آفتاب

آمریکا نشان داد که کشورها باید برای روابط خود فکر دیگری کنند

آمریکا نشان داد که کشورها باید برای روابط خود فکر دیگری کنند

وزیر امور خارجه گفت: بسیاری از متحدان آمریکا در اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که واشنگتن شریک قابل اعتمادی نیست.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز چهارشنبه ۷ شهریورماه در سفری از پیش اعلام نشده وارد آنکارا شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: آمریکایی‌ها نشان دادند که در اِعمال فشار و در واقع تلاش برای گرفتن امتیازات حدودی قائل نیستند و حتی متحدان خود را نیز از این فشارها مصون نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه دولت ترکیه و شخص رئیس جمهور این کشور ایستادگی قابل توجهی در برابر فشارهای آمریکا داشته، بیان کرد: الان هم دوستان ما در ترکیه و هم بسیاری از متحدان آمریکا در اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده شریک قابل اعتمادی نیست.

ظریف افزود: رفتار آمریکا نشان داد که کشورها باید برای آینده روابط خود فکر دیگری کنند.

وی گفت: آنچه که ما همواره به دنبال آن بودیم و همسایگان ما به خصوص ترکیه به دنبال آن بوده‌اند، گسترش ارتباطات اقتصادی مشروع بین دو کشور بدون توجه به امیال و فشارهای دیگران است که حتما هم محقق خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: ما همیشه با ترکیه به عنوان یک کشور همسایه و یک شریک خوب اقتصادی و همین طور به عنوان کشوری که در موضوعات منطقه‌ای با هم همکاری‌های مشترک، سه جانبه و چند جانبه با ترکیه داریم، رایزنی‌های مستمری داشته‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در ماه‌های گذشته رایزنی‌ها بین ایران و ترکیه در سطوح مختلف ادامه داشته و در پایان هفته آینده نشست سه جانبه‌ای با حضور سران ایران، ترکیه و روسیه در ایران برگزار خواهد شد.

ظریف هدف از سفر خود به آنکارا را بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های دو جانبه و همچنین آماده سازی برای اجلاس سه جانبه سران در ایران برشمرد.

وزیر خارجه ایران در این سفر با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است فردا پنجشنبه ۸ شهریورماه نیز سفری به پاکستان داشته باشد و با مقامات این کشور از جمله عمران خان نخست‌وزیر جدید پاکستان دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

کد N1945164

وبگردی