آفتاب

ایران با ویژگی‌های منحصر به فرد مورد توجه مهاجران کشور افغانستان است

ایران با ویژگی‌های منحصر به فرد مورد توجه مهاجران کشور افغانستان است

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران گفت: کشور ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود و ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد از دیرباز مورد توجه مهاجران کشور افغانستان قرار گرفته است.

نصیر احمدنور در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه مراسم افتتاح سالن خروج و مراجعت اتباع افغانستانی در مرز دوغارون اظهار کرد: روابط ایران و افغانستان از اواخر دهه 50 خورشیدی که افغانستان مورد اشغال جماهیر شوروی قرار گرفت و مهاجران به کشورهای ایران و پاکستان رفت و آمد کردند آغاز شد.

[p]وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد ایران برای مهاجرت اتباع افغانستانی، افزود: زبان و فرهنگ مشترک و همچنین انتخاب این کشور به عنوان مسیری برای رسیدن به کشورهای اروپایی از عوامل اصلی این مهاجرت بشمار می‌رود.

[p]سفیر افغانستان بیان کرد: مشترکات فرهنگی سرمایه بزرگ برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور است و از هر گونه طرح و ایده در این زمینه حمایت می‌شود.

[p]وی با اشاره به هدف از سفر به مرز دوغارون، تصریح کرد: طرح خروج و مراجعت اتباع افغانستانی برای کسانی که از کارت آمایش و یا روادید خانواری برخوردار هستند از امروز در مرز دوغارون آغاز شد. این طرح در ابعاد مختلف انسانی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی همچنین روابط دولت با مردم، تشویق مهاجران برای برگشت به افغانستان، رونق بیشتر مراودات تجاری بین دو کشور و نیز افزایش و توسعه صادرات انواع تولیدات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان تأثیر دارد.

[p]احمدنور تصریح کرد: بیش از سه دهه است که اتباع خارجی به دلیل عدم اطلاع از شرایط موجود در کشور افغانستان اقدام به مهاجرت از ایران نکردند و تنها در مراسمی مانند عزاداری و یا تولد به صورت غیرقانونی سفر می کردند که در این راه طعمه قاچاقچیان آدم می‌شدند و این مهم تبعات منفی را به دنبال داشت. در این بازه زمانی برخی از اتباع برای انجام امورات مختلف از جمله کار و تحصیل به صورت داوطلبانه به ایران آمده و بعد از گذشت مدتی به افغانستان بازگشتند.

سفیر افغانستان گفت: اکنون با اجرای این طرح زمینه‌ای فراهم شده تا به صورت قانونی و طبق اعتبار تاریخ رفت و آمد ثبت شده در گذرنامه به کشور افغانستان مهاجرت کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که کشت مواد مخدر و اعتیاد از پیامدهای چهار دهه درگیری و جنگ در افغانستان است، افزود: جنگ‌های تحمیلی فرصتی را برای مافیای بین المللی مواد مخدر ایجاد کرد تا کشت این مواد افیونی را در افغانستان ایجاد کنند و این کشور بدین وسیله آسیب بسیاری دید. اگر قرار باشد این موضوع حل شود نزدیکترین راه حل، همکاری تمام کشورها برای پیروزی افغانستان در مقابل دشمنان است با این وضع مانند گذشته در افغانستان کشت مواد مخدر و حتی یک معتاد هم وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول مهم‌ترین مشکل را بازار مواد مخدر دانست و افزود: کشت خشخاش به تنهایی خطری ندارد بلکه زمانی خطرناک می‌شود که با مواد شیمیایی آمیخته گردد و این مواد از طرق مختلف از سوی کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای اروپایی وارد افغانستان شده و تبدیل به مواد مخدر می‌گردد، اگر بازارهای تقاضای مواد مخدر از بین برود زمینه تولید به صفر می‌رسد همچنین اگر در این کشور تولید نباشد و باز هم تقاضا وجود داشته باشد در کشوری دیگر تولید و عرضه صورت خواهد گرفت باید این مشکل ریشه‌یابی شده و از اساس حل گردد.


انتهای پیام

کد N1956758

وبگردی