آفتاب
ساداتی‌نژاد در گفتگوی مشروح با مهر:

پیام مردم به دولت منتقل شد/ سوال‌ها باید به قوه قضائیه ارجاع شود

پیام مردم به دولت منتقل شد/ سوال‌ها باید به قوه قضائیه ارجاع شود

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، با تأکید بر اینکه با سوال از رئیس‌جمهور پیام مردم به دولت منتفل شده است، خواستار طی شدن فرآیند قانونی ارجاع سوالات به قوه قضائیه شد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حضور رئیس جمهور در جلسه سه‌شنبه هفته قبل مجلس و طرح  پنج سؤال از وی، اظهار داشت: طرح این سؤالات آن هم پس از چندین بار تلاش دولت برای از نصاب انداختن امضاها، یک فرآیند امیدبخش را نشان داد.

وی افزود: نمی‌توان از یک طرف مسائلی مانند قانون و حقوق شهروندی را مطرح کرد، اما در عمل در جهت عکس این شعار حرکت کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: این نکته را به منتقدان طرح سؤال از رئیس جمهور و برخی اعضای دولت هم گفته بودیم که وقتی مشکلات اقتصادی شدید در کشور وجود دارد و مردم ناراحت هستند، چرا جلوی طرح سؤال به عنوان یک فرآیند قانونی و امیدبخش را می‌گیرید!؟ چرا که مردم علاوه بر اینکه به دولت رأی داده‌اند و از آن انتظار دارند، به نمایندگان مجلس هم رأی داده‌اند و انتظاراتی دارند.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: انتظار مردم از دولت در خصوص مدیریت اجرایی کشور است که به عنوان مثال چرا قیمت سکه و ارز، مسکن و خودرو به این میزان افزایش یافته و آمار اشتغال کاهش یافته است. انتظار مردم از نمایندگان مجلس هم این است که به موقع قانونگذاری و در هنگام ضرورت نظارت کنند.

مردم می‌پرسند چرا کاری نمی‌کنید؟/ دیگر کسی نمی‌تواند آدرس غلط بدهد

وی تاکید کرد: وقتی در بین مردم حاضر می‌شویم، تقریبا به طور مشترک همه این سؤال را می‌پرسند که چرا در این شرایط شما نمایندگان کاری نمی‌کنید!؟ معنی این سؤال مردم آن است که ما در قانونگذاری یا نظارت کم گذاشته‌ایم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در بُعد قانونگذاری می‌توان گفت که قانون زیاد داریم و در عین حال مانعی هم برای بررسی لوایح دولت وجود ندارد؛ بنابراین مسئله نظارت باقی می‌ماند که این در قالب سؤال، تذکر و استیضاح دنبال می‌شود.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه طرح سؤال از رئیس جمهور در راستای پاسخ به انتظارات مردم بوده است، گفت: با طرح این سؤال، این پیام بطور شفاف به دولت داده شد که بخش‌هایی که موضوع این سؤالات پنج‌گانه بوده اند، اوضاع مناسبی ندارند و مردم ناراضی هستند و انتظار دارند که دولت کار موثری انجام دهد.

وی تصریح کرد: در حال  حاضر دیگر کسی نمی‌تواند آدرس غلط بدهد، چرا که نظر مردم از طریق نمایندگان آنها به طور شفاف و روشن به دولت منتقل شد.

مردم به دنبال خروجی این سؤال و جواب در معیشت و زندگی‌شان هستند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه مردم به دنبال خروجی این سؤال و جواب در معیشت و زندگیشان هستند، اظهارداشت: الان وقت آن است که دولت در حوزه‌های مربوط به این سؤالات تحرک بیشتری از خود نشان دهد و در عمل، تغییری حاصل کند.

دولت تحرک بیشتری برای حل مشکلات داشته باشد/ فرایند قانونی ارجاع سؤالات به قوه قضائیه باید طی شود

ساداتی‌نژاد در خصوص سرنوشت چهار سؤالی که نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهور قانع نشده اند، عنوان کرد: اگر در رابطه با مسائل موضوع این سؤالات توسط دولت استنکاف از قانون اتفاق نیفتاده بود، عملا منجر به سؤال نمی‌شد و یا حداقل نمایندگان قانع می‌شدند، بنابراین علت بروز این مشکلات که منجر به سؤال در مجلس شد، عدم رعایت قانون یا اجرای ناقص آن بوده است.

وی تاکید کرد: در آیین نامه داخلی مجلس نیز نیامده است که «عنوان سؤال» باید «استنکاف از قانون» باشد تا به قوه قضائیه ارجاع شود، بلکه «موضوع سؤال» باید این مسئله باشد، یعنی همان محتوای آن. لذا فرآیند قانونی ارجاع این سؤالات به قوه قضائیه باید طی شود.

نماینده مردم کاشان در مجلس در خصوص برخی نگرانی‌ها مبنی بر تفسیر به رأی کردن رأی نمایندگان به پاسخ های رئیس جمهور در هیات رئیسه مجلس، گفت: در این خصوص باید منتظر بمانیم و ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند، اما نباید فراموش کنیم که انتظار مردم و نمایندگانشان این است که این کار باید فرآیند قانونی خودش را طی کند.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، زحمت نمایندگان بی نتیجه می‌ماند، هر چند تا همین مرحله هم پیام کافی به دولت داده شده است که تحرک بیشتری برای حل مشکلات مردم داشته باشد اما باید فرآیند قانونی مربوط به پاسخ های رئیس جمهور نیز طی شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم از این هفته در موضوعات مربوط به سؤالات پنج گانه از رئیس جمهور شاهد تحرک و دقت بیشتر و سرعت بهتر در حل مسائل باشیم و همه نیز در این کار مشارکت کنند.

برخی اعضای کابینه، دغدغه مقابله با جنگ اقتصادی ندارند

ساداتی نژاد در این رابطه خاطرنشان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد بخشی از کابینه دغدغه مقابله با جنگ اقتصادی را ندارد که از جمله آنها می توان به وزارت علوم اشاره کرد که در حوزه مقابله با جنگ اقتصادی غایب بزرگ به نظر می‌رسد، چرا که این وزارتخانه وظیفه دارد بدنه متخصصان و نخبگان کشور را به دولت وصل کند تا مشکلات فعلی بهتر حل شود.

کد N1947293

وبگردی