آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

همه ما تقصیرکاریم/مدیران فرهنگی فقط دنبال فیلم‌های پرفروش هستند

همه ما تقصیرکاریم/مدیران فرهنگی فقط دنبال فیلم‌های پرفروش هستند

کارگردان بازدم معتقد است: مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به دنبال این هستند که دائم بگویند مثلا فلان فیلم در مدت بسیار کم چند میلیارد فروخته است.

آرش سنجابی (کارگردان فیلم بازدم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز ما نوع رابطه آدم‌ها با یکدیگر و ضعف در برقراری ارتباط است، گفت: یکی از مسائل اصلی که در فیلم بازدم به آن توجه کردیم، بحث ارتباط امروز در جامعه مدرن است.

وی ادامه داد: هرچند تکنولوژی این روزها پیشرفت زیادی کرده و در اولین نگاه شاید برقراری ارتباط تسهیل شده است اما ارتباط در روابط بشری و شرایط انسانی از دیرباز مساله مهمی برای انسان بوده و نمی‌توان برای آن جغرافیایی را تعریف کرد.

سنجابی ادامه داد: قطعاً شرایطی که در کشورها حاکم است بر نوع روابط انسان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد و ما نمی‌توانیم از شرایطی که در 10 سال گذشته در کشور ما حاکم بوده و بر همه بخش‌های جامعه به خصوص هنرمندان تأثیر گذاشته، بی‌تفاوت گذشت.

کارگردان فیلم «بازدم» با تاکید بر اینکه شخصیت‌های این فیلم مابه‌ازای بیرونی دارند، ادامه داد: در این فیلم شخصیت‌هایی را ترسیم کردیم که متعلق به یک طبقه خاص اجتماعی هستند. افرادی که به یک اضمحلال و فروپاشی درونی رسیده‌اند. افرادی که از نگاه روانشناسی به مرز باختگی رسیده‌اند و هیچ چیز قابل برگشت نیست و روابط مانند تخم مرغی شده است که در معرض حرارت قرار گرفته و اگر این حرارت را از این تخم مرغ بگیریم بازهم به شکل سابق خود بازنمی‌گردد.

سنجابی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی که مشکلات جامعه را نشان می‌دهند و همچنین شکل هنری و تجربی دارند به نوعی در وضعیت سینمایی امروز مهجور هستند، افزود: مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به دنبال این هستند که دائم بگویند مثلا فلان فیلم در مدت بسیار کم چند میلیارد فروخته است و به این آمار افتخار کنند هرچند فروش خوب یک فیلم امر پسندیده‌ای است اما نباید فراموش کنیم که شاید برخی از فیلم‌ها از فروش خوبی برخوردار نباشد اما تغذیه‌کننده فکری و هنری سینما هستند و نادیده گرفتن آنها سینمای بدنه را به شرایطی می‌اندازد که امروز دچار شده است.

وی ادامه داد: ساخت یک فیلم پرفروش در وضعیت امروز سینمای ما از یک فرمول مشخص پیروی می‌کند اینکه چهار بازیگر سرشناس را در یک داستان کمدی قرار بدهیم و آنها را با آن داستان هماهنگ کنیم و گاهی نیز برای جذابیت بیشتر به خارج برویم. چنین فیلم‌هایی نیاز به هیچ دانشی در سینما ندارد. در مقابل چنین سینمایی امروز سینمای هنر و تجربه نیز مهجور است.

سنجابی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید از فیلم‌های هنر و تجربه حمایت کنند، افزود:  ناراحتی زمانی به وجود می‌آید که شما وقتی به نشریاتی که مدعی روشنفکری و حمایت از سینمای واقعی هستند نگاه می‌کنید و می‌بینید که آنها نیز در خدمت پول، سرمایه و فیلم‌های پرفروش هستند و هیچ توجهی به فیلم‌های هنر و تجربه نمی‌کنند و اگر مطلبی نیز منتشر می‌کنند فقط برای رفع تکلیف است.

کارگردان «بازدم» در پاسخ به این سؤال که در وضعیت موجود چه میزان سینماگر و هنرمند مقصر است، گفت: به هر حال همه ما در شرایط موجود تقصیرکاریم اما زمانی که مدیریت فعلی، سالن  سینما در اختیار من به عنوان فیلمساز قرار نمی‌دهد و توقع دارد من آثاری را بسازم که مورد پسند آنهاست طبیعی است که برخی از سینماگران مجبور می‌شوند آثاری را بسازند که باب میلشان نیست و مورد علاقه سالن‌های سینماست.

وی ادامه داد: در مقابل سینمای بدنه و فیلم‌های پرفروش باید از فیلم‌های هنر و تجربه و گروه هنر و تجربه را بیشتر حمایت کنیم و سالن‌های بیشتری در اختیار این فیلم‌ها قرار دهیم و نباید مثلاً برنامه‌ریزی اکران برای نمایش این فیلم‌ها به شکلی باشد که یک فیلم از روی اجبار ساعت 15 اکران شود.

سنجابی ادامه داد:‌ فیلم‌های هنر و تجربه هرچند شاید کمتر دیده شود و یا در زمان اکران فروش خوبی نداشته باشد اما به مرور زمان در شبکه نمایش خانگی و مدیوم‌های دیگر توسط مردم دیده می‌شوند و اثر خود را خواهند گذاشت. همچنین آن بخشی از سینما که برای ایران افتخار کسب کرده بیشتر فیلم‌هایی است که در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است.

کد N1946408

وبگردی