آفتاب

ترامپ: نگران بیکاری کارگران آمریکا نیستم/پیش به‌سوی محو کامل بیکاری

ترامپ: نگران بیکاری کارگران آمریکا نیستم/پیش به‌سوی محو کامل بیکاری

حل نشدن اختلافات میان اروپا و آمریکا در وضع تعرفه‌های تجاری بر واردات خودور، این پرسش را در افکار عمومی ایجاد کرده است که آیا ممکن است مشاغل موجود به سبب توجه بیش از اندازه به بومی‌سازیِ اقتصاد از میان بروند؟

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که به هیچ وجه با لغو یا کاهش تعرفه‌های وضع شده بر واردات خودرو از اروپا، موافقت نمی‌کند.

اروپایی‌ها به تلافیِ اقدام ترامپ از چند ماه پیش بر واردات خودرو از آمریکا تعرفه وضع کردند. با این حال ترامپ  می‌گوید: خودروهای آمریکایی در اروپا مشتری چندانی ندارند، اگر تعرفه‌های وضع شده بر واردات را لغو کنیم یا کاهش بدهیم، ضرر می‌کنیم.

بلومبرگ در گزارش خود با اشاره به وجود بیش از ۵۰ هزار کارگر آمریکایی که در داخل این کشور خودروهای اروپایی همچون بی.ام.دبلیو، مرسدس بنز و... را تولید می‌کنند، تاکید کرده است: ترامپ به این موضوع توجهی ندارد که چه سود سرشاری از تولید خودروهای اروپایی در آمریکا، نصیب این کشور می‌شود.

در ادامه گزارش به این موضوع پرداخته شده است که تعرفه‌هایی که بر واردات آلومنیوم و فولاد از سوی دولت آمریکا وضع شده است، هزینه‌های شرکت‌های خودروسازی را به طرز قابل توجهی بالا می‌برد، که این امر به احتمال زیاد بهانه‌ای می‌شود در دست کارفرمایان تا تعداد زیادی از کارگران خود را تعدیل کنند.

شعارهایی که جذاب بود

ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، با شعار «اول آمریکا» آرای کارگران آمریکایی را به سبد خود ریخت. بسیاری از این کارگران به خاطر بحران اقتصادی بیکار شده بودند یا اینکه در خانه فرزند بیکار دارند، لذا شعارهای ترامپ برایشان جذاب بود.

ترامپ حتی گفت که حزب جمهوری‌خواه از این به بعد حزب کارگران آمریکا است اما به نظر می‌رسد که سیاست‌های بومی‌گرایانه ترامپ نمی‌تواند در مقابل سیاست‌های جهانی‌سازی که «تقسیمِ جهانیِ کار» را مورد توجه قرار داده است، موفق باشد.

حالا اروپایی‌ها که نگران افت سطح تجارت خارجی خود و بیکاری کارگرانشان هستند از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌اند. رئیس جمهوری آمریکا اما تهدید کرده است که نگران بیکاری کارگران آمریکایی نیست؛ چراکه از زمان روی کار آمدنِ وی آمار بیکاری که در حال افزایش بود، کاهش یافته است و این روند در آینده تا «محو کامل بیکاری» ادامه خواهد یافت.

کد N1946529

وبگردی