آفتاب

پیشنهاد سناتور جمهوری‌خواه برای قتل کیم جونگ‌اون

پیشنهاد سناتور جمهوری‌خواه برای قتل کیم جونگ‌اون

در بخشی از کتابی که روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکا منتشر کرده، آمده است که یک سناتور جمهوری‌خواه پیشنهاد داده بود برای حل بحران کره‌شمالی، رهبر این کشور توسط چینی‌ها کشته شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی مجله نیو ریپابلیک، «باب وودوارد» روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی، در کتاب خود با عنوان «ترس»، گزارش می‌دهد که «لیندزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، تلاش کرد راه‌حلی برای بزرگ‌ترین معمای دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده ارائه دهد؛‌ این راه‌حل به قتل رساندن «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی و تبدیل کردن این کشور به یکی از مستعمره‌های چین بود. 

گراهام در سال ۲۰۱۷ این پیشنهاد را مطرح کرد؛ زمانی که در دولت آمریکا بر سر چگونگی حل مشکل کره‌شمالی اختلاف شدیدی وجود داشت. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا، در آن زمان در پی دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک برای این مشکل بود و تاکید داشت که دولت آمریکا در پی تغییر نظام سیاسی کره شمالی نیست. این در حالی است که باقی اعضای دولت، از جمله خود ترامپ، مشغول بررسی ایده گراهام بودند؛ ایده‌ای که تیلرسون از آن اجتناب می‌کرد.

در کتاب وودوارد به نقل از گراهام آمده است: «چین باید رهبر کر‌ه‌شمالی را به قتل برساند و به جای او یک ژنرال وفادار به چین را بنشاند. به گمان من، چینی‌ها کلید حل این مسئله هستند و باید او را سر به نیست کنند. ما نه، آن‌ها باید این کار را بکنند و کنترل نیروگاه‌های هسته‌ای را به دست بگیرند. باید جلوی آن را گرفت. یا این‌که کیم جونگ‌ اون را کنترل کرد. باید مانع حرکت به سوی یک سلاح بزرگ هسته‌ای شد. می‌ترسم کره‌شمالی بخواهد تسلیحات هسته‌ای‌اش را بفروشد.»

بر اساس کتاب وودوارد، به قتل رساندن کیم جونگ‌اون یکی از گزینه‌هایی بود که ترامپ آن را مورد بررسی قرار داده بود. او پیش‌تر نیز در تماسی تلفنی با «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، خواستار به قتل رسیدن «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه شده بود. 

 

کد N1956680

وبگردی