آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها بسته سفری ایران را گران می‌کند/سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌رویم

دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها بسته سفری ایران را گران می‌کند/سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌رویم

حرمت‌الله رفیعی می‌گوید: هتل‌داران پیشنهاد داده‌اند که از مسافران خارجی به دلار پول بگیرند ولی باید از آنها پرسید که در کجای دنیا چنین موضوعی رواج دارد. از طرفی با این تصمیم ایرلاین‌های خارجی نیز درخواست دریافت هزینه‌های خود به دلار را می‌دهند و درنهایت بسته سفری به ایران افزایش پیدا می‌کند.

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) درباره دو نرخی شدن قیمت بلیت هتل‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: هتل‌داران پیشنهاد داده‌اند که از مسافران خارجی به دلار پول بگیرند ولی باید از آنها پرسید که در کجای دنیا چنین موضوعی رواج دارد؟ در همه کشورها هزینه هتل‌ها بر مبنای پول رایج کشور محاسبه می‌شود و این موضوع پیشنهاد غیرمنطقی نیست.

وی افزود: چنین تصمیمی می‌تواند تبعات منفی را برای صنعت گردشگری ایجاد کند چراکه وقتی قرار باشد هزینه‌ها از مسافر خارجی به‌صورت ارز گرفته شود؛ طبیعی است که در شرایط خاصی که مسافر ایرانی هم نیاز به هتل دارد، هتلداران براساس منافع خود گردشگران خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهند که این کار به شدت غلطی است.

رفیعی با بیان اینکه دو نرخی کردن هزینه هتل‌ها معنی ندارد، ادامه داد: چندی پیش ایرلاین‌های خارجی قصد داشتند اعلام کنند که از این پس هزینه‌های خود را به‌صورت ارز دریافت می‌کنند ولی پیرو این موضوع سازمان هواپیمایی کشوری به آنها نامه زد و گفت که حق انجام چنین کاری را ندارید و باید هزینه‌های خود را به‌صورت وجه رسمی کشور یعنی ریال دریافت کنید. حال در صورتی که برای هتل‌ها این اتفاق بیفتد؛ قطعا ایرلاین‌ها هم درخواست خود را اعلام کرده و می‌گویند که وقتی هتل‌های شما هزینه‌های خود را به این صورت دریافت می‌کنند، چرا ما نتوانیم این کار را انجام دهیم؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه زیان این موضوع بیشتر از همه متوجه هتلداران خواهد بود، گفت: در شرایطی که هم مسافر ورودی کم است و هم هتل‌های ما تقریبا خالی است؛ با چنین تصمیمی وضعیت را بدتر از بد نکنیم. وقتی هتلداران مرتب برای دو نرخی شدن به ما فشار وارد کنند و به آژانس‌‌دارها اتاق ندهند، بنده به سمت بوم‌گردی و خانه‌های مسافر رفته و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنم. به‌این ترتیب روز به روز از میزان مسافران هتل‌ها کاسته می‌شود که این مسئله برای هتل‌ها به‌شدت بد است.

وی با اعلام این مطلب که با رها کردن پول رایج مملکت و گرفتن هزینه‌ها بر مبنای دلار و یورو به‌شدت مخالف است، افزود: به این موضوع نباید به صورت کوتاه‌مدت نگاه کرد چراکه با چنین اقداماتی بیشتر به پول رایج کشور لطمه وارد می‌شود. همچنین دونرخی شدن هتل‌ها خلاف رویه هتل‌های بین‌الملل است و در نهایت سبب خالی ماندن خود آنها می‌شود. اگر به این موضوع نگاه بلندمدت داشته باشیم متوجه آسیب‌های آن شده و به‌هیچ‌وجه اجازه همچین کاری را نخواهیم داد.

رفیعی در ادامه با بیان اینکه چند سال است که ما مرتب می‌گوییم که بسته سفر به ایران گران بوده و دولت و هتل‌داران هم این موضوع را قبول دارند، توضیح داد: براساس شرایط ایجاد شده و همزمان با بالا رفتن دلار که به‌هیچ وجه ما آن را تایید نمی‌کنیم؛ بسته سفر به ایران تا حدی مناسب شده و شاید به این دلیل گردشگرانی به آمدن در ایران راغب شوند اما چنین اقدامی بار دیگر سبب گران شدن بسته سفری ایران شده و دیگر همین میزان گردشگر محدود هم به ایران نمی‌آیند. در نهایت باید بگویم که اگر چنین تصمیمی اتخاذ شود؛ ما به عنوان آژانس‌دار دیگر رغبت نمی‌کنیم مسافران خود را با چنین قیمتی به هتل ببریم چراکه هزینه ما سنگین تمام شده و برایمان سودی نخواهد داشت.

کد N1956178

وبگردی