آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

چینی‌ها حتی به هموطنان خود رحم نمی‌کنند/هیچ مکانیزمی برای انتخاب راهنمایان تور وجود ندارد

چینی‌ها حتی به هموطنان خود رحم نمی‌کنند/هیچ مکانیزمی برای انتخاب راهنمایان تور وجود ندارد

حرمت‌الله رفیعی می‌گوید: بسیاری از گردشگران چینی توسط چینی‌هایی که در دانشگاه بین‌المللی قزوین در حال تحصیل هستند، به ایران می‌آیند و به‌همین دلیل ضوابط قانونی تور برای آنها رعایت نشده و هر اتفاقی ممکن در این مسیر برای گردشگران چینی بیفتد.

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) درباره وضعیت راهنمایان چینی که تورهایی را از چین به ایران می‌آورند، به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر بسیاری از گردشگران چینی توسط چینی‌هایی که در دانشگاه بین‌المللی قزوین در حال تحصیل هستند، به ایران می‌آیند و به‌همین دلیل ضوابط قانونی تور برای آنها رعایت نشده و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. به‌عنوان مثال این افراد به‌جای اینکه گردشگران چینی را به هتل ببرند؛ آنها را به خانه‌های اجاره‌ای در تهران برده و به‌این صورت شرایط یک تور استاندارد برای آنها رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به‌طور کلی در میان چینی‌ها افراد متقلب بسیار زیاد است، ادامه داد: این افراد که به اصطلاح نام خود را راهنمای تور گذاشته‌اند؛ حتی به هموطنان خود رحم نمی‌کنند و اقدامات بدِ خود را هم گردنِ ایرانیان می‌اندازند. به‌عنوان مثال یکی از شایع‌ترین رفتار آنها که سر و صدای زیادی هم کرد، فروختن "کاکل بلال" به‌جای "زعفران ایرانی" بود که در نهایت هم همه‌چیز را گردن ایرانیان انداختند.

رفیعی ادامه داد: با چنین اقداماتی؛ گردشگرانی که برای گذراندن اوقاتی خوش به ‌ایران آمده‌اند، اوقات بدی را سپری می‌کنند و به‌این صورت نه تنها دیگر خودشان به ایران نمی‌آیند، بلکه به دوستان و آشنایان هم درباره ایران بد می‌گویند. به همین دلیل در حال حاضر تعداد گردشگران چینی در کشور کاهش پیدا کرده و این کاهش روز به روز هم بیشتر می‌شود. متاسفانه ما در ایران هیچ نظارت درستی روی نحوه کار تورلیدرهای چینی نداریم. البته این مسئله فقط مختص به چینی‌ها نبوده و در آینده نزدیک می‌تواند، صنعت گردشگری ما را با مشکلات جدی مواجه کند.

مرتضی قربانی (دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) نیز درباره این موضوع گفت: مسئله راهنمایان تور تنها مختص به چینی‌ها نبوده و در بازار هدف هند هم کاملا مشهود است چراکه اکثر تورلیدرهایی که در کشور ما وجود دارند؛ به زبان‌های انگلیسی و اروپایی مسلط هستند و ما در بازارهای کشورهایی همچون چین و هند با نبود تورلیدر آموزش دیده مواجه هستیم. البته می‌توان به عنوان یک راهکار، به‌طور همزمان از یک مترجم چینی و راهنمای ایرانی استفاده کرد ولی متاسفانه هنوز مکانیزمی برای این موضوع درنظر گرفته نشده است.

وی در ادامه افزود: البته استفاده از دانشجویان کشوری خاص همچون چین برای تورهای مربوط به آن کشور، اتفاق دوری نبوده و در کشورهای دیگری هم رواج دارد. شاید گفتن این موضوع برای شما جالب باشد که در حال حاضر خیلی از راهنمایان تور که در کشور تایلند برای مارکت ایرانی استفاده می‌شوند، طلبه‌های تایلندی هستند که در ایران درس خوانده‌اند و سال های زیادی‌ست که در کشور خودشان به‌ عنوان راهنمای گردشگری برای ایرانیان مشغولند. به‌طور کلی باید بگویم که این موضوع یکی از راه‌حل‌های جبران کمبود راهنمایان آموزش دیده برای کشورهای خاص است و در نقاط مختلفی از جهان انجام می‌شود.

قربانی ادامه داد: باتوجه به هدف فرهنگی اکثر گردشگرانی که به ایران می‌آیند، داشتن اطلاعات تاریخی، فرهنگی برای راهنمای تور یکی از ملزومات بوده و نمی‌توان به صرف اینکه کسی زبان چینی می‌داند، او را به‌عنوان راهنمای تور انتخاب کرد چراکه راهنمایان تور باید توانایی رفع نیاز گردشگران را داشته باشند تا اوقات خوشی برای آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال گسترش ورود گردشگر از کشور چین هستیم و برای این موضوع باید برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم، درباره مکانیزم انتخاب راهنمایان تور گفت: امروز هیچ مکانیزمی وجود ندارد و ممکن است در مراجعه حضوری فرد به آژانس و تنها به‌دلیل اینکه فرد زبان کشور مورد نظر را می‌داند، برای این کار استخدام شود. قاعدتا آژانس‌ها از این موضوع استقبال می‌کنند و حتی ۹۵ درصد تورلیدرهای که در کشورهای خارجی به مسافرانی ایرانی خدمات می‌دهند، ایرانیانی هستند که لزوما دوره‌های تورلیدری ندیده‌اند ولی آن شرکت خاص سعی می‌کند با استفاده از تورلیدرهای قدیمی که در آنجا وجود دارد، به این افراد آموزش لازم را بدهند.

دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره بحث نظارت بر تورهایی که به ایران می‌آیند نیز توضیح داد: به طور کلی مسئول گردشگری که وارد ایران می‌شود؛ آژانس واردکننده آن است که براساس مکانیزمی که برای آن تعریف شده، آژانس به هیچ‌وجه نمی‌تواند تخلف غیرمجازی را انجام دهد. چراکه در ابتدای درخواست ویزا برای مسافران حتی محل اقامت فرد در هتل مشخص شده و امکان بردن گردشگر به خانه مسافر یا مکان‌های دیگری نیست.

وی اضافه کرد: مشکل ما در حال حاضر این است که برخی مسافران با توجه به آشناهای خود در ایران می‌توانند ویزا بگیرند و وارد شوند که در این صورت هر اتفاقی می‌تواند بیفتد. برخی از  افرادی که در گذشته در آژانس‌ها فعالیت کردند و کار را یاد گرفتند؛ حال خودشان دست به کار شده و با بازاریابی و جذب مسافران اقدام به برگزاری تورهایی می‌کنند که خارج از آژانس‌ها شکل می‌گیرد.

قربانی در پایان گفت: ما در شرایط فعلی برای حل چنین مشکلاتی پیشنهاد دادیم که برای چینی‌زبانانی که در ایران فعالیت می‌کنند، دوره فشرده‌ راهنمایی تور برگزار شود تا آژانس‌ها به‌طور شایسته‌تری بتوانند از آنها استفاده کنند. چراکه وجود تورلیدر همزبان با گردشگر؛ می‌تواند در جذب آنها کمک شایانی کند و در نهایت سبب توسعه صنعت گردشگری شود.

کد N1954487

وبگردی