آفتاب
مشروح نهمین جلسه دادگاه باقری درمنی؛

اخذ آخرین دفاعیات از متهم به فساد اقتصادی | صدور حکم در موعد مقرر

اخذ آخرین دفاعیات از متهم به فساد اقتصادی | صدور حکم در موعد مقرر

با برگزاری جلسه نهم دادگاه رسیدگی به اتهامات باقری درمنی، قاضی صلواتی با اعلام ختم رسیدگی گفت: در موعد مقرر قانونی، حکم متهم ردیف اول این پرونده یعنی باقری درمنی صادر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نهمین جلسه رسیدگی به  اتهامات حمید باقری درمنی از مفسدین اقتصادی صبح امروز به صورت علنی برگزار شد.

عبادی نماینده دادستان تهران در ابتدای این جلسه در خصوص محکومیت های سابق باقری در مجتمع اقتصادی گفت: این شخص در ۱۶دی ماه ۸۸ از شعبه ۱۱۹۹ مجتمع اقتصادی، با شکایت بانک مرکزی و بانک ملی، کشاورزی و سپه به ۱۳ ماه حبس و رد مال ۷۵۱ میلیارد در حق بانک ملی،  بیش از ۹۸ میلیارد در حق بانک کشاورزی، و  بیش از ۲۳۷میلیارد  در حق بانک سپه محکوم شده است.

وی افزود: متهم نسبت به حکم صادره اعتراض کرد و پس از تجدید نظرخواهی، دادگاه تجدید نظر حکم صادره را تایید و مبالغ را از ریال به دلار تبدیل کرده است. متهم پس از تایید حکم، سه مرتبه اعاده دادرسی انجام داده است که در مرحله‌ی اول شعبه ۶۹ دادگاه تجدید نظر استان،  اعاده دادرسی را رد کرد.

نماینده دادستان افزود: در مرحله دوم شعبه ۷۰ تجدید نظر حبس را به جزای نقدی تبدیل و ارقام را در خصوص رد مال تصحیح کرد. در مرتبه سوم، شعبه ۳۸تجدید نظر استان تهران اعلام کرده که کیفرخواست به ریال بوده و شکات هم اعتراضی در این خصوص نداشتند و دادگاه تجدید نظر، بدون درخواست شاکی یا دادستان حق افزایش مجازات را ندارد و دادگاه بدوی راجع به دریافت تسهیلات به دلار نظری نداشته است.

نماینده دادستان تهران در خصوص ضمانت نامه های جعلی گفت: شرکت های ضمانت خواه تماما زیرمجموعه باقری درمنی بوده است.

یکی دیگر از نمایندگان دادستان تهران با حضور در جایگاه  به اظهارات علیرضا مسلمی که رئیس هیأت مدیره یکی از این شرکت‌هاست اشاره کرد وگفت: مسلمی اظهار کرده است که فقراتی از ضمانت‌نامه‌ها به درخواست باقری تنظیم شده است.

مسلمی همچنین در اظهارات خود عنوان کرده که شرکت‌های هفت‌گانه همگی زیرمجموعه باقری‌درمنی بوده و یک شرکت مدنی هم به نام سعیدبخت معدنی در رفسنجان و معدنی در سیرجان خریداری کرده بودند.

نماینده دادستان تهران در ادامه جلسه از علیرضا مسلمی برای پاسخگویی به سؤالات دعوت کرد و رئیس دادگاه وی را به جایگاه فرا خواند. نماینده دادستان تهران از علیرضا مسلمی پرسید وجوهی که در یک بازه زمانی به حساب شما واریز شد رقم دقیق و منشا این وجوه را توضیح دهید.مسلمی پاسخ داد چون باقری‌درمنی با حساب من کار می‌کرد و ملکی به نصیری فروخته بود 12 میلیارد تومان بابت این ملک به حساب من واریز شد.

نماینده دادستان تهران پرسید آیا این وجوه به دفاعات وارد حساب شما شده است،‌مسلمی پاسخ داد این 12 میلیارد تومان بیان شده از صرافی اقتصاد نوین به حساب من آمده و گرنه به طول کلی چون باقری‌درمنی با حساب من کارمی‌کرد گردش مالی من کلا متعلق به وی بود و من کارمند او محسوب می‌شدم و از منشا وجوه هم اطلاعی ندارم.

