان منتشر کرده است.

کد N1961040

وبگردی