آفتاب
مدیر ارشد ویکی پدیای فارسی مطرح کرد؛

برخی کاربران ویکی پدیا اطلاعات آن را وحی منزل می دانند

برخی کاربران ویکی پدیا اطلاعات آن را وحی منزل می دانند

مدیر ارشد ویکی پدیای فارسی با اشاره به اعتماد زیاد مخاطبان به این دانشنامه عمومی اذعان کرد:برخی کاربران فکر می کنند اطلاعات ویکی پدیا وحی منزل است که این مشکل به سوادرسانه ای آنها برمی گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی با موضوع کاربرد و تکنیک های ویکی پدیا در ارتباطات بعدازظهر امروز سه شنبه ۲۰ شهریور با حضور تعدادی از مدیران ارشد ویکی پدیای فارسی در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها  برگزار شد.

محسن سالک، دیوان سالار و مدیر ارشد ویکی پدیای فارسی در این نشست گفت: اعتماد بسیار زیادی بین خواننده ها و ویکی پدیا وجود دارد که البته یک وجه منفی آن این است که کاربران فکر می کنند اطلاعات ویکی پدیا وحی منزل است؛ این مشکل به سطح پائین سواد رسانه ای مخاطبان بر می گردد.

وی با اشاره به قابل تقدیر بودن اطلاعات ویکی پدیا به صورت لحظه ای تاکید کرد که ویکی پدیا را باید نه یک منبع اولیه بلکه یک منبع ثانویه تلقی کرد چرا که همواره سعی می کند اطلاعات جدیدی در رابطه با موضوعات مورد جستجو بارگذاری کند.

وی به بالا بودن میزان مراجعه به ویکی پدیا در اینترنت اشاره کرد که حتی در مقاطعی منجر به دان شدن (قطع موقت دسترسی) ویکی پدیا شده است از جمله در زمان درگذشت مایکل جکسون که به حدی به ویکی پدیا مراجعه شده بود که این دانشنامه عمومی برای مدتی از کار افتاد.

این مدیر ارشد ویکی پدیای فارسی در عین حال به نقش ویکی پدیا در گسترش علم و دانش پرداخت و گفت: ما بسیار می کوشیم با فضاهای آکادمیک و استادان دانشگاه ارتباط برقرار کنیم. همچنین با موزه ها، دانشنامه ها و کتابخانه های بزرگ؛ هر چند در پاره ای اوقات آنها چنین علاقه ای برای ارتباط گرفتن با ما ندارند.

سالک درباره منابع درآمدی ویکی پدیای فارسی و همچنین انگیزه مدیران این دانشنامه عمومی از تداوم فعالیت درآن افزود: در سیستم غربی، فرهنگ اعانه و کمک کردن به سایت هایی مانند ویکی پدیا باب شده است هر چند خود ویکی پدیا اعلام کرده که هدفش کسب سود اقتصادی نیست اما در عین حال به کاربران می گوید که اگر مطالب این دانشنامه را بعد از مطالعه، ارزشمند تلقی می کنند، به این دانشنامه کمک کنند.

وی همچنین گفت: مدیران ارشد ویکی پدیای فارسی حدود ۳۰ نفر هستند که هر کدام از آنها البته شغل دیگری دارند و مقالات ویکی پدیا را به صورت یک کار داوطلبانه تهیه و بارگذاری می کنند.

در این نشست همچنین احمد عامری در مقام هماهنگ کننده برنامه آموزشی ویکی پدیای فارسی ضمن بیان تاریخچه ای از شکل گیری ویکی پدیا از سال ۲۰۰۱ تاکنون گفت: این دانشنامه تا به حال بیش از ۳۰۰ زبان را پوشش داده است. بیش از ۴۵ میلیون مقاله دارد و تعداد کاربران ماهیانه آن به ۲۰۰ هزار نفر بالغ می‌شود. ویکی پدیا بیش از ۱۵ میلیارد بازدید را ثبت کرده است و تقریبا هر ثانیه ۶ هزار بار دیده می‌شود.

به گفته وی، ویکی پدیا سایتی کاربرمحور است و به همین خاطر می توان به اطلاعات موجود در مقالات آن به صورت لحظه ای اضافه کرد و از این حیث بزرگترین پروژه تعاملی جهان به شمار می رود.

همچنین آرش سلیمانی یک مدیر دیگر ارشد ویکی پدیای فارسی این دانشنامه را رسانه ای کاملا مستقل و بی طرف توصیف کرد که اطلاعات را بدون جهت گیری به مخاطبانش عرضه می کند.

وی نیز گفت: ویکی پدیا دانشنامه ای عمومی است و نه تخصصی و لذا کاربران اصلی آن، عموم مردم هستند. ویکی پدیا ۴۰ میلیون مقاله به حدود ۴۰۰ زبان دارد.

محمد حیدرزاده یک مدیر دیگر ارشد ویکی پدیای فارسی با اذعان به اینکه ویکی پدیا معتبر نیست در عین حال توضیح داد: این عدم اعتبار از این نظر است که ویکی پدیا یک دانشنامه است و دانشنامه ها هم بنا به ذات خود معمولا حرف آخر را در مورد یک مقوله نمی زنند.

کد N1955950

وبگردی