آفتاب

پشت پرده تعطیل شدن یک تئاتر | یک مصوبه برای همه

پشت پرده تعطیل شدن یک تئاتر | یک مصوبه برای همه

شورای عالی انقلاب فرهنگی به نوعی در حکم بازوی اجرایی و سیاست‌گذاری رهبری در حوزه فرهنگ، هنر، آموزش عالی و به طور کلی مباحث فرهنگی کشور است

آفتاب: رئیس هیئت مدیره موسسه حقوق ارتباطات علامه و عضو انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران درباره روند ارزشیابی و نظارت بر تئاتر و تخلفات احتمالی از مجوز ارائه شده، گفت: اول باید ببینیم مسئولیت تئاتر و صدور مجوز در نظام حقوقی و نظارت ما برعهده کیست و اگر تخلفی رخ داد چه اتفاقی باید بیفتد؟
به گزارش آفتاب آنلاین؛ مهدی کوهیان، با تاکید بر اینکه سندی که هم‌اکنون براساس آن مجوز اجرای نمایش صادر می‌شود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نوعی در حکم بازوی اجرایی و سیاست‌گذاری رهبری در حوزه فرهنگ، هنر، آموزش عالی و به طور کلی مباحث فرهنگی کشور است و مصوباتش در حکم اعمال نظریات رهبری و سیاست‌های‌شان در حوزه فرهنگ تلقی می‌شود بنابراین تا زمانی که این مقررات بر هنرهای نمایشی ما حاکم است، باید به این سند احترام بگذاریم و تاکنون هم مجوزهای اداره‌کل هنرهای نمایشی برای آثار نمایشی به استناد همین مصوبه صادر شده است.
کوهیان با اشاره به مشکلی که اخیرا برای تیزر یک نمایش پیش آمد و منجر به بازداشت کارگردان آن و مدیر تئاترشهر شد، گفت: دو نفر از اعضای این شورا کارشناس دینی و مذهبی محسوب شده و از طرف سازمان تبلیغات اسلامی تائید می‌شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خیلی در تعیین آنها نقشی ندارد. در کنار این دو نفر، یک کارشناس آشنا به مسائل سیاسی و اجتماعی روز هم در این شورا حضور و در نهایت دو نفر هم به‌عنوان کارشناس متخصص تئاتر در این شورا هستند. یعنی اکثریت افرادی که در این شورا حضور دارند مسائل مذهبی، شئونات دینی، سیاسی و اجتماعی روز را به شدت دنبال و نظارت می‌کنند.
رئیس هیئت مدیره موسسه حقوق ارتباطات علامه یادآور شد: در چنین شرایطی وقتی این شورا به عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیر در حوزه نمایش کشور، نمایشی را دارای شرایط اجرا دانسته یعنی ضوابط آئین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن رعایت شده و در نتیجه همگی باید به تصمیم این شورا گردن بگذاریم. در این حوزه پیچیدگی‌های خاص تصمیم‌گیری وجود دارد و چنین شورایی که متشکل از افرادی با تخصص‌های مختلف است به درستی به‌عنوان مسئول تصمیم‌گیری در خصوص اجراهای نمایشی انتخاب شده است.
این حقوقدان حوزه رسانه و هنر همچنین درباره ورود مستقیم نهادهای دیگر برای برخورد با تخلفات احتمالی در تئاتر گفت: قوه قضائیه به هرحال مسئولیتی در قبال جرایم دارد و باید از وقوع جرم پیشگیری کند یا متخلفان را به مجازات برساند و قانون هم این اجازه را به او داده، اما همان قواعد و مقرراتی که این اجازه را به قوه قضائیه داده، به شورا هم این اجازه را داده که تشخیص دهد نمایشی با ارزش‌ها و ضوابط جمهوری اسلامی هم‌خوان است یا خیر. ما نمی‌توانیم تداخل وظایف و مسئولیت داشته باشیم. به‌هرحال شورای عالی انقلاب فرهنگی که یک نهاد بالادستی و فراقوه‌ای است مصوبه‌ای داشته که در آنجا مسئول این امر مشخص شده. کسی که پروانه نمایش دارد یک سند رسمی دولتی در اختیارش دارد و در واقع این مجوز را نظام جمهوری اسلامی به او داده. شورای ارزشیابی و نظارت هم شورایی تخصصی است. این شورا حتما مسائل و مصلحت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز را در تصمیماتش دخالت می‌دهد.

کد N1958485

وبگردی