آفتاب

تداوم اعتراضات در بصره/ پارلمان عراق جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد

تداوم اعتراضات در بصره/ پارلمان عراق جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد

پارلمان عراق، فردا برای بررسی ناآرامی‌ها در بصره، که به کشته‌شدن شماری معترض منجر شده است، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مقام‌های امنیتی عراق اعلام کردند از آغاز موج اعتراض‌ها از روز دوشنبه در استان بصره، ده معترض با تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند و بیش از یکصد نفر زخمی شده‌اند. همچنین ده‌ها نفر از نیروهای امینتی در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، رئیس پارلمان عراق با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی اوضاع در بصره موافقت کرده است. این جلسه فردا( شنبه) برگزار می‌شود.

معترضان شامگاه پنج‌شنبه شماری از ساختمان‌های دولتی اداری در بصره را هدف قرار دادند و شماری از آنها از جمله اقامتگاه استاندار را به آتش کشیدند.

همچنین مسیرهای دسترسی به مرکز شهر بصره نیز مسدود شد.

معترضان خشمگین همچنین به ساختمان دفاتر برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی از جمله «حزب الدعوه»، مقر سازمان «بدر»، مجلس اعلای عراق، «عصائب اهل الحق» و «کتائب حزب‌الله» حمله کرده و این ساختمان‌ها را به آتش کشدند.

دفاتر شبکه‌های تلویزیونی «العراقیه»، «غدیر»، «الفرات» و رادیو «النخیل» نیز از دیگر اهدافی بود که معترضان خشمگین به آنها حمله‌ور شدند.

معترضان در حالی شامگاه پنج‌شنبه به اعتراض‌های خود ادامه دادند که مسئولان دولتی و امنیتی در این شهر، مقررات منع آمد و شد اعلام کرده‌ بودند.

اعتراض‌ها در بصره که شهری نفتی در جنوب عراق است با موضوعاتی اقتصادی و معیشتی آغاز شد، معترضان به فساد در ادارات و مقام‌های دولتی، وضعیت نابسامان شغلی، قطعی برق و کیفیت پایین آب آشامیدنی اعتراض دارند.

در حالی که اعتراض‌ها در بصره طی روزهای گذشته ادامه داشته، گروه‌های سیاسی در این کشور سرگرم چانه‌زنی برای تشکیل دولت ائتلافی هستند.

ناآرامی‌ها در بصره باعث شده تا شماری از گروه‌های سیاسی استعفای «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق را خواستار شوند.

«مقتدی صدر» رهبر ائتلاف سائرون که پیشتاز انتخابات پارلمانی اخیر بود نیز، در واکنش به ناآرامی و اعتراض‌ در بصره، خواستار برگزاری اجلاس فوق‌العاده پارلمان برای بررسی این ناآرامی ها شده بود.

وی همچنین تهدید کرده بود که اگر العبادی پاسخگو نیست، استعفا دهد.

 

کد N1952033

وبگردی