آفتاب

دولت از رقابت دست بردارد سیاستگذاری کرده و اجرا را به بخش خصوصی بسپارد

دولت از رقابت دست بردارد سیاستگذاری کرده و اجرا را به بخش خصوصی بسپارد

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب گفت: همه دنیا به انرژی نیاز دارد بنابراین کشورهایی که توانمند هستند و نیاز خود و دنیا را تامین می‌کنند نباید در توسعه صنعت گاز درمانده باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرئوف قادری در اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گاز با بیان اینکه این نمایشگاه اولین قدم در جهت ارائه توانمندی های صنعت گاز کشور است که بسیار سخت و ارزشمند بوده است، اظهار داشت: در شرایطی که بسیاری چشم امید داشتند که صنعت نمایشگاهی گاز در ایران پا نگیرد این نمایشگاه برگزار شده است. اما باید پرسید چرا ایران به عنوان اولین کشور دارنده ذخایر گازی جهان تاکنون نتوانسته صنعت نمایشگاهی را فعال کند؟ ایران در بحث گاز حرفی برای گفتن دارد اما تاکنون کاری در این خصوص نکرده است. این مساله چالش جدی دارد اما امروز اراده پولادین بخش خصوصی تصمیم گرفت این حوزه را فعال کند البته شاید قدم بزرگ نبوده اما مهم شروع آن بوده است.

وی افزود: در سال‌های آینده شاهد توسعه این صنعت نمایشگاهی و حضور در مجامع بین المللی و همچنین حضور برندها در این نمایشگاه خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب با اشاره به اینکه معمولا کشورهایی که سعی کرده‌اند مسائلشان را خودشان حل کنند آینده بهتری داشتند و کشورهایی که وابسته بوده‌اند شاهد موفقیت کمتری بوده‌اند، گفت: یکی از مطالب مهم در صنعت گاز این است که ما فقط صرفا تولیدکننده گاز نیستیم  امروز نیروی انسانی و تکنولوژی در بخش صنعت گاز ایران در دنیا حرف اول را می‌زند.

قادری خاطرنشان کرد: صنعت گاز ایران طی 15 سال گذشته رشد چشمگیری داشته و امروز صنعت گازمان در کشورهای آسیایی و همسایه را از این انرژی بهره‌مند می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه چالش آینده جهان انرژی خواهد بود خاطرنشان کرد: همه دنیا به انرژی نیاز دارد بنابراین کشورهایی که توانمند هستند و نیاز خود و دنیا را تامین می‌کنند نباید در توسعه صنعت گاز درمانده باشند. چرا که دنیا، شرکت‌های بین المللی و کشورهای صنعتی به این انرژی نیاز دارند و این ظرفیت در ایران وجود دارد. چه دلیلی دارد که صنعت گاز ما در غربت باشد؟ البته برخی به تحریم‌ها و بخشی نیز به همکاری درون سازمانی داخل کشور برمی‌گردد.

رئوف قادری با بیان اینکه اقصاد ما دولتی است و اجازه ظهور به بخش خصوصی را نمی‌دهند خاطرنشان کرد: هنوز بخش خصوصی اجازه رقابت ندارد و بخش دولتی از رانت، پشتیبانی حکومتی و توانمندی‌هایی برخوردار است که بخش خصوصی از آن محروم است. بخش خصوصی در شرایط نابرابری در مقابله با اقتصاد دولتی قرار گرفته. مثلا اگر این نمایشگاه دولتی بود شاید 10 هزار مهمان در آن حضور داشتند اما بخش خصوصی با این وجود  با تلاش و هزینه کاری کرده که بخش دولتی توان آن را نداشته است.

وی تاکید کرد: مشکل این است که بخش خصوصی در رقابت نابرابری با اقتصاد دولتی قرار گرفته و قدرت مانور اقتصادی در حوزه‌های مختلف را ندارد. این نشان می‌دهد که اقتصاد دولتی فقط هزینه است و درآمدی ندارد. در حدی که برای کشور چالش جدی به وجود آمده است.

رئوف‌قادری در ادامه خطاب به بخش دولتی گفت: هزینه پروژه‌های دولتی به حدی بالاست که هزینه‌های ناخواسته‌ای بر منافع ملی تحمیل می‌کند. بنابراین اگر دولت نمی‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها حضور یابد باید امکان حضور بخش خصوصی را فراهم کند و از آن حمایت کند تا کشور به سمت توسعه اقتصادی پیش برود.

وی همچنین از بخش خصوصی خواست که رقابت با بخش دولتی را به چالش بکشد تا دولت از رقابت در این بخش دست بکشد و سیاست‌گذاری کرده و اجرا را به بخش خصوصی بسپارد.

وی یادآور شد: البته اولین قدم پرهزینه و سخت است اما مطمئنم این صنعت در سال 2020 به عنوان برند جهانی مطرح خواهد شد.

 

 

کد N1946920

وبگردی