آفتاب
مرگ درختان نجف‌آباد در پی خشکسالی؛

کشاورزان زکات‌دهنده، زکات‌بگیر شده‌اند

کشاورزان زکات‌دهنده، زکات‌بگیر شده‌اند

به گفته نماینده حقآبه‌داران نجف‌آباد، یک‌سوم در ختان باغ‌های نجف‌آباد خشکیده‌اند و بسیاری از درختان ۶۰-۷۰ ساله در حال نابودی هستند. این امر حاصلی جز فقر، محرومیت و بلاتکلیفی برای باغداران نجف‌‌آباد نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خشکسالی در استان اصفهان که بخش عظیمی از حیات اجتماعی و اقتصادی آن زنده به زاینده‌رود بوده، صحنه‌های دردناکی را نه فقط برای کشاورزان و باغداران، بلکه تمامی مردم شهرهایی از قبیل نجف‌آباد، خمینی‌شهر، اصفهان، مبارکه، ورزنه و بسیاری دیگر که در محدوده حوضه آبریز زاینده‌رود قرار داشته، رقم زده است.    

در پی خشکسالی، کشاورزان زکات‌دهنده، به‌شدت دچار خسارت شده و خود دریافت‌کننده زکات شده‌اند

در این خصوص، مهران صادقی (عضو شورای اسلامی شهر علویجه، نماینده شورای اسلامی شهرستان نجف‌آباد در شورای استان اصفهان و عضو هیئت رییسه شورای استان اصفهان) اظهار داشت: خشکسالی موجب شده باغ‌های میوه غرب حوضه آبریز زاینده‌رود که حاصل زحمات ۳۰-۴۰ ساله هر نسل کشاورزان حقآبه‌دار از زاینده‌رود است، دچار بحران و نابودی شوند.

وی افزود: خوشبختانه در ماه گذشته، ۳۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که بخش عمده‌ای از باغ‌ها مشروب شده و از خشکیدن کامل نجات یافتند. با این حال، این میزان آبرسانی کفایت شرایط موجود را نمی‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر علویجه با بیان اینکه کشاورزانی که زمانی زکات‌دهنده بوده‌اند، اکنون زکات‌گیرنده شده‌اند، تاکید کرد: به همان دلیلی که در قسمت شرق اصفهان (ورزنه، زیار) موجب شد کشاورزان صیفی‌کار و دارای مزارع غله دچار خسارت و نابودی شوند، به همان دلیل هم باغداران و کشاورزان قهدریجان، مبارکه، نجف‌آباد و فریدون‌شهر متضرر شده‌اند.

عدم مدیریت بهینه فاجعه کنونی آب، منجر به جنگ آب در سال آینده می‌شود

عضو هیئت رییسه شورای استان اصفهان اظهار داشت: زمانی می‌گفتند ما دچار بحران آب شده‌ایم درحالی‌که به‌ شخصه اعتقاد دارم بحران آب متعلق به سال‌ها قبل است. در واقع، ما در فاجعه آب به سر می‌بریم.

صادقی با بیان اینکه اکنون ذخیره آب زاینده‌رود به کمترین میزان چند دهه اخیر رسیده، گفت: اگر فاجعه کنونی آب مدیریت نشود، سال آینده دچار جنگ آب خواهیم شد. بنابراین برای یک‌چنین مساله‌ای باید در سطح کلان، فکر شود. وضعیت باغداران نجف‌آباد هم جدا از نقاط دیگر نیست.

نماینده شورای اسلامی شهرستان نجف‌آباد در شورای استان اصفهان در اشاره به مشکلات شهرستان نجف‌آباد، تصریح کرد: چیزی که موجب آسیب و آزار برای کشاورزان و در مجموع، مردم نجف‌آباد می‌شود این است که این شهر به لحاظ وسعت، جمعیت و اهمیت موقعیتی، سومین شهرستان بزرگ و ویژه استان بعد از اصفهان و کاشان است. با این وجود، اعتباراتی که برای نجف‌‌‌آباد (برای مثال در حوزه خشکسالی) تخصیص داده می‌شود به‌اندازه هشتمین شهر اصفهان نیز نیست. آنچه حق نجف‌‌آباد است تاکنون ادا نشده است.

یک‌سوم درختان باغات نجف‌آباد به‌طور کامل خشک شده، و دیگر قابل احیاء نیستند

در همین رابطه، مرتضی حیدری (باغدار و نماینده حقآبه‌داران شهرستان نجف‌آباد) در شرح مصائب و رنج‌های باغداران نجف‌‌آباد به ایلنا گفت: تمام درختان باغ‌ها دچار خسارت شده‌اند اما تقریبا یک‌سوم آنها به کلی خشک شده‌ و دیگر قابل احیا‌ء نیستند.

وی با بیان اینکه برای هر هکتار، قرار شده نهادهای ذیربط ۶۰۰ هزار تومان جهت آبرسانی دریافت کنند، اظهار داشت: ما کشاورزان دچار نابودی شده‌ایم. درخت مثل فرزند انسان است. بعلاوه، بر خلاف فرزند انسان که از یک سنی، می‌تواند روی پای خودش بایستد و امورات شخصی زندگی‌اش را پیش ببرد درخت را از زمانی که می‌کاری تا ابد، باید مواظبتش کنی.

بانک کشاورزی، شرایط بغرنج باغداران را نادیده گرفته، وامش را تمام و کمال با بهره از کشاورزان پس می‌گیرد

حیدری با اشاره به وسعت ۳۰۰۰ هکتاری باغ‌های شهرستان نجف‌آباد، گفت: اکنون درختان با ۶۰-۷۰ سال سن در حال نابودی هستند. باغداران هم به‌شدت سرگردان و بلاتکلیف هستند. نه کاری دارند و نه پولی. فقر و محرومیت به جایی رسیده که آنهایی که به‌تازگی ازدواج کرده، و فرزند خردسال دارند از ازدواج‌شان پشیمان شده‌اند.

نماینده حقآبه‌داران شهرستان نجف‌آباد در پایان در انتقاد از بانک کشاورزی، اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی، این بانک در بسیاری اوقات، حیثیت کشاورزان را می‌برد. گرچه می‌گویند وام‌هایی که داده می‌شود بدون بهره هستند اما در عمل، بانک، وام و بهره‌اش را بی‌توجه به شرایط بغرنج باغداران، تمام و کمال دریافت می‌کند.   

کد N1956197

وبگردی