آفتاب

معادل ۱۲ برابر دریاچه ارومیه از آب خزر کم شده است/ استفاده از نقشه‌های ایرانی در ارزآوری و ابعاد دیپلماتیک مفید است

معادل ۱۲ برابر دریاچه ارومیه از آب خزر کم شده است/ استفاده از نقشه‌های ایرانی در ارزآوری و ابعاد دیپلماتیک مفید است

معاون سازمان نقشه‌برداری گفت: در سال‌های اخیر شاهد کاهش سطح آب دریای خزر بودیم. در دو سال گذشته ۴ سانت سطح آب کاهش پیدا کرده است بنابراین در یک دهه اخیر یک متر از تراز آب دریای خزر را از دست دادیم. این معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی است. یعنی این میزان از خزر کم شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلطان‌پور معاون سازمان نقشه‌برداری گفت که کار تهیه نقشه را در دریا و خشکی توأمان انجام می‌دهیم. در ارتباط با مباحث دیگری که کاربرد اصلی هیدروگرافی است، طبق تعریف آقای چو هیدروگرافی شاخه‌ای از علوم کاربردی است که اطلاعات هندسی مربوط به دریا را در بر می‌گیرد؛  عمده کاربرد آن چارت دریایی برای دریانوردی ایمن است. عمده تجارت جهان از طریق دریا است، ۹۰ درصد تجارت از طریق دریا است و باقیمانده از طریق ریل و هوایی و زمینی.

معاون سازمان نقشه‌برداری تاکید کرد: دریاها نعمتی برای کشور است و ما یک کشور دریایی هستیم ولی از این حوزه به خوبی استفاده نمی‌کنیم و یکی از دلایل کمی کارها، مربوط به شناخت دریاست. اولین قدم شناخت تهیه نقشه است چرا که همه فعالیت‌های دیگر در دریا چه کابل‌گذاری و لوله‌گذاری چه ایجاد سکوی نفتی یا صنایع ساحلی و غیره نیازمند کار هیدروگرافی است.

وی گفت: هیدروگرافی کار بسیار سختی است. کار تحقیقاتی در دریا بسیار سخت است و مضرات زیادی برای کسانی دارد که مدت طولانی در دریا کار می‌کنند. متخصصین این زمینه، کار بسیار سختی دارند که این داده‌ها را جمع‌آوری کنند. شناور آب نگار همین الان در حال کار است.

سلطان‌پور تاکید کرد: در حوزه تهیه چارت، هیدروگرافی یک اختلافی با نقشه‌های زمینی دارد. در تهیه نقشه‌های زمینی از استانداردهایی استفاده می‌کنیم که می‌تواند بومی شده باشد و خطا را می‌شد اصلاح کرد در نقشه دریایی استاندارد ما باید بر اساس استاندارد جهانی باشد و اگر کوچکترین اشتباهی شود و کشتی به گل بنشیند و موقعیت‌ها اشتباه شده باشد مسئولیت حقوقی متوجه تولیدکننده نقشه است در نتیجه به همین دلیل بحث انتشار نقشه دریایی طول کشیده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر شاهد کاهش سطح آب دریای خزر بودیم. در دو سال گذشته ۴ سانت سطح آب کاهش پیدا کرده است بنابراین در یک دهه اخیر یک متر از تراز آب دریای خزر را از دست دادیم. این معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی است. یعنی این میزان از خزر کم شده است.

سلطان‌پور گفت ‌: دو مورد در کنوانسیون است که گفته شده خطوط مبنا بعدا باید تعیین شود؛ این اشاره به نقشه‌های سازمان ما دارد چون الان نقشه‌ای جز نقشه‌های سازمان ما وجود ندارد. خطوط مبنا از این نقشه‌ها باید پیاده‌سازی شود و در نقشه‌های روسی نمی‌شود کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: مبنای منفی ۲۸ چارت دی‌توم و سطح مبنای عمق‌یابی در چارت‌های روسی است و این عدد در کنوانسیون خزر هم آمده در حالی که ما از این سیستم مبنایی استفاده نمی‌کنیم. ما عدد منفی ۲۷.۵ را داریم باید ببینیم این عدد منفی ۲۸ در سواحل ما کجاست و این را سازمان ما باید مشخص کند. خطوط مبنا که تعریف شود آب‌های داخلی تعریف می‌شود و ۱۵ مایل آب‌های سرزمینی و ده مایل ماهیگیری هم مشخص می‌شود.

معاون سازمان نقشه‌برداری گفت: بحث تحدید حدود سرزمینی برای این مهم است که نیم قرن نقشه‌های انگیسی در این محدوده حاکم بوده و بعد ازنیم قرن نقشه‌های ایران مبنا شده است. الان در دو بندر نقشه‌های ما مرزهای بین‌المللی را تعیین کرده است و پنج بندر دیگر منتظر تایید است تا نقشه ما مبنا باشد. برای کل سواحل خطر، ۷ چارت دیگر در حال تهیه است که می‌شود نقشه کل سواحل خلیج فارس. از این به بعد هر شناوری بخواهد رد شود ملزم به استفاده از نقشه‌های ماست. هم ارزآوری دارد هم بعد بین‌المللی دیپلماتیک دارد.

سلطان‌پور با تاکید بر اینکه الزام سازمان جهانی دریانوردی است که باید همه به نقشه‌های ناوبری مجهز شوند، گفت: تمام شناورها ملزم شدند طبق بیانیه سازمان جهانی دریانوردی تا سال ۲۰۱۸ که این چارت‌های دریایی الکترونیکی را داشته باشند.

وی در خصوص علل کاهش سطح آب خزر گفت : ورودی آب‌های ایران را اگر ببینید آبی که وارد خزر می‌شود هیچ است. آنچه در ورودی ولگا رخ داده عجیب نیست. یک بخشی به اقلیم برمی‌گردد. یک موسسه در روسیه می‌گوید ما عاجز هستیم از اینکه یک سال بعد را پیش‌بینی کنیم که ببینیم ولگا چه می‌شود. بخشی از این مساله ناشی از کاهش بارش است بخشی برداشت برای کشاورزی.

کد N1959464

وبگردی