نماینده دادستان تهران پرسید چک‌ها را شما صادر کردید که مسلمی پاسخ داد دسته چک را امضا کرده بودم و به صورت سفید امضا در اختیار باقری‌درمنی قرار داده بودم.

نماینده دادستان تهران از مسلمی پرسید در اظهارات خود گفته‌اید نصیری از طرف باقری همه کارها را انجام می‌داد. مسلمی پاسخ داد از فرایند کارهای نصیری و باقری اطلاعی نداشتم و فقط می‌دانستم با یکدیگر رفت و آمد می‌کنند و تا سال 91 که اداره آگاهی من را احضار کرد از ضمانت‌نامه‌ها اطلاعی نداشتم که بعدا مشخص شد امضای من پای ضمانت‌نامه‌ها جعلی بود.

نماینده دادستان تهران پرسید شما سال 96 گفته‌اید افرادی دخیل در صدور ضمانت نامه جعلی بودند و باقری درمنی از این موضوع اطلاع داشته است که با اظهارات کنونی شما تناقض دارد. مسلمی گفت من از روند کارها اطلاعی نداشتم اما می‌دانستم با هم کار می‌کنند و تا سال 91 هم از صدور ضمانت‌نامه‌ها خبر نداشتم.

نماینده دادستان تهران به قرائت برخی اظهارات مسلمی در سال 92 پرداخت و بیان کرد: مسلمی اظهار داشته است که از ضمانت نامه‌های شعبه بهار و منشا پول‌ها اطلاعی ندارم. باقری‌درمنی به حساب من پول واریز می‌کرد و چون برداشت هم به وسیله وی بود اطلاعی از گردش حساب خود نداشتم و باقری‌درمنی در اداره آگاهی اقرار کرده که من بی‌اطلاع بودم زیرا تمام دسته چک‌ها در اختیار وی قرار داشت.

در ادامه این جلسه رمضانی یکی از وکلای باقری درمنی با حضور در جایگاه به دفاع از موکلش پرداخت و گفت: براساس تجارب تاریخی سوء استفاده ذکاوت در راه فریفتن انسان‌ها و بردن مالشان بیش از تجاوز عادی به مال از طریق سرقت، امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

وی افزود: با این وجود چون ذکاوت و جهاتی که برای تحصیل مال به کار می‌رود شکل‌های مختلف دارد، تشخیص روش های متقلبانه از غیر متقلبانه ظریف است و امکان دارد هر لحظه آبروی افراد مورد تعرض قرار گیرد؛ از این رو واجب است تحقیقات بنیادی و کاربردی صورت گیرد که متأسفانه در پرونده مطروحه چنین عملی انجام نشده است.

وی ادامه داد: پرونده حاضر در حقیقت تجمیع شده چندین شکایت است که برخی از آنها تکراری بوده و به جهت قلب حقیقت در شعب مختلف طرح شده تا باعث تشتت در دفاع شود.  

رمضانی تصریح کرد:از این رو شرکت نفت بابت یک موضوع چندین شکایت در مناطق و شهرستان‌های مختلف انجام داده است. یک مورد از شکایت‌ها مربوط به استان اصفهان است و شاکی اصرار هم داشت که پرونده در اصفهان پیگیری شود و علت آن هم این بود که آنجا مسیرشان بهتر طی می‌شد و این مسئله نشان دهنده سوء عملکرد شکات در طرح شکایت است.

وی به طرح شکایت شرکت پالایش نفت جی در شعبه سوم دادسرای ناحیه ۱۸(یافت آباد) دادسرای آتشگاه اصفهان و شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۲ (امور اقتصادی) اشاره کرد و گفت: در شکایت مطروحه از سوی اشکی اعداد و ارقام مختلف اعلام شده است و تلاش وافر صورت گرفته تا اقدامات کیفری جلوه داده شود.

