آفتاب

نمی‌توانم نتایج پژوهش‌های آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان را اعلام کنم

نمی‌توانم نتایج پژوهش‌های آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان را اعلام کنم

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با تاکید بر اینکه آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان دردانشگاه‌ها باید به عنوان یک دغدغه جدی گرفته شود گفت: نتایج پژوهش‌های آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان از لحاظ درصدی مشخص است اما نمی‌توانم این درصدها را اعلام کنم.

به گزارش ایسنا، دکتر منصوره‌السادات صادقی در شصت و دومین "نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌های کشور" که امروز (۱۴ شهریور) در دانشگاه تهران برگزار می‌شود گزارشی از وضعیت آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان در دانشگاه‌ها ارائه داد و گفت: متاسفانه امروز این نوع آسیب‌ها در بین دانشجویان به یکی از دغدغه‌های اساسی در دانشگاه‌ها تبدیل شده است به گونه‌ای که مقام معظم رهبری در این موضوع تاکید جدی کردند. به طوری که وزارت علوم نیز برای بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی و روانی پژوهش‌هایی را انجام داده است.

وی تصریح کرد: یکی از پژوهش‌هایی که به منظور بررسی وضعیت آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم انجام می‌شود طرحی با عنوان سیمای زندگی است که تلاش کرده‌ایم در این طرح در راستای فرمایشات رهبری بررسی‌هایی از مشکلات دانشجویان در دو حوزه اجتماعی و روانی انجام بگیرد و اگرچه این نوع برنامه‌ها از قبل در وزارت علوم انجام می‌شد اما در کنار آن یکسری برنامه‌های جدیدی نیز در این زمینه تدوین شده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم همچنین با تاکید بر اینکه برنامه‌های متنوعی برای بررسی آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان برای سال جاری در دست داریم، گفت: تلاش می‌کنیم این برنامه‌ها علاوه بر دانشجویان ورودی جدید برای دانشجویان دوره‌های بالاتر نیز اجرایی شود. درواقع وزارت علوم کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی است.

دکتر صادقی خاطر نشان کرد: بحث کانون‌های همیاران سلامت روان در دانشگاه‌ها یکی از این برنامه‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان است که در حال حاضر ما توانستیم تعداد ۳۵۶ کانون را در دانشگاه‌ها طراحی و راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم با استفاده از نیروی همیاران و آموزش‌هایی که به این افراد داده می‌شود رویکرد جامع در کاهش آسیب‌های دانشجویی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: آموزش‌هایی که کانون‌های همیاران سلامت روان در دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند کاملا در راستای پیشگیری از بروز آسیب‌های روانی و اجتماعی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه کانون‌های همیاران بهداشت نیز برای اولین بار در دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را شروع خواهند کرد تا بتوانیم سلامت جسمی دانشجویان را نیز ارتقا دهیم.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با تاکید بر اینکه نمی‌توانم آماری از میزان آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان را ارائه دهم، گفت: ما درصد کلی از میزان آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان در اختیار نداریم اما نتایج پژوهش‌ها از لحاظ درصدی وضعیت این آسیب‌ها را مشخص می‌کند که من نمی‌توانم این نتایج را اعلام کنم ولی باید حواسمان باشد که این موضوع به عنوان یک دغدغه جدی گرفته شود.

دکتر صادقی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از شایع‌ترین مراجعات دانشجویان به مراکز مشاوره دانشجویان به مسائل ارتباطی و تحصیلی آنها مرتبط می‌شود.

انتهای پیام

کد N1950906

وبگردی