آفتاب

دور تازه برای تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا

دور تازه برای تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا

همشهری آنلاین: مهلتی که واشنگتن برای ابراز نظر شهروندان این کشور درباره‌ی افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی تعیین کرده بود به پایان رسید. به این ترتیب احتمال اینکه به‌زودی جنگ تجاری میان دو کشور تشدید شود بالاتر رفته است.

  • آشنایی با آمریکا و چین

 دولت ایالات متحده به شهروندان این کشور امکان ابراز نظر درباره‌ی بالابردن تعرفه‌های گمرکی بر شماری از کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را فراهم کرده بود. مهلت این اقدام بامداد دوشنبه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) به سر رسید.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اکنون واشنگتن می‌تواند طرح خود برای افزایش تعرفه‌های گمرکی را اجرایی کند. در این صورت، نیمی از واردات آمریکا از چین شامل تعرفه‌های تنبیهی خواهد شد.

آمریکا پیش‌تر بر شماری از کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی وضع کرده بود.

به گزارش روزنامه آلمانی هندلزبلات تعرفه‌های تنبیهی احتمالی جدید حدود ۶ هزار کالای وارداتی چینی از جمله مواد خوراکی، پوشاک، تولیدات شیمیایی، فلزات و وسایل الکتریکی را در بر می‌گیرد.

  • واکنش چین

چین تهدید کرده است که در صورت چنین اقدامی از جانب واشنگتن، پکن نیز بر ۶۰ میلیارد دلار واردات آمریکایی تعرفه‌های ۵ تا ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد.

چین سالانه کالاهای گوناگون به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار از آمریکا وارد می‌کند. صادرات چین به آمریکا معادل ۵۰۰ میلیارد دلار است.

دولت چین همچنین اعلام کرده است که از دولت ترامپ به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند، زیرا معتقد است که افزایش تعرفه‌های گمرکی از جانب آمریکا نه تنها به چین بلکه به کل تجارت جهانی لطمه می‌زنند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه‌های اخیر بارها تهدید کرده است که اگر چین مازاد تجاری مبادلات خود با آمریکا را کاهش ندهد، بر روی تمامی کالاهای وارده از چین تعرفه‌های تنبیهی اعمال خواهد شد.

کد N1956118

وبگردی