وکیل مدافع حمید باقری درمنی به اتهام نخست موکلش مبنی بر مشارکت در کلاهبرداری از شرکت پالایش نفت جی بابت سردستگی و ایجاد شبکه چند نفری به میزان ۳۲۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۳ کیلوگرم قیر اشاره کرد و گفت: جرم کلاهبرداری در قانون دارای تأیید شد و در صورتی که عمل انجام شده متقلبانه باشد بحث مجازات مطرح می‌شود و طبق تعریف قانون کلاهبرداری توسل به وسایل متقلبانه برای بردن مال غیر است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در پرونده مذکور شرکت پالایش نفت جی به صورت نقدی اعتباری و وثیقه ملکی قیر فروخته و تمام خریدها هم از طریق بورس انجام شده و مقداری وجه نقد نیز به حساب شرکت واریز شده است و الباقی، اعتباری بوده و در قالب قرارداد صورت گرفته و هیچ مدرک جعلی بابت این قیرها به شرکت شاکی ارائه نشده است.

رمضانی تصریح کرد: این امر در دادسرای یافت آباد کارشناسی و از سوی کارشناس اعلام شده مبلغ بدهی و ارزش املاک در اختیار شرکت شاکی مساوی است که نمایانگر مراوده مالی سالم است.

موکلم اقدام متقلبانه انجام نداده است

وی با بیان اینکه هیچگونه اقدام متقلبانه ای از سوی شش شرکت خریدار قیر صورت نگرفته زیرا  مبنای خرید قیر مبتنی بر قرارداد بوده است، افزود: ادعای وکیل شرکت شاکی مبنی بر سوری بودن شرکت‌ها نیز درست نیست زیرا حسب گزارش حراست نفت جی این ادعا خلاف واقع است و در این گزارش عنوان شده که شرکت‌ها واقعی است و برهمین اساس بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ۱۸ در تاریخ ۲۸ فروردین ۹۱ به لحاظ حقوقی بودن موضوع مبادرت به صدور قرار منع تعقیب کرده که با موافقت معاون دادستانی نیز مواجه شده است.  

وکیل مدافع حمید باقری درمنی به گزارش دادیار اظهارنظر دادسرا که در این پرونده نماینده دادستان هم به شمار می‌رود اشاره کرد و گفت: خانم عبادی دادیار اظهارنظر در خصوص تأمین خواسته کیفری بابت جرم کلاهبرداری به بازپرس شعبه سوم ناحیه ۲۲ نوشته است که با عنایت به اظهارات شاکی پرونده و دفاعیات بعمل‌آمده از ناحیه متهم و نحوه انعقاد قراردادهای نفتی بین شاکی و متهم به عنوان فروشنده و خریدار و همچنین اسناد و مدارک موجود در پرونده ارکان کلاهبرداری از لحاظ ترتب واقع نشده است.

رمضانی گفت: بنابراین خانم عبادی دادیار اظهارنظر برعدم تحقق بزه کلاهبرداری با توجه به مدارک موجود در پرونده اذعان کرده اما حالا جای تعجب است که با چه مدرک و استدلال جدیدی از نظر قبلی خود برگشته و عنوان کلاهبرداری را محرز و مسلم دانسته است.در  ادامه سمیه سادات قدم گاهی یکی دیگر از وکلای باقری درمنی به دفاع از موکل خود پرداخت و گفت: پرونده ای که نماینده دادستان به آن اشاره می کند پرونده جدا محسوب می شود که در مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی به آن اشاره شده است و ربطی به این پرونده ندارد.

وی افزود: اینکه اعلام شده متهم ممنوع المعامله بوده است، دلیلی برای مجرمییت او نیست چرا که شرکت های تابعه موکلم مجاز به انجام معامله بودند. جالب است که موکل بنده ۴ سال پیش به اتهام معاونت در کلاهبرداری وارد زندان شد اما اکنون به عنوان مفسد فی الارض محاکمه می شود.

قدمگاهی اظهار داشت: بازپرس این پرونده همراهی و همکاری لازم را نداشت و چندین بار به من اعلام کرد که موکل تو اهل شکایت از بازپرس و قاضی است واز شخص من هم شکایت کرده است و حتی این موضوع را در این پرونده تلافی کرده است.

