آفتاب

شماره ۱۶۸ آتیه نو منتشر شد

شماره ۱۶۸ آتیه نو منتشر شد

در شماره تازه آتیه نو می‌خوانید: صاحبان صنایع کوچک که حتی پیش از مشکلات و التهابات اقتصادی اخیر، به دلیل نداشتن بنیه مالی قوی و سرمایه در گردش مکفی با مشکل تامین مواداولیه روبه‌رو بودند، اکنون و در شرایطی که حتی غول‌های صنعت و تولید کشور هم با مشکل تامین مواداولیه روبه‌رو هستند، به خط پایان، یعنی تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و اخراج کارگران فکر می‌کنند.

به گزارش ایلنا، شماره ۱۶۸ هفته نامه آتیه نو منتشر شد. در داستان جلد این شماره با عنوان «نبرد تن به تن با موانع تولید»، هفته‌نامه آتیه‌نو یکی از چالش‌های مهم این روزهای صنعت کشور یعنی تامین مواداولیه را بررسی کرده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «مشکل بزرگی که این روزها تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف اقتصادی با آن دست به گریبان شده‌اند، چالشی به نام تامین مواداولیه است. نگرانی آن‌ها از اینکه وقتی موجودی انبار مواداولیه‌شان به پایان برسد چگونه و با چه قیمتی باید آن را جایگزین کنند و اینکه آیا اصولا مواداولیه‌ای در آن مقطع وجود خواهد داشت یا خیر، دغدغه‌ای است که خواب را از چشم کارخانه‌داران بخش‌خصوصی ربوده است. بخشی از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع کوچک که حتی پیش از مشکلات و التهابات اقتصادی اخیر، به دلیل نداشتن بنیه مالی قوی و سرمایه در گردش مکفی با مشکل تامین مواداولیه روبه‌رو بودند، اکنون و در شرایطی که حتی غول‌های صنعت و تولید کشور هم با مشکل تامین مواداولیه روبه‌رو هستند، به خط پایان، یعنی تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و اخراج کارگران فکر می‌کنند.»

«برداشت از جیب آسیب‌پذیران؟!» دیگر مطلب اصلی این شماره هفته‌نامه تخصصی حوزه رفاه و تامین اجتماعی است که در آن، آیین‌نامه‌ای که فرمول محاسبه مطالبات انباشته و تاریخی تامین‌اجتماعی از نهاد دولت را تغییر داده است مورد بررسی قرار گرفته است:«...سازمان تامین‌اجتماعی مدت‌هاست در شرایط مالی چندان مناسبی به سر نمی‌برد. نشانه‌های بروز ناپایداری مالی در تامین‌اجتماعی چند وقتی است دیده می‌شود. آمار و ارقام صورت‌های مالی نیز حکایت از وضع مالی نه‌چندان مناسب منابع و مصارف در این سازمان دارد. بر اساس گزارشی که چند ماه پیش درباره سازمان تامین‌اجتماعی منتشر شد، این سازمان از سال۹۴، کسری نقدینگی دارد که غالبا پیامد قوانین و مقررات و طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی و مغایر اصول محاسبات بیمه‌ای بوده که به سازمان تحمیل شده، همچنین پرداخت نشدن مطالباتش از سوی دولت. آن طور که برآوردها می‌گویند، اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، دیری نخواهد پایید که تامین‌اجتماعی نیز دچار مشکلاتی شبیه صندوق‌های بیمه‌ای دیگر شود...»

 آتیه نو در این شماره همچنین گزارشی تصویری از برنامه راهپیمایی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به مناسبت روز خانواده و تکریم سالمندان دارد. این برنامه جمعه گذشته با استقبال خوب بازنشستگان و مستمری بگیران در بوستان لاله تهران و همزمان در شهرهای دیگر کشور برگزار شد.

سایر عناوین مهم این شماره عبارتند از:

تامین‌اجتماعی را تضعیف نکنیم! (یادداشتی از رضا منوچهری‌راد؛ کارشناس سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی)

رسالت اجتماعی پزشکان برای گذر از روزهای سخت (قائم‌مقام وزیر بهداشت از پزشکان و داروسازان درخواست کرد که در شرایط خاص فعلی، محدودیت‌ها را در نظر بگیرند)

شاخص توزیع خدمات رفاهی در میان بازنشستگان (یادداشتی از حسین شاهوردی؛ مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان)

اماواگرهای توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر (میزگرد «آتیه‌‌نو» درباره‌ آسیب‌شناسی کنشگری سازمان‌های غیردولتی)

کارفرمایان و تامین‌اجتماعی در یک کادر (یادداشتی از شایسته شریعتمداری؛ معاون دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین‌اجتماعی)

تجارت؛ از رویا تا واقعیت (گفت‌وگو با رزیتا کارپور، کارآفرین صادرات)

معضل مابه‌التفاوت نرخ ارز در واردات مواداولیه (یادداشتی از جمشید پژویان؛ کارشناس اقتصادی)

نحوه بیمه‌پردازی فرزندان دختر مستمری‌بگیران (مشاور «آتیه‌نو» پاسخ می‌دهد)

فرصت‌ها و تهدیدهای تولید در شرایط تحریم (یادداشتی از علیرضا عباسی؛ عضو اتاق بازرگانی تهران)

سوختن در آتش تنهایی اخلاقی (بررسی پدیده خودسوزی از منظر طردشدگی و به بن‌بست رسیدن امکان گفت‌وگوی اجتماعی)

ارز، تحریم و بخش‌نامه‌های متعدد: موانع تامین مواداولیه (یادداشتی از مهدی پورقاضی؛ رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران)

کد N1953308

وبگردی