آفتاب

سفر هیات آمریکایی به دمشق و درخواست برای اخراج ایران از سوریه

سفر هیات آمریکایی به دمشق و درخواست برای اخراج ایران از سوریه

یک هیات امنیتی- نظامی آمریکایی در ماه ژوئن گذشته در جریان سفر به دمشق و دیدار با دبیر امنیت ملی سوریه، پیشنهاداتی به طرف سوری داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از الاخبار، هیاتی آمریکایی متشکل از افسران برخی آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، در یکی از شب‌های آخرین هفته ماه ژوئن گذشته به منطقه «المزه» در مرکز دمشق رفتند؛ جایی‌که دفتر «علی مملوک» رئیس امنیت ملی سوریه در آنجا قرار دارد.

طبق این گزارش، هیات آمریکایی و رئیس امنیت ملی سوریه در ابتدای دیدار درباره ابعاد مختلف بحران سوریه و مراحل گسترش آن و پیامدهای منطقه‌ای آن بحث و گفت‌وگو کردند تا این‌که سخن به «اصل مطلب» رسید.

پیشنهاد آمریکایی واضح و مشخص بود: ایالات متحده آماده خارج کردن تمامی سربازانش از اراضی سوریه از جمله پایگاه هوایی «التنف» و منطقه شرق فرات است و این روند مطابق با ترتیبات امنیتی و با نظارت‌ ارتش‌های روسیه و سوریه انجام می‌شود مشروط بر این‌که دمشق به درخواست‌های سه‌گانه آمریکا پاسخ دهد که عبارتند از:

نخست: عقب‌نشینی کامل ایران از منطقه جنوب سوریه. دوم: اعطای تضمین‌های کتبی برای دستیابی شرکت‌های آمریکایی به سهمی از نفت در مناطق شرقی سوریه. سوم: طرف سوری «اطلاعاتی» کامل را درباره گروه‌های تروریستی و اعضای آنها در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد؛ چرا که «تهدید تروریسم فراقاره‌ای است، و اگر بتوان به این اطلاعات دست یافت، این امر در راستای خدمت به امنیت بین‌المللی است».

 ولی مملوک با تأکید بر چندین مورد، گفت: «شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید که با زور و بدون اجازه گرفتن وارد سرزمین ما شدید و می‌توانید به همان طریق نیز خارج شوید. حتی در صورتی‌که این اتفاق بیفتد ما با شما همچنان به عنوان یک اشغالگر تعامل خواهیم کرد. ثانیا سوریه کشوری اصیل و بخشی از محور فراگیر است که از آن جدا نخواهد شد. موضع ما درخصوص روابط با ایران روشن و شفاف است و این موضع را "بشار اسد" رئیس‌جمهور بارها و در مناسبت‌های مختلف مورد تأکید قرار داده است که اتحاد ما با تهران، حزب‌الله و نیروهای هم‌پیمانی که در کنار ارتش سوریه علیه تروریست‌ها می‌جنگند، مستحکم و پایدار می‌ماند و چنین پیشنهاداتی، تغییری در اتحادهای پایدار ما ایجاد نمی‌کند. سوم: اولویت ما بعد از جنگ، همکاری با کشورهای هم‌پیمان و دوستی است که دست به توطئه‌ای علیه ملت سوریه نمی‌زنند و ما در نظر نداریم به شرکت‌های کشورهایی که علیه ما جنگیده‌اند و همچنان می‌جنگند، تسهیلات ارائه دهیم».

رئیس امنیت ملی سوریه در عین حال گفته است که می‌توان در آینده درخصوص مشارکت آمریکا در روند بازسازی سوریه تصمیم گرفت منوط بر این‌که  شرکت‌های آمریکایی از طریق شرکت‌های غربی یا روس وارد بخش انرژی سوریه شوند.

 

کد N1943459

وبگردی