آفتاب

رابطه پروتئین خون با غذا و روغن زیتون

رابطه پروتئین خون با غذا و روغن زیتون

یک پروتئین در خون ما وجود دارد که پس از خوردن غذا افزایش می‌یابد، به ویژه هنگامی که ما غذاهایی مانند روغن زیتون با چربی‌های اشباع نشده بالا می‌خوریم. در حال حاضر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این پروتئین نقش مهمی در پیشگیری از علت اصلی حمله قلبی و سکته مغزی دارد.

آفتاب: یک پروتئین در خون ما وجود دارد که پس از خوردن غذا افزایش می‌یابد، به ویژه هنگامی که ما غذاهایی مانند روغن زیتون با چربی‌های اشباع نشده بالا می‌خوریم. در حال حاضر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این پروتئین نقش مهمی در پیشگیری از علت اصلی حمله قلبی و سکته مغزی دارد.

این پروتئین آپولیپوپروتئین A-IV (ApoA-IV) نامیده می‌شود و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه میزان بالای آن در خون با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

در حال حاضر، برای اولین بار، دانشمندان در بیمارستان سنت مایکل در تورنتو، کانادا، نشان داده اند که ApoA-IV پلاکت های خون را به لخته های خون متصل می کند.

آنها همچنین نشان می دهند که ApoA-IV می تواند برای کاهش سرعت شرایط التهابی، بدون محدود کردن تجمع پلاکتی که متوقف خونریزی می شود، کار کند.

هیو نی، مدیرعامل پتروشیمی مرکز تحقیقات زیست پزشکی دانشگاه کینان بیمارستان سنت مایکل، گفت: «جمع‌آوری پلاکت می‌تواند جان‌ انسان2های زیادی را نجات دهد، زیرا خونریزی در عروق آسیب دیده را می‌تواند متوقف کند.»

اما، او اضافه می کند، ما معمولا نمی‌خواهیم پلاکت‌ها مانع جریان خون در عروق شوند.  به عنوان مثال، اگر رگ خونی مسدود شده در قلب یا مغز باشد، این موضوع که می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی، یا مرگ شود.

آترواسکلروز و ترومبوز

همانطور که خاطرنشان شد، اختلالات ترومبوتیک مانند حمله قلبی و سکته مغزی، علت اصلی مرگ و میر و بیماری در سراسر جهان است.

در ایالات متحده، حدود 790،000 نفر مبتلا به حمله قلبی هستند و 795،000 نفر هر سال سکته مغزی دارند.

بیشتر حملات قلبی و سکته مغزی به علت یک بیماری است که در آن پلاک‌ها در زیر پاهای شریان‌ها قرار می گیرند که خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به قلب و بقیه بدن منتقل می‌کنند. این پلاک‌ها شامل مواد موجود در خون، مانند کلسیم، چربی و کلسترول هستند.

علل دقیق آترواسکلروز مشخص نیست، اما شواهدی وجود دارد مبنی بر موضوعات پیچیده که در اوایل زندگی شروع می شود و با سن افزایش می یابد.

پلاک ها در محیط آسیب‌دیده شریان‌ها، به مرور زمان سخت و ضخیم می‌شوند و رگ‌های خونی را محدود می‌کنند.

در نهایت، پلاک ممکن است موجب انفجار شود و پلاکت‌ها با هم به لخته شدن خون (ترومبوز) در محل صدمه وارد شوند. این باعث می شود که شرایین حتی باریک تر و جریان خون بیشتر را کاهش دهد.

وابسته به اینکه کدام شریان آسیب دیده است، ترومبوز می‌تواند موجب آنژین که به عنوان درد در قفسه سینه احساس شود، یا منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

با استفاده از نمونه خون انسان و موش، دریافتند که ApoA-IV می تواند باعث کاهش تجمع پلاکت‌ها در رگ‌های خونی و انسداد شود.

همچنین ApoA-IV می‌تواند به جلوگیری از انسداد در رگ‌های خونی با تغییر شکل، که جریان خون را کاهش می‌دهد  موجب شود. یافته‌ها همچنین توضیح می‌دهند که چرا داشتن ApoA-IV بیشتر در خون باعث کند شدن آترواسکلروز می شود، می گوید: به این دلیل که این روند نیز مربوط به عملکرد پلاکت است.

سپس به بررسی نحوه ارتباط ApoA-IV با غذا پرداختند. معمولا پس از غذا فعالیت پلاکتی افزایش می‌یابد. همچنین، هنگامی که ما غذاهای غنی از چربی‌های غیر اشباع را می‌خوریم، سطح خون ApoA-IV بالا می‌رود.

پیوند به چربی‌های غیر اشباع و خواب خوب

محققان معتقدند افزایش سطح خون در ApoA-IV پس از غذا حاوی روغن زیتون و سایر چربی‌های غیر اشباع، باعث کاهش پرفشاری و پیوند پلاکت می شود که به نوبه خود سبب کاهش التهاب و حمله سکته مغزی و حمله قلبی می شود.

تحقیقات بیشتری پیوند را با خواب یافتند. به نظر می رسد که ApoA-IV شلوغ تر از زمانی است که ما در شب می خوابیم و پایین ترین سطح فعالیت در صبح است.

بنابراین، ما با این پروتئین از خود محافظت می کنیم در حالی که خواب خوبی خواهیم داشت و احتمالا پس از بیدار شدن در صبح، یک رویداد قلبی عروقی را تجربه خواهید کرد.

محققان می گویند که یافته های آنها این ایده را مطرح می کند که خوردن غذاهایی با چربی های اشباع نشده همراه با الگوهای خواب مناسب شرایط ایده آل برای کمک به ApoA-IV را کاهش خطر آترواسکلروز، سکته مغزی و حمله قلبی می کند.

گام بعدی دانشمندان مطالعه ApoA-IV در عمق بیشتری با توجه به استفاده از آن در درمان بیماری های قلبی عروقی و احتمالا سایر شرایط ناشی از مشکلات پلاکت خون است.

به نقل از medicalnewstoday
کد N1952872

وبگردی