آفتاب

آیا همدان از رویداد ۲۰۱۸ نفعی برد؟+فیلم

آیا همدان از رویداد ۲۰۱۸ نفعی برد؟+فیلم

چندی پیش رویداد همدان ۲۰۱۸ در همدان برگزار شد. به‌همین بهانه با چندی از کسبه و مسئولان استان همدان به گپ‌وگفتی دوستانه پرداختیم تا برایمان از تاثیر برگزاری این رویداد جهانی بگویند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان همدان از سوی مجمع کشورهای آسیایی در  سال ۲۰۱۸ به ‌عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب شد و این موضوع واکنش‌های مثبت زیادی را به‌همراه داشت. باتوجه به اینکه در حال حاضر شاهد روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ هستیم و چندی پیش این رویداد به‌صورت رسمی در همدان برگزار شد؛ با چندی از کسبه و مسئولان استان همدان به گپ‌وگفتی دوستانه پرداختیم تا برایمان از تاثیر برگزاری این رویداد جهانی بگویند.

شهردار شهر لالجین درباره تاثیراتی که رویداد همدان ۲۰۱۸ نسبت به گذشته در همدان به دنبال داشته، گفت: چنین رویدادهایی همانند بمب خبری هستند و می‌توانند در جذب گردشگر نقش بزرگی را ایفا کنند. با برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ این اتفاق برای استان همدان هم افتاد و ما در اوایل امسال(۹۷) شاهد رشد سه برابری گردشگران نسبت به سال گذشته بودیم ولی درباره تغییر میزان فروش صادرات نسبت به گذشته اطلاعی ندارم و نمی‌توانم آماری را ارئه دهم و برای این موضوع تنها می‌توانید به خود فروشنده‌ها مراجعه کنید.

ناصر خلیلی‌فر (مدیرفروشگاه خاکاب) در این باره گفت: اینکه می‌گویند رشد گردشگر داشتیم دروغ نیست ولی بخش مهمی از کار ما به این موضوع بستگی دارد که مسافر پول داشته باشد تا بتواند خرید‌هایی را برای خود انجام دهد ولی وقتی پولی نیست، ما نمی‌توانیم آنها را به خرید مجبور کنیم.

وی افزود: در گذشته وقتی یک خانواده به داخل فروشگاه می‌آمدند؛ حداقل ۲۰ تکه سفال می‌خریدند ولی در حال حاضر همان خانواده بیشتر از ۴ سفال نمی‌خرد و این موضوع نشان می‌دهد که توان خرید مردم کم شده است.

محمدرضا قادری (مسئول میراث فرهنگی لالجین) نیز در این باره بیان کرد: در حال حاضر در کل کشور رکودی وجود دارد که اتفاقا تاثیر آن در لالجین کمتر بوده است. چراکه ظرف دو سه سال گذشته به کیفیت سفال ما اضافه شده و روی زیبایی، تنوع و لعاب آن کار شده و همه این موارد سبب شده تا ما کمتر دچار رکود شویم. یعنی بسته به تغییر ذائقه مردم؛ کارهای ما نیز متنوع شده‌اند ولی با همه این اقدامات ما هم دچار رکود هستیم که دلیل آن کم شدن توان خرید مردم است.

قادری در ادامه با بیان اینکه شاخص اشتغال در لالجین بیش از صد در صد بوده و هر روز چند هزار نفر از بیرون برای کار به آن می‌آیند، اظهار کرد: با این وجود رکود اقتصادی حتی روی صادرات ما هم تاثیر گزار بوده و در حال حاضر ما نمی‌دانیم که تا پایان سال چه اتفاقی می‌افتد. تازه ما شهری هستیم که پنج سال متوالی، صادرکننده نمونه کشوری صنایع دستی از آن انتخاب می‌شود و محصولاتش را به کشورهایی همچون هلند، اسپانیا، آلمان و... صادر می‌کند.

مرد سفالگری که در بافت صنعتی لالجین مشغول به کار است نیز درباره تاثیر رویداد همدان ۲۰۱۸ بر کسب‌وکارش گفت: تابه‌حال هیچ تاثیری را ما حس نکرده‌ایم و تنها اسم آن بوده است. به‌علاوه این موضوع در حال حاضر به‌دلیل گران شدن دلار و تحریم‌ها مواد اولیه لعاب نمی‌آید و برخی از کارگاه‌ها به‌همین دلیل بسته شدند. متاسفانه گران شدن مواد اولیه سفال از جمله لعاب سبب شده تا سفال‌گری با مشکل مواجه شود و آنچنان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

کد N1948319

وبگردی