آفتاب
سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بایدها و نبایدهای صادرات از مسیر ال.ان.جی

بایدها و نبایدهای صادرات از مسیر ال.ان.جی

سخنگوی کمیسیون انرژی با بیان اینکه تولید ال.ان.جی باید پایدار باشد تا بتوانیم با کشورها قرارداد ببندیم، گفت: اگر کشورهای صاحب تکنولوژی مثل روسیه و فرانسه ورود کنند می‌توانیم مهندسی معکوس تولید این تکنولوژی را داشته باشیم.

اسدالله قره خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اولویت صادرات گاز ایران به وسیله ال.ان.جی و خط لوله اظهار داشت: ما در حال حاضربه ترکیه و عراق با خط لوله و از طریق ترانزیت به ارمنستان گاز صادر می‌کنیم، صادرات با خط لوله فقط کشورهای پیرامونی را در بر می‌گیرد و اگر مسیرهای دور دست را انتخاب کنیم باید از طریق ان.ان.جی و کشتی‌های ال.ان.جی بر باشد که در شرایط کنونی به دلیل دانش فنی، تکنولوژی و سرمایه گذاری کلان که حدود 4 تا 5 میلیون دلار نیاز داریم، این امکان میسر نیست.

وی افزود: البته یک کشتی تولید ال.ان.جی تحت عنوان اف.ال.ان.جی در بندر ایران پهلو گرفت اما قرارداد آن زیر سوال رفت و اجرایی نشد و کشتی ایران را ترک کرد و در حال حاضر ال.ان.جی تولید نمی‌کنیم در هر حال اگر همین الان شروع کنیم 3 تا 4 سال طول می‌کشد که به مرحله تولید آن برسیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: در مقیاس کوچک می‌توانیم تولید داشته باشیم اما در تولید در حد بالا ال.ان.جی به صرفه نیست زیرا برای حمل هم کشتی‌های مخصوص می‌خواهد و مقدار آن هم باید مناسب باشد و از طرفی باید تولید آن پایدار باشد تا بتوان با کشورها قرارداد بست که رویهم رفته تاکنون موفق نبوده‌ایم.

وی یادآور شد: شاید اگر کشورهای صاحب تکنونلوژی مثل روسیه و فرانسه ورود کنند می‌توانیم مهندسی معکوس تولید این تکنولوژی را داشته باشیم  ولی در حال حاضر فاصله زیادی با رسیدن به این هدف داریم.

کد N1952344

وبگردی