آفتاب

متهم: هنوز پرونده را مطالعه نکرده‌ام/ قاضی: وکلای شما می‌توانند هر روز پرونده را مطالعه کنند

متهم: هنوز پرونده را مطالعه نکرده‌ام/ قاضی: وکلای شما می‌توانند هر روز پرونده را مطالعه کنند

هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده باقری درمنی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده باقری درمنی قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه در خصوص ضمانت‌نامه‌های مربوط به بانک ملی ایران توضیحاتی را ارائه دهد.

نماینده داستان گفت: از ضمانت‌نامه‌های موجود در پرونده، دو ضمانت‌نامه در بانک ملی ایران شعبه بهار به ریاست جوانمهر محمدی بدون تضمین صادر شده است. همچنین ٦ فقره ضمانت‌نامه فاقد اصالت و صحت هستند که ضمانت آنها توسط شخص ثالث پرداخت شده است، از این ٦ فقره دو مورد نخست کامل پرداخت شده، سومی از ٢٠ میلیارد تومان، ١٨ میلیارد پرداخت شده و سه ضمانت نامه آخر همگی پرداخت شده و ضمانت بازگشت داده شده است.

نماینده دادستان افزود: ٣٦ فقره ضمانت‌نامه هم از سوی بانک ملی شعبه بهار صادر شده که از اساس جعلی بوده و این موضوع به لحاظ فقدان سابقه در بانک ملی و نظرات کارشناسی تایید شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد در ٢٣ ضمانت‌نامه شرکت خدمات ارزی و صرافی اقتصاد نوین، ٩ فقره شرکت سامان مجد و ٤ فقره شرکت پالایش نفت جی ذینفع بوده‌اند.

نماینده دادستان در ادامه گفت: همچنین ٦ شرکتی که متقاضی ضمانت‌نامه بودند حسب اظهارات شهود شرکت‌هایی بودند که مدیریتشان با حمید باقری درمنی بود.

وی افزود: همچنین ٥٧ ضمانت‌نامه خام از بانک ملی شعبه بهار خارج شده بود که طی نامه‌ای به شعبه بازپرسی ارسال شده است. یک فقره هم مربوط به بانک گردشگری است که ذینفع آن شرکت سامان مجد بوده و بانک از پرداخت آن خودداری کرده است.

در بخش بعدی دادگاه حمید باقری درمنی عنوان کرد: من شرکت آریا برج هرم را نمی‌شناختم یکی از مشکلاتم این است که هنوز پرونده را مطالعه نکرده‌ام و نمی‌دانم شاهدان چه کسانی هستند و با چه مستنداتی ادعا کردند من در این جرم‌ها شریک هستم.

قاضی گفت: وکلای شما هر روز درشعبه حضور دارند و می‌توانند پرونده را مطالعه کنند وکلای شما وقت دارند اما خودشان نمی‌آیند.

باقری‌درمنی بیان کرد: به هر حال آنچه مسلم است این است که معلوم است این ضمانت‌نامه‌ها کجا خرج شده است و چیز غیرشفافی وجود ندارد.

قاضی گفت: به هر حال این شرکت‌ها زیرمجموعه شما هستند یا خیر؟

درمنی پاسخ داد: نخیر، این شرکت‌ها زیرمجموعه من نیستند. شرکت آریا برج هرم ۲۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت نفت جی داشت. من وکالت ملک کن را به شرکت آریابرج هرم داده بودم. این ملک ۶۰ میلیارد تومان ارزش داشت و من برای آزاد کردن این ۶۰ میلیارد تومان بدهی شرکت آریابرج هرم را پذیرفتم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکت شکوه آوی‌‌در آمد و گفت من در بانک ملی و پارسیان می‌توانم ضمانت‌نامه دریافت کنم من در این میان چه کاره بودم. دوستان باید برای ادعاهای خود مستندات ارائه کنند.

باقری درمنی در خصوص ۵۷ میلیارد تومان کیفرخواست مربوط به شرکت سامان مجد بیان کرد: این شرکت از من شکایت نداشته است همچنین از محل حساب و کتاب با آقای شرافتمند ۳۷ میلیارد تومان از ضمانت‌‌نامه‌های شرکت سامان مجد پرداخت شده که باید از مبلغ فوق (۵۷ میلیارد تومان) کسر شود. من هیچ دخالتی در گرفتن ضمانت‌نامه و سایر امور اجرایی نداشتم. زدن اتهام با چه مدرکی صورت گرفته است حتی مدیرعامل شرکت سامان مجد گفته مرادوه‌ای با من نداشته است. چگونه اتهام شراکت در تخلف به من می‌زنند.

وی در ادامه گفت: بازپرس مکلف است موضوع اتهام را به متهم تفهیم کند متاسفانه در هیچ یک از اتهامات تفهیم صورت نگرفته است. صرف اینکه شرکت سامان مجد پولش را به شرکت‌ها پرداخت کرده، چگونه ادله‌ای است. از کجا ثابت می‌کنید که شرکت‌ها زیرمجموعه من هستند.

در بخش بعدی وکیل شرکت سامان مجد اظهار داشت: درباره مدیریت آقای درمنی در شرکت‌ها نکته‌ای دارم ایشان خودشان گفته‌اند که از آقای شرافتمند خواسته‌اند ۳۷ میلیارد تومان بابت ضمانت‌نامه‌های آریابرج هرم پرداخت کنند پس اگر ایشان مدیر نیستند بر چه مبنای به آقای شرافتمند این دستور را داده‌اند.

وی با اشاره به ضمانت‌نامه‌های شعبه بهار بانک ملی عنوان کرد: هفت فقره ضمانت‌نامه از این بانک دریافت شده که اصل آنها نزد دادگاه است از این تعداد ۴ ضمانت‌نامه توسط شرکت آ‌ریابرج هرم برای تضمین ۴ قرارداد منعقده با شرکت سامان مجد دریافت شده است که جمع مبلغ آنها ۳۷ میلیارد تومان است. همچنین سه ضمانت‌نامه دیگر توسط شرکت انبوه‌سازان شکوه آوی‌در دریافت شده که جمع مبلغ آنها نیز ۳۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های کارشناسی یک فقره از ضمانت‌نامه‌ها که توسط شرکت آریابرج هرم دریافت شده جعلی است و بنا به درخواست آقایان محمدرضا نصیری و خسروی توسط پدرام تقی‌پور جعل شده است. مرکز تشخیص هویت ناجا در گزارش خود اعلام کرده امضاها و آثار مهر شش ضمانت‌نامه دیگر با امضاها و آثار مهر اصیل تشابهات زیادی دارد همچنین بانک مرکزی اعلام کرده سریال ضمانت‌نامه‌ها با اوراق موجود در بانک مطابقت دارد، بنابراین شش ضمانت‌نامه که توسط شعبه بهار بانک ملی صادر شده، امضاها و مهرهای آنها اصالت دارند البته بانک اعلام کرده این ضمانت‌نامه‌ها بر خلاف مقررات توسط رئیس شعبه امضا شده‌اند. تمام کسانی که در این اعمال مجرمانه شرکت داشته‌اند و همچنین شخص حقوقی یعنی بانک ملی زمینه تخلف را فراهم کرده‌اند و باید ضرر و زیان موکل من یعنی شرکت سامان مجد را جبران کنند.

ادامه دارد...

کد N1949604

وبگردی