آفتاب

کوارون با شیر طلایی ونیز از مکزیک به اسکار می‌رود

کوارون با شیر طلایی ونیز از مکزیک به اسکار می‌رود

همشهری آنلاین: پنج سال پس از بردن اسکار بهترین کارگردانی، آلفونسو کوارون این بار بخت خود را در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان آکادمی اسکار می‌آزماید.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايندي‌واير، فيلمساز 56 ساله كه پس از سال‌ها به اصل خود بازگشته و «رم» را به زبان مكزيكي ساخته، نماينده سينماي مكزيك در اسكار نود و يكم خواهد بود. هر چند انتظار مي‌رود هشتمين تجربه كارگرداني او در رشته‌هايي جز بهترين فيلم خارجي‌زبان هم نامزد دريافت اسكار شود. هر چه باشد، كوارون فيلمساز محبوب آكادمي اسكار است و اين را پنج سال پيش با «جاذبه» نشان داد.

«رم» نخستين بار در بخش مسابقه هفتاد و پنجمين جشنواره ونيز رونمايي شد و با بردن جايزه شير طلايي بهترين فيلم گام اول را براي درخشيدن در فصل جوايز محكم برداشت. شركت نتفيلكس هم تهيه‌كننده فيلم كوارون است، آن را روز 24 اوت (دو روز پيش از پايان مهلت قانوني) به مدت يك هفته در مكزيكوسيتي به نمايش عمومي گذاشت تا مشكلي براي حضور در رقابت اسكار نداشته باشد. اكران عمومي و نمايش در شبكه نتفليكس براي 14 دسامبر برنامه‌ريزي شده است.

داستان «رم» در دهه 1970 در مكزيك مي‌گذرد و گفته مي‌شود كوارون آن را بر اساس خاطره‌هاي دوران كودكي و نوجواني خود در سرزمين مادري ساخته است. پس از نمايش در جشنواره تلورايد، تورنتو و نيويورك، مديران نتفليكس در تلاش هستند آن را در سالن‌هايي با سيستم صوتي پيچيده‌تر هم اكران كنند؛ اتفاقي كه با توجه به موفقيت‌هاي «رم» در گوشه و كنار دنيا و علاقه مردم به ديدن آن روي پرده چندان دور از دسترس به نظر نمي‌رسد.

به احتمال فراوان مي‌توان «رم» را پس از «عشق» ميشاييل هانكه دومين فيلم سال‌هاي اخير دانست كه علاوه بر بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان، رقيبي جدي در بخش‌هاي بهترين فيلم، بهترين كارگردان، بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر زن (ياليستا آپارچيو كه در اصل نابازيگر است) در نود و يكمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار خواهد بود. ضمن اينكه بايد منتظر نامزدي اين فيلم سياه و سفيد در بسياري بخش‌هاي فني هم باشيم.

برخي كارشناسان از همين امروز يك اسكار بهترين كارگرداني براي كوارون كنار گذاشته‌اند تا او پس از «جاذبه» اين بار با «رم» يكي از مهم‌ترين جوايز آكادمي اسكار را با خود به خانه ببرد. سينماي مكزيك تا امروز هشت بار نامزد دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شده كه سه مورد آن مربوط به فيلم‌هاي الخاندرو گونزالس ايناريتو («عشق سگي» و «بيوتيفول») و گي‌يرمو دل‌تورو («هزارتوي پن») بوده است.

کد N1958724

وبگردی