آفتاب

تحرکات سازمان یافته برای بازگشت امضاهای طلایی به بازار پتروشیمی

تحرکات سازمان یافته برای بازگشت امضاهای طلایی به بازار پتروشیمی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید که خبرهایی در خصوص تلاش عده ای برای بازگشت امضاهای طلایی و حواله ای شدن سیستم معاملات پتروشیمی به گوش می رسد که به طور یقین کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای جلوگیری از این امر ورود خواهد کرد.

حمید گرمابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: استفاده از روش های منسوخ شده برای تنظیم بازارها باعث شده تا دولت نتواند برای تعادل بازار کالا قدم های مثبت و منظمی بردارد. در این شرایط عده ای نیز قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و به بهانه های مختلف زمینه غیر شفاف شدن مبادلات با نیت سودهای شخصی را فراهم کنند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه مجلس و دولت تحت هیچ شرایطی به خروج معاملات پتروشیمی ها از بورس کالا که برخی همچنان برای تحقق آن تلاش می کنند، تن نخواهد داد، افزود: با توجه به نزدیکی تحریم ها، همه باید برای سربلندی اقتصاد کشور کمک کنیم اما متاسفانه افرادی در تلاش هستند تا به زیان منافع ملی و به بهانه هایی همچون تامین ارز، تامین مواد اولیه و ... شاهراه دلالی و رانت را باز کنند که با مدیریت صحیح و هوشیاری مسوولان این افراد به نیت خود نخواهند رسید.

گرمابی با بیان اینکه شفافیت معاملات بازار سرمایه و بورس کالا به نفع صنایع و نظام اقتصادی کشور است، افزود: بورس کالا یک فضای رقابتی و شفاف را در اختیار عرضه کنندگان و مصرف کنندگان قرار می دهد چرا که بورس کالا تنها مکانی است که می توان در آن روند معاملات و قیمت محصولات را رصد کرد و هر لغزشی از سوی پتروشیمی ها یا مصرف کنندگان در روند عرضه و تقاضا قابل مشاهده و پیگیری است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تامین نیاز صنایع پایین دستی از بورس کالا به مراتب سهل تر و اصولی تر انجام می شود در شرایطی که اگر بورس وجود نداشته باشد قیمت های متفاوت و رفتارهای سلیقه ای صنایع بالادست آغاز می شود و تولید مستقیما ضربه می خورد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بار دیگر بر لزوم شفافیت معاملات کالاها تاکید کرد و گفت: اگر محصولات پتروشیمی از بورس کالا خارج شود دیگر نمی توان بر معاملات آن کنترل و نظارت های دقیق  انجام داد و به طور یقین شاهد به وجود آمدن رانت ها و فسادهای کلان و ‌سازمان یافته در این صنعت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ارائه محصولات در بازار آزاد، باز گذاشتن مسیر دلالی است تصریح کرد: ارائه محصولات پتروشیمی در بازار آزاد بدون شک قیمت محصولات را افزایش می دهد و آن زمان ابزاری برای تنظیم بازار در اختیار نخواهیم داشت.

گرمابی در پایان با بیان اینکه اگر مشکلی در روند معاملات بورس کالا وجود دارد، باید در خود بورس و با همفکری فعالان صنعت برطرف شود، گفت: اگر بر خروج پتروشیمی ها از بورس کالا اصرار شود به طور یقین کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای جلوگیری از این امر ورود خواهد کرد.

کد N1946009

وبگردی