آفتاب

شهر سوخته؛ نگاهی از درون/ خاستگاه «کلیله و دمنه» را بهتر بشناسیم

شهر سوخته؛ نگاهی از درون/ خاستگاه «کلیله و دمنه» را بهتر بشناسیم

تحقیقات نشان داده که ساکنان «شهر سوخته» نه فقط در ریاضی و علوم پیشرفت شایانی کسب کرده بودند، بلکه معاینه اسکلت یکی از اجساد، ثابت کرد طبیبان آن زمان به جراحی تومور مغز هم دسترسی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، وابسته فرهنگی ایران در حیدرآباد پاکستان در گزارشی به قلم «شبیر احمد تابش» که آن را برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، تاریخچه و همچنین وضعیت کنونی شهر سوخته را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد:

شهر سوخته قبل از میلاد مسیح چهار دوره را تجربه کرد ولی هر زمان مساحتش نسبت به قبل کم‌تر شد؛ دوره اول که مشهور به دوره برنز است، بین سال ۲۱۰۰ الی ۲۳۰۰ قبل از میلاد مسیح بود. در آن زمان این شهر بین بلوچستان کنونی پاکستان و استان سیستان و بلوچستان ایران بنا شد. در مورد چگونگی تاسیس آن، اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

دوره دوم از سال ۲۳۰۰ الی ۲۵۰۰ قبل از میلاد است و مساحت آن مجموعاً به ۲۴۷.۰۹ هکتار می‌رسید. دوره سوم از سال ۲۵۰۰ الی ۲۸۰۰ قبل از میلاد است و مساحتی حدود ۱۱۱.۱۹ هکتار را دربرمی‌گیرد و نهایتاً در سال ۲۸۰۰ ق. م از این شهر قدیمی و تاریخی مجموعاً مساحتی ۴۹.۴۱ هکتار باقی مانده است.

سروده‌های مسحورکننده‌ِی فرهنگ سِند

به گواه تاریخ، قدیمی‌ترین فرهنگ‌های دنیا در کنار رودخانه‌ها به‌وجود آمده‌اند. فرهنگ‌های موجود در کنار رودخانه سند یکی از مهمترین و نادرترین تمدن‌ها بودند اما محققین از نابودی آثار شهر بزرگ «موهن جو دارو»

کد N1948339

وبگردی