آفتاب

/نرخ بازگشت سرمایه در استان ایلام 25 درصد است / بیکاری پنهان در ایلام بیداد می‌کند

/نرخ بازگشت سرمایه در استان ایلام 25 درصد است / بیکاری پنهان در ایلام بیداد می‌کند

استاندار ایلام با اشاره به ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در این استان گفت: نرخ بازگشت سرمایه در استان ایلام 25 درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در سمینار توسعه منطقه‌ای این استان گفت: استان ایلام استان بی‌نظیری است که سال‌ها وظیفه مرزبانی از کشور را برعهده داشته است اما به دلیل اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی در خط مقدم این نبرد بود هشت سال از سایر نقاط کشور عقب‌تر است. این هشت سال برای بسیاری از استان‌ها از لحاظ ساخت راه و کارخانه‌جات سال‌های طلایی محسوب می‌شود و ما این فرصت را نداشتیم.

وی ادامه داد: از اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 کارهای شایسته‌ای مانند ساخت پتروشیمی در استان ایلام شروع شد و آهنگ رشد اقتصادی استان مناسب است اما با این وجود مشکلات، نیازها و فقر آنچنان بالاست که کار مداوم و بسیاری را مطلبد. استان ایلام دارای منابع آبی بزرگی است به طوری که ما توانستیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به میزان هزار و 800 میلیارد تومان برای انتقال خطوط و پمپاژ آب استفاده کنیم و ظرفیت کشت آبی را از 70 هزار هکتار به 200 هزار هکتار برسانیم.

استاندار ایلام این استان را بهشت کشور دانست و افزود: استان ایلام نیازمند سرمایه‌گذاری است اما متاسفانه فرهنگ آن به خوبی تعریف نشده است؛ برای نمونه ما طرح‌هایی را جهت اشتغال در استان داشتیم که برخی از فعالین محیط زیستی بریدن چند درخت را بهانه کرده و شروع به اعتراض کردند. اگر ما به دنبال ایجاد اشتغال در استان هستیم باید تلاش کنیم تا در کنار ایجاد طرح‌های اشتغال به محیط زیست هم توجه داشته باشیم و اعتراضات ما مبتنی بر منطق باشد.

وی در مورد شاخص‌های اجتماعی این استان گفت: ما در همه شاخص‌ها به جز شاخص خودکشی و مهاجرت آمار مناسبی داریم. متاسفانه میزان خودکشی در استان در سطح کشوری دوم است و نرخ مهاجرت 19- است که ما باید تلاش کنیم تا با همدلی این معضلات را برطرف کنیم. اما در شاخص‌هایی مانند آمار طلاق نرخ باسوادی نزدیک به متوسط کشوری هستیم و برای برطرف کردن این معضلات باید بستر اشتغال در کشور را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: ‌اخیرا از صندوق توسعه ملی جهت استقراض نفت 700 میلیون دلار بودجه تصویب شده که براساس آن چهار درصد از درآمدها صرف استان خواهد شد. همچنین پتروشیمی‌های بسیاری یا شروع شده و یا در حال اقدام است که بسیاری از آنها منتظر سرمایه‌گذار هستند و ما با آغوش باز از آنها استقبال می‌کنیم.

سلیمانی دشتکی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: تقریبا همه دولت‌ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشته‌اند. این دولت نیز از این قاعده مستثنا نیست. با وجود شرایط سخت اقتصادی دولت آمادگی حمایت از سرمایه‌گذاران را دارد و در این راستا فرودگاه، راه‌ها و مناطق آزاد و بازارچه های نزدیک بستر مناسبی برای تقویت صنایع صادراتی هستند و این استان بازگشت سود و سرمایه را تضمین می‌کنند به طوری که نرخ بازگشت سرمایه در این استان 25 درصد است.

وی در مورد نرخ بیکاری در استان ایلام گفت: هرچند نرخ بیکاری از متوسط کشوری تقریبا یک درصد کمتر است؛ ولی بیکاری پنهان در ایلام بیداد می‌کند و دلیل آن این است که اشتغال براساس یک ساعت کار در هفته محاسبه می‌شود در حالی که با این شرایط اشتغال سه شیفت کار را باید شاغل دانست.

کد N1958826

وبگردی