آفتاب

مخاطرات جاده‌ای در صورت قطع شدن پل‌های موجود در جاده هراز

مخاطرات جاده‌ای در صورت قطع شدن پل‌های موجود در جاده هراز

دبیر کارگروه ملی زلزله، ابنیه و مخاطرات با اشاره به مخاطرات وقوع سیل و فوران آتشفشان در منطقه دماوند گفت:‌ در جاده هراز چهار تا پنج پل احداث شده که در صورت قطع این پل‌ها هیچ مسیر جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی بیت اللهی در نشست ویژه آتشفشان دماوند با اشاره به وقوع سیل در منطقه گزنک افزود: با وقوع این رخداد و همچنین شایعه فعال شدن آتشفشان دماوند مسئولیت بررسی این موضوع به کارگروه ملی زلزله واگذار شد. از این رو ما مطالعات را در این زمینه آغاز کردیم.

وی با اشاره به پیشنهاد سازمان زمین شناسی برای راه اندازی مرکز پایش آتشفشان دماوند خاطرنشان کرد: هر چند که وضعیت ارزی دولت نامناسب است ولی به لحاظ ریالی مشکلی ندارد. از این رو می‌تواند از طرح‌های مطرح شده در این حوزه حمایت‌های لازم را صورت دهد.

بیت اللهی با تاکید بر ضرورت هماهنگی همه دستگاه‌ها در این زمینه اظهار کرد: اگر هم افزایی میان دستگاه‌های مختلف در این حوزه صورت گیرد می‌توانیم گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

دبیر کارگروه مخاطرات با اشاره به مسیر ورود سیل در منطقه گزنک تاکید کرد:‌ اگر دیواره پل گزنک که به پل رضاشاهی معروف است بلندتر شود تاثیر زیادی در کاهش شدت زلزله دارد.

وی با اشاره به احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند گفت: اثرات این فوران می‌تواند تا 100 کیلومتر دورتر از این قله ساکنان منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. ضمن آنکه از نظر حمل و نقل نیز باید بررسی‌های لازم صورت گیرد.

بیت‌اللهی در این باره توضیح داد: در جاده هراز که نزدیک به قله دماوند است حدود چهار تا پنج پل ارتباطی وجود دارد که در صورت قطع شدن آنها مسیر جایگزینی پیش‌بینی نشده که لازم است در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

دبیر کارگروه ملی زلزله، ابنیه و مخاطرات با اشاره به موضوعات مطرح شده در این نشست گفت:‌ همه محققان حاضر در این نشست بر پتانسیل فعال شدن قله دماوند، خروج گدازه و خاکستر و آسیب رساندن به جامعه انسانی و محیط اطراف تاکید دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس سخنرانی‌های انجام شده هیچ فعالیت آتشفشانی جدیدی در دماوند مشاهده نشده است، یادآور شد بر این اساس ضرورت دارد که نسبت به پایش دائمی دماوند از نظر زمین‌شناسی، هواشناسی و اقلیم شناسی اقدام شود.

وی همچنین بر ضرورت اتخاذ تمهیداتی برای وقوع سیل در منطقه و مسیرهای وقوع سیل بر اثر بارندگی و ذوب یخچال‌ها تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N1960496

وبگردی