آفتاب

گروه نیوش در تدارکِ شکایت از صداوسیما/واکنش سروش قهرمانلو به حکم دادگاه شجریان

گروه نیوش در تدارکِ شکایت از صداوسیما/واکنش سروش قهرمانلو به حکم دادگاه شجریان

سرپرست گروه موسیقی نیوش که پیش‌تر از پیگیری قضایی استفاده بدون اجازه چند برنامه تلویزیونی از آثار این گروه خبر داده بود، در واکنش به دادگاه محمدرضا شجریان گفت: همین که صداوسیما گفته است من این کار را کرده‌ام، یک قدم رو به جلو است و باید از آنها تشکر کرد که مسئولیت را برعهده فلان کارمندشان نینداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته (سه‌شنبه 13 شهریور) خبر آمد که وکیل مدافع محمدرضا شجریان از ابلاغ حکم دادگاه کارکنان دولت درباره شکایت موکلش از صداوسیما خبر داده و به ایرنا گفته است: دادگاه، شکایت شجریان مبنی بر پخش بدون مجوز آثارش را در صداوسیما رد کرده و گفته انتشار این آثار در رسانه ملی موجب شهرت شجریان شده و به زیان او نبوده است!

در همین راستا سروش قهرمانلو (سرپرست گروه موسیقی نیوش) که تیرِ ماه سال جاری از پیگیری قضایی استفاده بدون اجازه چند برنامه تلویزیونی از آثار این گروه خبر داده بود، در پاسخ به این سوال که گروه نیوش چشم‌انداز شکایت خود از صداوسیما را چگونه می‌بیند، گفت: ما در حال رایزنی با وکیل‌ و دیگر دوستان‌مان هستیم تا ببینیم از چه مسیری وارد شویم اما هنوز شکایت‌مان را به شکل رسمی انجام نداده‌ایم. بعد از اینکه اعلام کردیم این استفاده بدون اجازه در دو برنامه تلویزیونی صورت گرفته است، با عوامل برنامه‌ها هم دیدار کردیم و آن‌ها دنبال این بودند که برنامه‌ای برایمان بسازند و بگویند حالا که آنجا این کار را کرده‌ایم، در عوضش شما به تلویزیون بیایید که ما قبول نکردیم.

سرپرست گروه نیوش ادامه داد: ما باید شکایت کنیم تا دوستان متوجه شوند که باید حق و حقوق هنرمندان را پرداخت کنند اما در مورد استاد شجریان اگرچه ما به هیچ عنوان قبول نداریم که تلویزیون باعث شهرت ایشان شده است، چون استاد خودشان صاحب این بزرگی هم در صدایشان، هم در نحوه خواندنشان و هم در شخصیتشان هستند اما صحبت بر سر این است که در مورد گروه نیوش، اصلا اسمی از ما نیاورده‌اند که بعدا بخواهند بگویند باعث شهرتتان شده‌ایم. یعنی بدون ذکر نام‌مان از آهنگ‌مان استفاده کرده‌اند.

او تصریح کرد: یعنی اگر آنجا همه می‌دانستند که این صدایی که پخش می‌شود متعلق به استاد شجریان است و کسی نمی‌پرسید خواننده این قطعه کیست، در مورد ما، حتی اسم‌مان را هم نیاوردند.

این آهنگساز، خواننده و نوازنده ساز ابداعی سه تار افکت (سه تار الکتریک) ادامه داد: در برنامه «کودک شو» (شبکه نسیم) از آهنگ ما استفاده شد، یعنی تم موسیقی ما را برداشتند دوباره روی آن آهنگسازی کردند بدون آنکه از عین موسیقی‌مان استفاده کنند ولی در برنامه «ماه مهربانی» (شبکه دو) عین موزیک را گذاشتند که خیلی هم ممنونیم و دستشان هم درد نکند که خوشمزه این کار را کردند!

قهرمانلو افزود: البته حرف دوستان این بود که تقصیر ما نیست و آن کسی که تدوین می‌کند، این کار را کرده و جواب ما این بود که این برنامه‌ها تهیه‌کنندگانی دارند و صاحبانی و نمی‌شود که مسئولیت را از دوش خودشان برداند و بیندازند گردن کارمند بیچاره‌ای که از همه جا بی‌خبر است! صداوسیما باید مسئولیت آن‍چه را انجام می‌دهد بپذیرد. خدا را شکر که در مورد استاد شجریان این مسئولیت را پذیرفته‌اند که آن آثار را پخش کرده‌اند گرچه می‌گویند ما باعث شهرتتان شده‌ایم.

او توضیح داد: به نظر من همین که صداوسیما مسئولیت پخش این آثار را پذیرفته است خودش یک قدم رو به جلو است، یعنی همین که گفته است بله من این کار را کرده‌ام، یک قدم جلو رفته است و باید تشکر کرد که مسئولیت را برعهده فلان کارمندنش نینداخته است.

کد N1952233

وبگردی