آفتاب

فائو برای کنترل کانون‌های بحران گرد و غبار وارد عمل می‌شود

فائو برای کنترل کانون‌های بحران گرد و غبار وارد عمل می‌شود

همشهری آنلاین: معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای کنترل کانون‌های بحران گرد و غبار تاثیرگذار بر ایران وارد عمل می‌شود.

به گزارش ايرنا، ناصر حیدری پور روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی هماهنگی و هم‌اندیشی امور مراتع کشور در مشهد گفت: 70 تا 80 درصد منشا گرد و غبار در ایران منابع و کانون‌های خارجی است که در این زمینه همه کشورهای منطقه باید مشارکت کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا مسئولان فائو برای تهیه و تدوین سند همکاری منطقه‌ای در حوزه بیابان‌زدایی و بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای منطقه در این زمینه، مهر امسال به ایران سفر می‌کنند.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: با توجه به این که گرد و غبار موجود در ایران متاثر از کشورهای افغانستان، ترکمستان، عراق، سوریه و اردن است، مشارکت جدی کشورهای منطقه و مداخله یک سازمان بین‌المللی واسط برای مدیریت این وضعیت ضرورتی بود که با موافقت فائو محقق شد.

وی افزود: هم اکنون در زمینه کانون‌های فرسایش بادی بحرانی در کشور چند اولویت داریم که شامل خوزستان، دشت سیستان، ارومیه و جنوب کرمان در جازموریان و ریگان بم می‌باشد.

حیدری‌پور اظهار داشت: سطح کانون‌های تحت تاثیر فرسایش بادی در ایران 32 میلیون هکتار و کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی هفت میلیون و 700 هزار هکتار است.

وی گفت: ایران از نظر سطح کانون‌های فرسایش بادی دارای رتبه پنجم در منطقه است اما تحت تاثیر کانون‌های فرسایش بادی دیگر مناطق قرار دارد.

کد N1955630

وبگردی