نظام جمهوری اسلامی به امثال باقری درمنی نیاز دارد

وکیل باقری درمنی با بیان اینکه موکلش یک کارآفرین است، گفت: نظام جمهوری اسلامی، نظام امثال بنده است. چرا که من جزء سادات هستم. علاوه بر این با توجه به اینکه موکل من یک کارآفرین است باید بگویم نظام جمهوری اسلامی به امثال این فرد نیاز دارد.

در ادامه حمید باقری درمنی با توجه به اعلام اخذ آخرین دفاع از سوی قاضی صلواتی در جایگاه متهم حضور یافت و به دفاع از خود پرداخت. متهم به فساد اقتصادی خطاب به دادگاه گفت: شرکت های زیرمجموعه من کاملا مستقل بودند و هیچ تخلفی هم صورت نگرفته است. چرا که صرف ادعای شاکی برای اسناد جعلی در این پرونده مطرح است و در این چهار سال حتی یک سوال در این رابطه از من انجام نشد.

وی افزود: در این پرونده اقدامات کافی در راستای قانون آئین دادرسی کیفری انجام نشد چرا که بنده چند معامله با نصیری متهم اصلی و فراری این پرونده داشتم و چون می خواستم بدهی این فرد را پرداخت و املاکم را آزاد کنم راضی به معامله شدم. نصیری سنگی را در چاه انداخته بود و من نمی توانستم دست روی دست بگذارم و ملکم از بین برود. اگر درست مصاحبه می شد من از این شخص طلب داشتم نه اینکه امروز بدهکار وی باشم.

باقری درمنی ادامه داد: اگر آمدم، خوبی کردم چرا باید اکنون با بدی جواب من را بدهند. اعداد و رقم های متفاوتی در کیفرخواست مطرح شد و من هرچقدر توجه می کنم متوجه اینکه چه جرمی انجام دادم نمی شوم. نمی فهمم چه کاری کردم که اکنون به من می گویند مفسد فی الارض. کارم به جایی رسیده است که روزانه ۶ قرص می خورم. آقای قاضی! من چه کاره این پرونده بودم. چه چیز عاید من شد؟ خواهشنا وجوهی که در این پرونده است را رد یابی کنید. ببینید چه چیزی به نام من است. ببنید آیا ملکی یا اموالی دارم؟ بروید و اموال نصیری که خیلی بیشتر از بدهی های مطرح شده است را توقیف کنید.

۴ سال التماس کردم/ من چه کاره این پرونده بودم

متهم فساد اقتصادی با بیان اینکه در این چهار سال کارم شده بود التماس کردن گفت: من نمی دانم انگ مشارکت در کلاهبرداری چرا به من خورده است؟ آقای قاضی! چه شد که به یک باره در این پرونده من مفسد فی الارض شدم. اقدامات و فعالیت های مربوط به این پرونده که از روز اول مشخص بود. چرا به یک باره عنوان افساد فی الارض مطرح شد. جزایری و نصیری فرار کردند. من هم اگر جرمی انجام می دادم فرار می کردم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم اظهار داشت: آقای درمنی! شما در حالی جلسات گذشته بدهی مالیاتی خود را رد کردید که بر حسب اعلام سازمان امور مالیاتی شما ۴۲ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارید. ۳۰ میلیارد تومان هم در حال بررسی است. البته درست تر این است که شما فرار مالیاتی دارید. در این رابطه توضیح دهید. که متهم پاسخ داد. من از سال ۹۰ هیچ فعالیت مالیاتی نداشتم و حتی مالیات بخشی از اموالم را توقیف کرد. شاید این عدد همراه با جریمه های سال های گذشته باشد. دقیق نمی دانم.

پایان رسیدگی به اتهامات باقری درمنی/ صدور حکم در موعد مقرر

با برگزاری جلسه نهم دادگاه رسیدگی به اتهامات باقری درمنی، قاضی با اعلام ختم رسیدگی گفت: در موعد مقرر قانونی، حکم متهم ردیف اول این پرونده یعنی باقری درمنی صادر می شود.
کد N1959013

وبگردی